Rubriky:

Běhání

Nepřítel všech sportovců. Svalová horečka bolí, lepší je jí předcházet než léčit

11. listopadu 2020 16:27

Svalová horečka, neboli “svalovice” je častým problémem řady sportovců, ať už začínajících, vracejících se po zranění nebo jednoduše těch, kteří to s tréninkem přehnali. Jaké jsou příčiny a příznaky svalové horečky, jak ji předcházet a léčit?

 

Healthline.com

Svalovice samozřejmě postihuje také běžce, obecně se s ní setkávají sportovci po fyzické zátěži. Ať už se jedná o cvičení v posilovně, intervalové cvičení, běh nebo třeba sex.

Jak začít běhat: Rozcvičení

Příčiny - všeho moc škodí

Příčinou svalové horečky je přetížení svalů. Dost často se vyskytuje u začátečníků, kteří nejsou zvyklí vykonávat určitou aktivitu pravidelně, je však problémem také u sportovců, kteří byli delší dobu mimo (například kvůli zranění) a mají za to, že jejich tělo je stejně zdatné, jako před pauzou. Další příčinou může být náročná fyzická aktivita, která namáhá jinou skupinu svalů, než tu, která je pod pravidelnou zátěží.

Dříve se věřilo, že svalovici způsobuje hromadění kyseliny mléčné ve svalech. To je však pouze jedna z příčin. Hlavním viníkem jsou údajně popraskaná svalová vlákna, která se nestíhají zregenerovat.

Jak začít běhat: Jak moc a jak často běhat

Příznaky - výjimečně teplota i zimnice

Svalovou horečkou vám tělo dává jasně najevo, že jste to přehnali a že další zátěž již nesnese. A dává to najevo dosti zřetelně - bolestí svalů, únavou organismu, mohou se objevovat také křeče nebo otoky. V některých případech může nastat také teplota nebo zimnice. Tento stav, kdy nemůžete dělat nic jiného, než ležet, trvá různě. U trénovaných osob to je zpravidla pár dní, u těch netrénovaných klidně i celý týden. Říká se, že den po nadměrném sportování je to nejhorší, někdy však ta největší bolest a únava přijde až den druhý.

Trápení s bolavými koleny. Dbejte na prevenci

Jak s ní bojovat

Na tělesnou únavu a bolest svalů je jeden zaručený lék - odpočinek. Rozhodně se nevyplácí bolest "rozběhat," naopak je důležité relaxovat. Dočasnou odpovědí mohou samozřejmě být prášky proti bolesti, přírodní cesta je však lepší. Bylinné masti, oleje a čaje v kombinaci s vitamíny jsou zaručeně tou nejlepší léčbou. Důležitý je dostatečný přísun hořčíku a tekutin, pomoci může také lehká masáž svalů a teplý či studený obklad.

Jakmile se dostanete z toho nejhoršího a největší bolest ustoupí, není na škodu vyrazit na procházku, lehké vyklusání a důkladně se rozhýbat a protáhnout.

Regenerace a kompenzační aktivity. Nezapomínejte!

Jak jí předcházet

Jak nepodcenit náročnost cvičení nebo nepřecenit své síly? Před jakoukoli zátěží je dobré svaly na aktivitu připravit. Klíčové je tedy protažení a zahřátí rychlou chůzí, pomalým během nebo pár minutami na rotopedu. Pokud posilujete, je dobré začít s menšími váhami a postupně je zvyšovat. Po dlouhé pauze nechtějte dělat osobní rekordy, ale začněte z lehka. Nenamáhejte tělo, pokud nejste zdraví, jste ve stresu, máte málo spánku nebo máte nevyváženou stravu.

Jídelníček by měl být bohatý na bílkoviny, a to jak z živočišných, tak rostlinných zdrojů. Důležité jsou také vitamíny a minerály, stejně jako dostatek tekutin, které můžete po náročném tréninku doplnit iontovým nápojem.

Nepodceňujte stravu, běžci. Poradíme a připomeneme mýty

šel, Sport.cz

Časová osa: Běhání

Filtr článků - Běhání


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2021 únor 2021 březen 2021 duben 2021 květen 2021 červen 2021 červenec 2021 srpen 2021 září 2021 říjen 2021 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce

Podsekce:

         

Načítám data
Vyčkejte prosím, načítám data..