Hlavní obsah

Buddha z Finska má asi poslední šanci na titul

CARDIFF

Poslední naději na vstup do „klubu šampiónů“ má Fin Mikko Hirvonen. Žije ve stínu fenomenálního Francouze Loeba. S Fordem Fiesta WRC se od čtvrtka do neděle bude při Britské rallye, posledním díle MS 2011, snažit ukončit sedmiletou vládu soka z Citroënu nad světem rallye. Další šanci na titul už zřejmě nedostane.

Foto: www.mikkohirvonen.com

Finský pilot Mikko Hirvonen při vodních radovánkách

Článek

„Závodím proto, abych byl mistrem světa,“ netajil Hirvonen před čtvrtečním startem soutěže ve Walesu, že už má plné zuby pozice věčně poraženého talentu. Šampionát jezdí desátým rokem. Dvakrát byl vicemistrem světa, dvakrát v konečném účtování skončil třetí. Nikdy nebyl králem. I proto, že od sezóny 2004 světu dominuje Loeb.

O rok dříve absolvoval první kompletní šampionát Hirvonen. S Focusem WRC. Ford se stal symbolem jeho kariéry. O dva roky později poprvé vystoupil v Katalánsku na pódium. Třetí místo bylo razítkem na přestup k továrnímu týmu. „Jde o nejtalentovanějšího finského jezdce, kterého jsem viděl. Nemá strach ušpinit si ruce stejně jako technici, což jej dělá výjimečným. Je schopný odstranit každý mechanický problém,“ prohlásil Malcolm Wilson, šéf Fordu, pod nímž působil kupříkladu i slavný Grönholm.

Hned první rok u týmu s modrým oválem ve znaku přispěl Hirvonen k titulu mezi značkami. Byl prvním jezdcem v historii, který bodoval v každé rallye šampionátu (2008). O rok později mu titul unikl o bod. „Špatně utažená závlačka mě připravila o trůn,“ vzpomínal na incident, kdy se mu ve Walesu zvedl za jízdy kryt motoru. Hirvonen neviděl a musel zastavit.

Nejhorší havárie

Minulý rok měl skoncovat s nálepkou věčného talentu. Jenže nejvíce se blýskl děsivým karambolem v rodném Finsku. V rychlosti sto padesát kilometrů havaroval a čtyřikrát se otočil přes střechu. „Byla to nejhorší nehoda, kterou jsem měl,“ přiznal.

Při karambolu bylo blízko k děsivé tragédii. Podél trati stály stovky fanoušků finského jezdce. Od té doby se trápí. „V každé soutěži udělám stupidní chybu,“ posteskl si v Katalánsku po předposlední soutěži roku. Přitom platí za vyhlášeného flegmatika. „Nic ho nerozhodí, je klidnější než Buddha,“ komentovali lidé z Fordu povahu finského borce.

Vůz Mikko Hirvonena po něhodě na Finské rallye.foto: Právo/Radek Malina

Ale více než rok stará nehoda jakoby se stále nad Hirvonenm vznášela pokaždé, když je na trati. Možná v autě myslí na synky Kaspera a Roopa. „Jsou pro mě vším. Strašně rád si s nimi hraji. Na Vánoce s nimi hledám skřítky v lese, během roku dovádíme s autíčky v obýváku.“

Před Britskou rallye slibuje, že právě pro rodinu titul vyhraje. „Šlo by o největší odměnu za podporu, kterou pro mne představují,“ prohlásil v Cardiffu, než vyrazil do poslední bitvy letošního roku.

V tom příštím bude podle všech indicií dvojkou Loeba v Citroënu a naděje na vysněný titul tak bude rozmetána. A pokud by přeci jen zůstal u Fordu, těžko by se mohl těšit stejné pozici jako letos, kdy mu rychlejší týmový kolega Jari Matti Latvala přenechal lepší pozici v cíli, neboť sám neměl naději na titul. „Uvědomuji si jeho neocenitelnou pomoc. Byl velmi kolegiální. Celý tým si zaslouží, abych Loeba konečně porazil a vyhrál titul,“ naložil si Hirvonen před čtvrtečním startem v Cardiffu obrovské břemeno.

Stav MS:
1. Loeb (Fr., Citroën C3 WRC) 222 bodů, 2. Hirvonen (Fin., Ford Focus WRC) 214, 3. Ogier (Fr., Citroën C3 WRC) 193, 4. Latvala (Fin., Ford Focus WRC) 146, 5. Solberg (Nor., Citroën C3 WRC) 110.

Reklama

Související témata: