Rubriky:

Radíme

Nepřítel běžců. Bolest bederní páteře

3. března 2015 16:08 - Praha
(Aktualizováno: 29. října 2020 11:44)

Patříte k těm, co se zrovna rozhodli začít s běháním jako novou aktivitou nebo s běháním začínáte po delší odmlce? Mám tu pro vás pár tipů, jak předejít nepříjemné komplikaci – bolesti bederní páteře, která nejčastěji přivádí klienty - běžce k fyzioterapeutovi.

 

Profimedia.cz

Pravdou je, že rehabilitační ambulance, kliniky i lázně jsou přeplněné „zádaři" = lidmi s bolestí páteře, které získali z nejrůznějších příčin. Osvětu a prevenci vzniku minimálně těch příčin, které můžeme sami ovlivnit, je nutné neustále zdůrazňovat a připomínat.

Pokud bolest bederní páteře přehlížíte, může se změnit v trvalý problém provázející vás po zbytek života.

Trápení s bolavými koleny. Dbejte na prevenci

Chápání této problematiky je jednoduché. Naše páteř je sendvičovitě proložena 23 meziobratlovými ploténkami. Jejich primární funkce je absorbování nárazů přenesených na páteř. Také slouží jako pojivo pro jednotlivé obratle, které se účastní pohybu páteře. Páteř jako taková chrání míchu a bederní část je klíčovým bodem, kde vyúsťují nervy pro pánev a dolní končetiny.

Co často ovlivňuje vznik bolesti bederní páteře u běžců?
navyšování běžecké zátěže bez vhodného strečinku, posilování, regenerace
náhlá, nečekaná běžecká zátěž (jdu si zaběhat po půlroční pauze)
nevhodná obuv (již seběhaná obuv)
nevyhovující terén (běh do kopce, z kopce)
svalová disbalance především v oblasti bederní páteře a pánve

Dolní končetiny zajišťují při běhu vše pro to, aby každý náraz vznikající při došlapu v maximální míře absorbovaly. Často se však stane, že proces rozložení energie nárazu neproběhne hladce a bederní páteři uštědří takový náraz, který již sama není schopna tlumit a dojde k poškození. Bolest zde funguje jako alarm - upozorňuje na problém a zablokuje daný segment tak, aby nedocházelo k dalšímu a vážnějšímu poškození.

Běhání je silnou zbraní proti nadváze. Jak ale začít?

Běh vyžaduje dobrý trupový svalový základ, aby fyzikální síly vznikající při běhu, ovlivňovaly tuto aktivitu efektivně a nepůsobily destruktivně. Jakmile si jednou vytvoříte vhodný svalový základ, riziko běžeckého úrazu bederní páteře nebo dalších měkkých tkání se významně snižuje.

Prevence vzniku bolesti bederní páteře
objem zátěže navyšovat pomalu a plynule, aby si vaše tělo mohlo postupně přivykat na zátěž
udržovat dobrou svalovou sílu v oblastech trupu, pánve a kyčelních kloubů
pracovat s běžeckým stylem a došlapem
pravidelný strečink a regenerace

Pokud vás již bolest bederní páteře trápí, pokuste se najít její příčinu a odstranit ji. Poté pracujte na posilování trupu a nezapomeňte ani na protahování, abyste byli schopni udržet správné postavení vaší pánve a trupu při běhu.

Bolesti zad a běh

Stojí za to podívat se na váš běžecký styl, jestli při něm příliš nepřetěžujete bederní páteř. Odstranění tzv. „paťáka" (běh přes paty) a přeučení došlapu nohy by mohlo snížit riziko úrazu. Nácvik změny došlapu a běžeckého stylu je pomalý a pozvolný proces a vyžaduje značnou předvídavost pro prevenci úrazu v přechodovém období.

Lucie Pětioká - Fyzioterapeut
Vystudovala fyzioterapii a speciální pedagogiku sportu zdravotně postižených na UK v Praze. Specializuje se na dětskou a sportovní fyzioterapii. Pět let pracovala ve Fakultní nemocnici Motol v Praze a šest let v Rijádu v Saúdské Arábii. Deset let se věnovala atletice na závodní a později i vrcholové úrovni - specializace skok vysoký a ženský sedmiboj.

Předchozí díly:
Máte trable? Zkuste běhat bez gravitace
Koleno: Čím nás může největší kloub v těle potrápit?
Bolest lýtek - Achillova pata běžce?

Lucie Pětioká, Sport.cz

Máte při běhání potíže s bederní páteří?


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2021 únor 2021 březen 2021 duben 2021 květen 2021 červen 2021 červenec 2021 srpen 2021 září 2021 říjen 2021 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce