Hlavní obsah

Honička i ve dni volna! Při rallye v Africe přišla nezvyklá porucha českého kamionu

Dakhla

Jedou do Dakaru. Ale ne Dakar. Zažívají ovšem tradiční dobrodružství, jak se sluší a patří na soutěž v afrických podmínkách, kde před stěhováním do jižní Ameriky, probíhala Rallye Dakar.

Foto: Sport.cz

Tatra Tomáše Tomečka.

Článek

I ve volném dnu měli pořádně naspěch. Příběh českých Tater 815 na Africa Eco Race 2019 pokračuje. I přes komplikace.

Nejprve se na trati druhé etapy s poruchou zastavila červenobílá Tatra a Petr Čapka se Zdeňkem Vodou museli odstoupit. Teď je ale v problémech i oranžovočerná Tatra Tomáše Tomečka. A z bryndy jí pomáhala Čapkova Tatra.

Foto: Sport.cz

Tatra Petra Čapky

Když bylo 2. ledna jasné, že právě tento vůz se startovním číslem 406 má zásadní problém, přijel pro něj Petr Foltýn s oranžovou Tatrou balai, a na tyči ji odtáhl do marockého města Zagora. Tam vozidlo čeká buď na opravu, nebo aspoň na přesun do České republiky.

V páté etapě pak ale zastavila závodní Tatra Tomáše Tomečka s prominentním číslem 400 na dveřích. „Zpět v Africe jezdíme od roku 2011 a nikdy jsme větší technické potíže neměli," krčí rameny Tomeček. „Ukroutila se spojková hřídel. Porucha, o které nevím, že by ji někdy někdo na Tatře měl. Ale je to technika a tohle je maratón do Dakaru, stát se může asi všechno."

Poslední problémy podobného kalibru spadají do roku 2005, tehdy se týkaly převodovky, a předtím do roku 2001, kdy praskla kloubová hřídel. „Je zajímavé, že se vždycky nakonec pokazí něco, co nemáme. Náhradní spojkovou hřídel jsme nikdy nevozili," navazuje Tomeček a pokračuje: „Doma už má manželka díly připravené, ale DHL to nestihne k nám včas přepravit. Museli jsme něco vymyslet."

A řešení vymysleli. Pomohl volný den, poskytl prostor pro improvizaci. Tomeček zatelefonoval Čapkovi a domluvili se na půjčení spojkové hřídele z odstavené tatry. Jenže, ta stála skoro 1500 kilometrů daleko!

V nedalekém městě Dakhla půjčili osobní auto, do něj nasedli pilot bílého balai Leopold Paďour a mechanik Pavel Kletenský.

Do Zagory přibližně 20 hodin jízdy. Pak demontáž a zase 20 hodin zpět. Stíhali konvoj Africa Eco Race do Mauritánie, aby mohl dál řádit Tomeček s opravenou Tatrou. S přiděleným časem a penalizací za nedokončenou pátou etapu se propadl z prvního na šesté místo. Za ním jsou oba ruské Gazy a nizozemský Ginaf Coen den Hartigha.

Vše se podle tiskové zprávy českého týmu odehrává se svolením Jeana-Louise Schlessera, šéfa Africa Eco Race, který po přejezdu do Mauritánie v písku pokračuje maratónskou dvojetapou.

Po 5. etapě:
Kamiony:
1. Jacinto (Portug./MAN) 22:02:08
2. Essers (Belg./MAN) +1:40:03
3. Bouwens (Belg./Iveco) +2:07:43
6. Tomeček (ČR/Tatra) +16:40:40
Motocykly:
1. Botturi (It./Yamaha) 16:31:57
2. Ullevalseter (Nor./KTM) +7:16
3. Benko (SR/KTM) +2:02:08
32. Kvapil (ČR/Husqvarna) +10:42:34
Automobily:
1. Laure (Fr./Optimus) 19:36:13
2. Strugo (Fr./Optimus) +22:30
3. Julien (Fr./Optimus) +1:28:00

Reklama