Hlavní obsah

FIS provede tříletý výzkum s cílem bezpečnějšího lyžování

KITZBÜHEL

Mezinárodní lyžařská federace (FIS) zahájila ve spolupráci se salcburskou univerzitou tříletý výzkum, jehož výsledkem má být větší bezpečnost ve sjezdovém lyžování. Vědci budou nejprve analyzovat, proč v poslední době dochází při závodech k tolika zraněním, a následně se pokusí najít řešení jak jim předcházet.

Foto: Dominic Ebenbichler , Reuters

Pád Nicole Hospové

Článek

"Sjezdové lyžování je riskantní sport a nikdy nemůžeme zaručit stoprocentní bezpečnost. Pokusíme se ale snížit riziko na minimum a předcházet nebezpečným pádům," řekl ředitel mužských závodů Günther Hujara. "Je třeba udělat vědecké změny. Navíc je důležité zjistit názory lidí mimo lyžování. Každý máme jiné názory a společně najdeme řešení, které v současné době nemáme," dodal.

FIS v uplynulých týdnech jednala o zvýšení bezpečnosti hned několikrát společně se závodníky a trenéry. Nakonec však dala přednost vědeckému výzkumu před unáhlenými závěry. "Každý říká něco jiného. Delší lyže, kratší lyže, širší lyže, užší lyže, vyšší, nižší... To všechno může být pravda, ale bez konkrétních údajů bychom mohli učinit špatné rozhodnutí a způsobit tak nový problém," vysvětlil Hujara.

Profesor Erich Müller se svými kolegy ze salcburské univerzity nejprve vyslechne přes 70 lyžařů, trenérů, pořadatelů a členů realizačních týmů. Z rozhovorů by měl na konci sezony vyvodit analýzu, kterou bude prezentovat na červnovém kongresu FIS. V následných dvou sezónách pak budou vědci v jednotlivých závodech sbírat údaje, jako jsou rychlost při sjezdu, kvalita sněhu, připravenost sjezdovky nebo nastavení lyží.

Podle statistik FIS se v loňském roce zranilo při závodech 43 procent sjezdařů. U poloviny z nich šlo o vážnější zranění, které si vyžádalo minimálně osmidenní léčbu. Kvůli těžkým zraněním přišli o olympijské hry ve Vancouveru hvězdní lyžaři jako kanadský sjezdař John Kucera, francouzský slalomář Jean-Baptiste Grange nebo bývalá vítězka Světového poháru Nicole Hospová z Rakouska.

Reklama