Článek
Teď se do českých hor vracejí po třech letech. V příhodnějším termínu, už ne ve sněhově ožehavé době před Vánoci. V pátek se jede obří slalom, o den později slalom-speciál.
„Počasí nám pomohlo,“ libuje si ředitel areálu Jiří Beran. Vodní injektáže na zpevnění tratě nebyly nutné. V lednu paradoxně nahrála pořadatelům obleva. „Trať promokla a pak zmrzla, šlo to samo. Jen jsme od úvodního technického zasněžování dávali sjezdovce tvar, včetně muld u startovních pozic,“ líčí Beran.
Esa ženského pole se už stahují do Čech. Některá nečekaně brzy. „Tina Mazeová nás zaskočila už minulý týden, v noci jsme jí zajišťovali ubytování,“ připomíná jeden z pořadatelských šéfů Aleš Krýzl brzký příjezd slovinské hvězdy.
| Program SP ve Špindlu |
| Pátek 10 a 13: obří slalom. Sobota - 10 a 13: slalom. V cílovém prostoru je po oba dny připraven doprovodný program. Vstup podél tratě a do cílového prostoru je zdarma. |
| Hájí domácí barvy - obřím slalom: Záhrobská, Pauláthová, Marková (více Češek vzhledem k tomu, že v žebříčku nejsou do 350. místa, startovat nemůže), slalom: Záhrobská, Kurfürstová, Smutná, Pauláthová, Dubovská, Zemanová. |
I o držitelkách malých křišťálových glóbů v obou točivých disciplínách se může rozhodnout už před finále letošního ročníku seriálu v Lenzerheide. Francouzka Tessa Worleyová a Rakušanka Marlies Schildová budou hájit vedoucí postavení v klasifikaci.
Domácí Šárka Záhrobská před sezónou mluvila o útoku na malý glóbus za slalom, na domácí top trati - černé sjezdovce ve Špindlerově Mlýně - si ale může nanejvýš poopravit náladu ze sezóny, která je pro ni výsledkově podstatně horší, než jaké zažívala v minulosti.
A nehodlá se tentokrát ani na nic šetřit, pojede i obřák. „Na trati si po mistrovství světa zatrénovala, byla s ní spokojená,“ říká Beran.
Atraktivní černá sjezdovka je kvůli SP zavřená necelý týden, do nedělního dopoledne. „Přípravy v cílovém prostoru zvládáme bez omezení provozu i přesto, že materiál naváželo dvacet kamiónů,“ podotýká Beran k přípravě areálu, v němž si pořadatelé přejí co nejvíce diváků. A hlavně bezproblémový průběh klání. „To je klíčové pro to, abychom závody seriálu k nám zase vrátili,“ tvrdí Krýzl. Krkonošské středisko v dlouhodobých plánech lyžařské federace FIS zatím nefiguruje. „Ale povedlo se zvrátit původní plán, rozjeli jsme velká diplomatická jednání. Rozhodující bude zasedání v Portoroži v květnu,“ říká Krýzl.
Jeden z cílů, o kterém organizátoři snili a který jim měl pomoci vylepšit si jméno - navýšení prémie pro závodnice - se jim naplnit nezdařilo. Prize money zůstávají ve stanovené minimální výši 200 000 švýcarských franků (asi 3,7 miliónu korun).
Rozpočet závodů se pohybuje kolem 20 miliónů korun, „Zhruba čtvrtina je z vlastní reklamní činnosti, zbytek z prodeje televizních a marketingových práv, zvýšení prémií nám nevyšlo, ale popravdě řečeno Záhřeb a Kitzbühel zůstávají se svými superprémiemi v tomto směru výjimkou, “ říká Krýzl.
Divácky v pátek vypomůžou školy z Hradeckého kraje, mezi hosty se tradičně čeká i prezident Václav Klaus. „Snad mu v tom nezabrání povinnosti ohledně jednání tuším v Bruselu,“ podotýká Krýzl, jehož těší letos širší pomoc ze strany hejtmanství. „Cítíme i snahu Špindlerova Mlýna, i když je vlastně jen vesničkou s 1500 obyvateli a proti zahraničním střediskům má vzhledem k naší daňové praxi omezenější možnosti,“ pokračuje jeden z organizátorských šéfů. „Klíčové pro návrat seriálu k nám je teď to, abychom vůbec nic nepokazili, aby si nikdo na nic nestěžoval,“ je mu jasné.
„Je tu ale silný blok pořadatelů z alpských zemí, k tomu zámořská střediska, tygrů toužících po pořádání závodů je spousta, bude obrovský úspěch, když se do seriálu dostaneme každé dva tři roky,“ dodává Petr Graclík, generální sekretář lyžařského svazu.
| Co stojí Světový pohár? |
| V Česku se v téhle sezóně zastavily seriály všech lyžařských odvětví. Jaké byly náklady na pořádání klání? |
| Alpské lyžování (Šp. Mlýn) - 20 miliónů |
| Běh (Liberec) - do 10 miliónů |
| Skoky (Harrachov) - přes 10 miliónů |
| Akrobati (M. Lázně) - do 5 miliónů |
| Náklady pořadatelům hradí příjmy z prodeje televizních a marketingových práv přes lyžařskou federaci zhruba z jedné čtvrtiny až jedné třetiny, zbytek z vlastní reklamní činnosti. |







