Rubriky:

Rallye

Ptali jste se, Ivo Kaštan odpovídá

13. ledna 2006 11:52 - PRAHA

Osmadvacátý ročník dakarské Rallye pomalu, ale jistě spěje k závěru. V pátek účastníci soutěže překročí hranice Senegalu, o den později dojedou až do metropole Dakaru, kde v neděli zakončí své putování pouští. Během soutěže jste měli možnost zasílat své dotazy na motocyklistu Iva Kaštana, nyní přinášíme odpovědi jediného českého jezdce na dvou kolech a lídra kategorie Maraton.

 

Vierka Kaštanová

Jak moc je vaše KTM upravená od normální verze, tedy mimo GPS?
Moje KTM je speciální verze určená přímo na Rallye Dakar. Přesný název je KTM 450 Rally Factory replica.

Jak je to v této soutěži  při běžném závodním dnu s lidskými potřebami (malá a velká strana).
Čím se víc blíží cíl, tím se potřeby zvyšují. Ne vážně... Na malou se otočíte v průjezdní kontrole zády k motorce (nesmíte stát proti větru) a na velkou když se zadaří, tak v bivaku. Zadaří se tak dvakrát do týdne.

Jaké rychlostní limity musejí dodržovat motocyklisté na Dakaru? Stěžoval si na ně jeden z předních jezdců...
Maximální povolená rychlost pro moto je 160 km/h, pro kamiony je to 150 km/h.

Jaký je váš pohled na ženy jedoucí Dakar na motocyklu? Berete je jako soupeřky nebo jako závodící turisty (aniž by to bylo myšleno jakkoli zle)?
Některé jedou pouze s cílem dojet. Jiné jsou velmi zkušené závodnice a soupeřky. Třeba Ludovine Puy je vynikající jezdkyně a navigátorka.
 
Lze získat podrobnosti kolem přihlášení - nepřihlášení Romana Michalíka na Dakar?
Roman byl přihlášen spolu se mnou v týmu Gauloises Czech racing, dokonce již byla poslána záloha na startovné. Vzhledem k tomu, že byl o letošní ročník obrovský zájem, nepodařilo se nám i přes veškeré úsilí Romana do startovní listiny dostat.

Dočetl jsem se, že během závodu nemůžete například měnit vidlice, protože startujete v kategorii Maraton. Zajímalo by mě, jak je to s jinými díly?
V kategorii Maraton jsou na přejímkách barvou označeny všechny důležité díly. Přední vidlice, zadní kyvná vidlice, motorová skříň, hlava a válec, výfuky.. Pokud kterýkoli z těchto dílů vyměníte, můžete pokračovat, ale už ne v kategorii Maraton. Obecně platí, že na motocyklu se mohou vyměnit veškeré díly, včetně jednoho motoru, nikoli však rám.

Jaké má šance amatérský závodník na Dakaru? Motocykly KTM jsou nějak upravené (větší výkon apod.)? A na kolik asi vyjde finančně účast?
Amatér má rozhodně šanci dojet. Účast je finančně náročná a to tak, že velmi. Více info na dakar.com. KTM vyrábí speciální model pro dálkové rallye. Samozřejmě špička má ještě vylepšené stroje.

Myslíte si, že by takovou soutěž jako je Dakar dokázala v pořádku a bez problémů dojet některá z našich kdysi legendárních značek jako ČZ nebo JAWA?
Bohužel, ani jedna nic kloudného na závody nevyrábí, ale pravdou je, že z Paříže do Dakaru dnes vede asfaltová silnice, a to by každá jawa nebo číza zvládla. Pokud by továrny vyráběly závodní stroje, určitě bych na nich chtěl startovat. Používám alespoň ČZ řetězy.

Jaké používáte prvky pasivní bezpečnosti?. Máte nějaké speciální triky, jak vyzrát na pády (přeci jen jich je dost a dost) a obecně na vše, co se této ne zrovna oblíbené kapitoly pro jezdce na motocyklech týče?
Povinná je samozřejmě homologovaná přilba, jezdecké boty a ochranná vesta - chrániče páteře, ramen, loktů. Já používám ještě chrániče kolen a ledvinový pás. Maximálně vstříc - co se týče chráničů a oblečení - mi vyšla česká firma Psi Hubík. Oblékli mne již na tři Dakary. Letos mi ušili speciální bundu se všitými chrániči. Musí se to ještě doladit, ale jinak si to nemůžu vynachválit. Co se týče pádů - raději nepadat. A když, tak ne jak pytel...

Má smysl na takto dlouhé rallye hovořit o technice jízdy? Nebo je klíčová kondice a schopnost dlouhodobého soustředění? Jak dlouho byste stačil nejrychlejším?
Technika jízdy má velký smysl. Pokud se s tím perete, strašně vás to unaví. A samozřejmě schopnost dlouhodobého soustředění a hlavně přežití v náročných podmínkách, spíte ve stanu, v Maroku mnohdy v minusových teplotách. O nějaké každodenní sprše nemůže být ani řeč. Nějakou dobu jsem schopen jet s absolutní špičkou, nejedou o nic rychleji. Zakopaný pes je v technice. Já musím svůj stroj šetřit na celý Dakar, mám pouze šest předních a šest zadních gum. Dvoje ráfky...

Po příjezdu do cíle si motorku opravuji sám, nemám žádnou asistenci, jen plechovou bednu, kterou má každý motorkář v letadle. Mojí velkou podporou je manželka. Tovární špička má obrovský tým lidí, mechaniků několik kamionů, rychlou asistenci v závodě... To je samozřejmě vše o penězích. Do padesátého místa v celkovém pořadí jsem pouze jediný bez asistenčního vozu. Samozřejmě téměř polovina startovního pole jede za obdobných podmínek jako já.


Proč jste se rozhodl pro kategorii bez asistence (Maraton)?
Kategorie Maraton a kategorie bez asistence jsou dvě rozdílné, já jsem zařazen v obou. Vítězství v v těchto kategoriích je velmi cenné, je přirovnáváno k tomu celkovému. Navíc je zde pro mne velká šance uspět. Vysvětlit rozdíly a vyjmenovat všechny kategorie by zabralo delší čas.

Je soutěž náročnější pro motocyklistu, než pro automobilové (kamionové) soutěžící? Dáváte do toho vše?
Účast na motorce je nejnáročnější. To je názor zkušených pilotů jako jsou Peterhansel, Roma, Jutta Kleinschmidtová, kteří mají možnost porovnávat. Jste na všechno sám, na navigaci i na jízdu. Osobně bych ale v kamionu asi nevydržel. Autem bych jel někdy rád. Musíte do toho dát vše...

Nebojíte se těch rozdivočelých kamionů, které to tam perou hlava nehlava? Musí to být asi celkem nepříjemné, když kolem prohučí taková obluda rychlostí 150km/h.
Naštěstí kolem mne taková obluda naposledy proletěla v roce 1996. Kamiony dojíždějí pomalejší motorkáře. Mně se zatím daří do cíle dorazit vždy dřív. Stává se ale, že mě dojedou nejrychlejší auta, to je nepříjemné: hodně se práší.

Kdo závodníkům vozí jídlo, náhradí součástky apod. a kde se spí? Na motorce to všechno přece nemáte kam dát...
Jídlo zajišťují organizátoři. Vše bylo popsáno v článku ze dne volna. Náhradní díly asistence. Někteří motorkáři - jako třeba já - žádnou asistenci nemají. Pouze mají v ceně startovného přepravu malé kovové bedny a dvou kol.

Kolik času nasedíte na motorce při jízdě na Dakaru? Asi moc ne, když pořád stojíte, že?
Asi dvacet procent času jízdy v terénu strávím v sedle, jinak se opravdu pořád stojí.
 
Jaká je spotřeba vaší KTM 450 v tak náročné soutěži?
V průměru je spotřeba 8 až 10 litrů /100km.

Sport.cz

Zrušit