Hlavní obsah

Prokop zajel na Dakaru sedmý čas, Macík byl čtvrtý mezi kamiony

Vadí ad-Davásir
Aktualizováno

Automobilový závodník Martin Prokop zajel ve 3. etapě Rallye Dakar sedmý čas a posunul se na desáté místo průběžného pořadí. V čele je i nadále Francouz Stéphane Peterhansel. V kategorii kamionů byl čtvrtý Martin Macík, jemuž patří stejná pozice i celkově. Nejlepším českým motocyklistou je i nadále Martin Michek, jenž obsadil 19. místo a průběžně je sedmnáctý. V čele je nově Američan Skyler Howes.

Foto: MartinProkopOfficial, ČTK

Automobilový jezdec Martin Prokop na trati Rallye Dakar.

Článek

Prokop v pondělí ztratil více než 45 minut a vypadl z elitní desítky. Dnes se mu však dařilo mnohem lépe, i když před startem se trochu obával profilu rychlé etapy, kterou znal z loňska. Organizátoři připravili pro závodníky 629 km dlouhou trať, z níž bylo 403 km součástí rychlostní zkoušky. Start i cíl byl ve Vadí ad-Davásir.

"Byla to rychlá erzeta, které já moc nemusím. Loni se nám na nich vůbec nedařilo. Chytili jsme ale dobrý rytmus, Viktor (Chytka - navigátor) odvedl skvělou práci, našli jsme všechny kontrolní body, nikde jsme nebloudili. Nemůžu říct, že bych nějak extra tahal, ale byla to čistá práce," pochvaloval si Prokop.

Pilot týmu Benzina Orlen ztratil na nejrychlejšího Násira al-Attíju z Kataru 13:42 minuty. "Dobrá etapa. Jsem rád, že po včerejším nezdaru jsme si trochu spravili chuť. Na Dakaru to někdy vyjde, někdy ne. Člověk to ale nesmí zahodit a musí bojovat dále. Jedeme dál," podotkl Prokop startující na šestém Dakaru.

V čele kategorie automobilů je stále Peterhansel, který už má ale na Al-Attíju náskok jen 5:09 minuty. Prokopa dělí od prvního místa 56:30 minuty. Dvacátý čas dnes zajel Miroslav Zapletal, jemuž patří stejná pozice i průběžně.

Skočili si na dunách

Mezi kamiony se i nadále daří Martinu Macíkovi, jenž ztratil na nejrychlejšího Sergeje Vjazoviče z Běloruska 102 sekund. V čele průběžného pořadí se drží Rus Dmitrij Sotnikov, dnes druhý. Nejlepší Čech na něj ztrácí 26 minut, od třetího Antona Šibalova z Ruska dělí Macíka tři minuty.

"Dneska jsme projeli velmi těžké duny. Dvakrát jsme museli couvat. Hodněkrát jsme si skočili. Na jedné obrovské duně jsem si myslel, že se převrátíme," vypravuje Macík. "Trať byla členitá, byly tu brutální skály, kde jsme zase šplhali, vyzkoušeli jsme si snad všechny terény. A také dost foukalo, takže stopy byly zakryté. Pár chybiček určitě bylo, ale jelo se nám fakt parádně, klidně," dodává pilot týmu Big Shock! Racing.

„Jsme už vyzrálý tým, takže nedochází ke stresovým situacím. Když se podívám na výsledky, nepamatuji, že by naše auto jelo od začátku zamíchané mezi absolutní světovou špičkou. A jsou to další cenné zkušenosti. Je zajímavé vidět, jak spolu vedoucí závodníci spolupracují a co se vpředu odehrává," popisuje manažer týmu Martin Pabiška.

Sedmý čas zajel Aleš Loprais, který je průběžně pátý. Elitní desítku uzavřel Jaroslav Valtr. "Lady šlape úžasně a v kabině panuje dobrá atmosféra," pochvaluje si Loprais. "Trošku jsme ztratili na začátku, protože jsme startovali jako desátý kamion a delší dobu se nám nedařilo předjet Van den Brinka. Nakonec nás pustil, ale mohl to udělat výrazně dřív. Ale nevadí. Mám radost, že jsme to ustáli a nikde nic nevyvedli. Rychlost je slušná, auto funguje výborně a zítra už bude lepší startovní pozice, takže valíme dopředu," plánuje jezdec týmu Instaforex Loprais Praga.

Motocyklisté Martin Michek a Milan Engel na trati 3. etapy Rallye DakarVideo: ORION - Moto Racing Group

Krušnou etapu má za sebou Martin Šoltys, který byl svědkem několika nehod. "Jsem rád, že jsme v cíli. Na 150. kilometru jsme zapadli a měli problém s měchem. Tahala nás Scanie, kterou jsme za dva kilometry dojeli a oni byli na střeše a v nich byl napasovaný osobák. Nevypadalo to hezky. Pak jsme dojeli Hino, které skončilo na střeše, ještě se jim točila kola. Tomáš Šikola vylezl hned z auta a šel je vytáhnout. Ke konci byl rozbitý ještě jeden osobák, nebyl to dnes vůbec hezký pohled. I kvůli tomu všemu jsem rád, že jsme tady," uvedl pilot Buggyry, jenž zajel třináctý čas a průběžně je devátý.

Nejlepším českým motocyklistou je Michek, jenž ztratil na nejrychlejšího Australana Tobyho Price 17 minut. Jen o čtyři sekundy pomalejší než Michek byl Jan Brabec, který uzavřel elitní dvacítku. Průběžně je pětadvacátý.

Michek narazil na skálu

"V prvních 30 kilometrech jsem narazil na takovou skálu, která nešla pomalu ani vyjít. Popral jsem se s ní, vylezl až úplně nahoru, ale ztratil jsem asi dvě minutky. Jinak trať byla šíleně rychlá, po rovinkách mě bohužel předjížděli kluci s továrními motorkami," uvedl Michek, který věří, že v příští etapy budou technicky náročnější a pomalejší.

Foto: Big Shock! Racing, ČTK

Český pilot kamionu Iveco Martin Macík.

Handicapem jezdce Orion Moto Racing Group je totiž výkon motocyklu. "Továrním závodníkům to po rovince jede v průměru o 15 km/h rychleji, na 100 kilometrech to může dát rozdíl třeba 15 minut. A dneska to bylo bohužel hodně rovinaté, duny byly tak z deseti procent," podotkl Michek. V průběžném pořadí klesl na 17. místo. "S umístěním v top 20 jsem spokojený velmi," řekl.

Na 35. místě byl dnes klasifikován Milan Engel, 39. byl Roman Krejčí a v páté desítce se umístili Libor Podmol (45.) a David Pabiška (47.). Krejčí je třetí v kategorii Original by Motul vypsané pro jezdce bez asistence. Mezi čtyřkolkami byl sedmý Tomáš Kubiena a stejnou pozici drží i průběžně.

Price, dvojnásobný vítěz Dakaru, porazil druhého Argentince Kevina Benavidese o 76 sekund. Dosavadní lídr kategorie Joan Barreda ze Španělska ztratil téměř 25 minut a v čele jej nahradil Howes, který v předešlých dvou letech jezdil za český tým Klymčiw Racing.

V kategorii prototypů obsadil Josef Macháček 21. místo, mezi "lehkými" prototypy je průběžně pátý.

Výsledky třetí etapy Rallye Dakar 2021

Rallye Dakar - 3. etapa (Vadí ad-Davásir - Vadí ad-Davásir, 629 km celkově/403 km rychlostní zkouška):
Automobily:
1. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 3:17:39,
2. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) -2:27,
3. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -4:05,
...
7. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -13:42,
20. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -31:00,
50. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -2:49:52.
Průběžné pořadí:
1. Peterhansel, Boulanger 10:39:02,
2. Al-Attíja, Baumel -5:09,
3. Serradori, Lurquin (Fr., Belg./Century) -26:21,
...
10. Prokop, Chytka -56:30,
19. Zapletal, Sýkora -1:29:07,
46. Ouředníček, Křípal -5:53:38.
SSV:
1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 4:20:57.
Průběžné pořadí:
1. Lopéz, Latrach 13:19:10.
Prototypy:
1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 4:20:57,
...
21. Macháček, Vyoral -19:32,
32. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -36:18.
Průběžné pořadí:
1. Lopéz, Latrach 13:19:10,
...
18. Macháček, Vyoral -1:36:58,
50. Enge, Tošenovský -11:01:56.
Motocykly:
1. Price (Austr./KTM) 3:33:23,
2. Benavides (Arg./Honda) -3:16,
3. Walkner (Rak./KTM) -4:36,
...
19. Michek -17:03,
20. J. Brabec -17:07,
35. Engel -27:52,
38. Krejčí (všichni ČR/KTM) -39:23,
43. Podmol (ČR/Husqvarna) -48:21,
46. Pabiška (ČR/KTM) -59:13,
62. Lhotský (ČR/Husqvarna) -1:26:30.
Průběžné pořadí:
1. Howes (USA/KTM) 12:04:48,
2. Benavides -33,
3. De Soultrait (Fr./Husqvarna) -1:28,
...
17. Michek -19:30,
25. J. Brabec -42:54,
30. Engel -1:05:01,
36. Krejčí -1:50:05,
45. Pabiška -2:36:40,
48. Podmol -3:12:32,
56. Lhotský -4:03:26.
Čtyřkolky:
1. Cavigliasso (Arg./Yamaha) 4:25:49,
...
7. Kubiena (ČR/Yamaha) -26:03.
Průběžné pořadí:
1. Enrico (Chile/Yamaha) 14:36:46,
...
7. Kubiena -58:00.
Kamiony:
1. Vjazovič (Běl./MAZ) 3:45:14,
2. Sotnikov -18,
3. Šibalov (oba Rus./Kamaz) -1:16,
4. Macík (ČR/Iveco) -1:42,
...
7. Loprais (ČR/Praga) -6:19,
10. Valtr st. (ČR/Iveco) -15:44,
13. Šoltys -37:03,
14. Tománek -1:07:17,
21. Tomeček (všichni ČR/Tatra) -3:02:55.
Průběžné pořadí:
1. Sotnikov 11:47:11,
2. Vjazovič -16:56,
3. Šibalov -23:01,
4. Macík -26:00,
5. Loprais -36:34,
...
9. Šoltys -1:18:52,
11. Valtr st. -1:54:09,
16. Tománek -4:46:01,
21. Tomeček -10:44:31.
Klasic (jízda pravidelnosti):
1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 77 bodů,
...
14. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 2162.
Průběžné pořadí:
1. Douton, Etienne 304,
...
8. Klymčiw, Vlček 4005.

Reklama

Související témata: