Hlavní obsah

Pátek třináctého na Dakaru - Kaštan trefil krávu

TAMBACOUNDA

I přesto, že na cílovou rampu u Růžového jezera poblíž senegalské metropole Dakaru zbývá zdolat pouhých 744 km, vítězem bude každý kdo ji přejede. Pátek třináctého, třináctá etapa rallye Dakar. Pro mnohé účastníky se stala tato etapa osudnou. Daleko k tomu neměl ani motocyklista Ivo Kaštan, jenž se při rychlostní zkoušce srazil s místní krávou.

Foto: Vierka Kaštanová

Ivo Kaštan na trati 28. ročníku Rallye Dakar.

Článek

Naštěstí pro český motorsport to byla kráva s obrovskýma rohama, kdo srážku nepřežil. Ivo Kaštan je v pořádku, má pouze naražený levý loket a sedřenou kůži na levé ruce. Motocykl je na tom o něo hůře, odnesl to přední blatník, světla a kapotáž. Ivo ale bude pokračovat nadále v soutěži.

Dnešní etapa definitivně vyřadila ze závodu hned několik nadějných jezdců. Těsně po startu havaroval v celkovém pořadí doposud osmý Brazilec De Azavedo, mimochodem bratr pilota Tatry Andre de Azaveda. Nucena odstoupit byla i nejrychlejší ze čtyř žen, které stále pokračují v soutěži v kategorii motocyklů Ludovine Puy. Pro ni byl souhrn třináctek opravdu nešťastný. Pátek 13, 13. etapa, 13. kilometr. Ošklivý pád, při kterém si Ludovine zlomila nohu, ji vyřadil z boje o dobytí cíle.

Rozdělení kategorií motocyklů

Ivo Kaštan před startem této etapy řekl. " Zatímco jsme v prvních etapách zažívali ukrutnou zimu, zde je ukrutné horko.Prales, buš, obtížná navigace, prach a žár slunce z nás doslova vysávají poslední síly. Motivace pokračovat však stoupá s vidinou cílové rampy. Ta myšlenka dobytí cíle provází každého. Mojí motivací je také dobré umístění v kategorii," vykládal jezdec, jenž se pokusil poněkud osvětlit kategorie motocyklů na Dakaru.

"Hlavní rozdělení motocyklů je podle kubatury a kategorie. Já jedu v kubatuře do 450 ccm a kategorii production, čili sériové motocykly. Motocykl v kategorii production je ne úplně sériový, ale homologovaný jako sériový. Nesmí se na něm provést žádné změny, ani třeba zvednout řidítka," vysvětlil jezdec, jemuž v této kategorii patří prozatím druhá příčka.

Vysvětlení k dalším kubaturám, kategoriím a třídám:
Kubatury jsou rozděleny pouze na tři. Do 250 ccm, 250 - 450 ccm a nad 450 ccm. Na rallye Dakar můžou startovat pouze jednoválcové motocykly.
Kategorie jsou celkem čtyři. Production - sériové motocykly s homologací. Superproduction - upravené sériové motocykly a speciály, Quad - čili čtyřkolky a Side-Car.
Nejvíce je tříd a to celkem šest. Písmenem M se značí třída Maratón, F náleží ženám, P třída pro účastníky kteří jsou na rallye Dakar poprvé, A znamená Amatér, E - Elf trophy, skupina kterou vyhlásil jeden ze sponzorů soutěže, MM neboli Malles Motos jsou jezdci bez asistenčních vozů a mechaniků.
Všechny tyto údaje se týkají motocyklů. V automobilech je rozdělení ještě mnohem složitější.

"Dále jsou jezdci rozděleni do různých tříd. Já jsem zapsán v třídě maratón, a jezdci bez asistence. Ve třídě maratón vám na přejímkách označí všechny zásadní díly, které nesmíte během závodu vyměnit. V případě jejich výměny jste z třídy vyřazeni, ale můžete pokračovat v závodě. V této třídě jsem na čtvrté pozici. O prvenství se peru ve třídě jezdců bez asistence. Dlouho jsem tuto třídu vedl, ale ze zcela nepochopitelných důvodů do ní při dvanácté etapě přidali jednoho francouzského jezdce. Rozdíl mezi námi je kolem deseti minut," pokračoval.

"Do posledních etap jsem se rozhodl riskovat. Riskovat v tom smyslu, že zvolním tempo, více se věnuji navigaci a soustředím na trasu. Možná přijdu o nějaké místo, ale mám tak větší šanci vyhnout se pádům a zbytečným komplikacím. Všichni dobře vědí kde rallye končí," dodal Kaštan na závěr.

Reklama