Rubriky:

Běžkyně sobě

Běhat, když má žena své dny? V principu to nevadí, říká lékař

11. února 2015 12:01 - Praha
(Aktualizováno: 29. října 2020 13:42)

Běhat, či neběhat, když máte své dny? Je to jen a jen na vás. Každá žena se totiž s menstruačními bolestmi vypořádává jinak. Může ale běh při menstruaci ženskému organismu škodit?

 

Asics

„V principu běh nevadí," říká docent Antonín Pařízek, přední český gynekolog, porodník a také bývalý atlet. „Není ale optimální kvůli běhu posouvat menstruační cyklus tabletami."

Ženy často trpí bolestmi břicha. Mnoho běžkyň však uvádí, že vlivem lehkého běhu ustupují nebo dokonce mizí úplně – mírnější jsou i doprovodné neduhy jako jsou bolesti zad, migrény či změny nálad.

Rychlá pomoc před závodem – kineziotaping

Běh může zmírnit bolesti podbřišku i díky endorfinu, tento hormon utišující bolest se při něm vyplavuje do těla.

Většina odborníků i laiků se však shoduje, že menstruace je období, kdy by běžkyně měly především poslouchat své tělo. „Ženy by měly hlavně dodržovat pitný režim a dbát na osobní hygienu," doplňuje ještě Pařízek.

V zásadě platí:
1) tělo se při běhu prohřeje
Při sportu začne cirkulovat krev, svaly se prohřejí a uvolní. Bolest zad i dělohy je pryč.
2) vyplaví se hormony
Endorfiny, serotonin. I tyto nám pomáhají zvládnout bolest.
3) zklidní se mysl
Mají na to vliv jednak právě hormony, jednak dobrý pocit, že jste pro sebe něco udělala.
4) tělo rychleji splaskne
Rozproudí se lymfa a tělo se rychleji zbaví zadržené vody.

Pokud však trpíte opravdu velkými bolestmi, žádné vytrvalecké tréninky rozhodně neplánujte ‒ bude pro vás vhodnější chůze nebo zkuste zvládnout alespoň krátké úseky proložené chůzí. Tělu to rozhodně prospěje.

Jak začít běhat? Rady pro nováčky a váhající střelce

Sledujte ale své tělo v případě, že se vaše menstruace nedostaví. Ano, můžete čekat miminko – to je ta lepší zpráva. Amenorea je ta horší. Dlouhodobá absence menstruace u žen se objevuje většinou před menopauzou jako přirozená reakce na ztrátu ženských hormonů. Problém ale existuje i u mladých a zdravých dívek. Podle odhadů potkají poruchy menstruačního cyklu v některém období života až polovinu běžkyň.

Zůstanete-li během svých dnů raději doma, není důvod, abyste se kvůli tomu na sebe zlobily. Běhání je stav mysli. Budete-li se při něm cítit dobře, bude vás bavit. Pokud se na běh necítíte, není dobré zbytečně riskovat.

Běhání se psem. Radost, nebo starost?

Markéta Lyachová, Sport.cz

Běháte, když máte své dny?


Časová osa: Běžkyně sobě

Filtr článků - Běžkyně sobě


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2021 únor 2021 březen 2021 duben 2021 květen 2021 červen 2021 červenec 2021 srpen 2021 září 2021 říjen 2021 listopad 2021 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce