Rubriky:

Vzestupy a pády

Jméno Senna se vrací do F1, přichází synovec Bruno

15. října 2008 15:52 - PRAHA

Byl považován za nejlepšího a nejtalentovanějšího pilota formule 1 všech dob. Stal se trojnásobným mistrem světa a brazilským národním hrdinou. Jeho život však 1. května 1994 předčasně ukončila tragická nehoda v italské Imole. V okamžiku oznámení úmrtí jezdce vyhlásil brazilský prezident třídenní státní smutek... Jeho legenda stále žije. Příští rok by se jméno Senna mohlo v F1 objevit znovu. O Ayrtonova synovce Bruna se totiž zajímá hned několik stájí.

 

Internet

Ayrton Senna da Silva se narodil 21. března 1960. Jeho otec obchodoval s automobilovými součástkami. A tak není divu, že svému čtyřletému synovi sestrojil motokáru. Ayrton v ní jezdil po zahradě a už nejspíš tehdy snil, jak jednou bude řídit monopost formule 1 a vyhrávat závody... Ve dvanácti letech se totiž definitivně rozhodl, že dá motorismu přednost před školou. O rok později ochutnal poprvé atmosféru závodů na motokárové dráze v areálu okruhu Interlagos u Sao Paula, kde se jezdí GP Brazílie. Že byl velkým talentem, dokazují i výsledky, kterých dosáhl. V letech 1977 a 1979 se stal v motokárách jihoamerickým mistrem.

Nejprve McLaren odmítl

Na světové prvenství ale nedosáhl a odešel do Anglie. Tady se mu v monopostu britské formule Ford 1600 povedlo získat mistrovský titul hned napoprvé. Ke konci roku 1982 přišla nabídka od šéfa stáje McLaren Rona Dennise startovat ve formuli 1, Senna ji ale odmítl! V té době se ještě na vstup do vysněného šampionátu necítil. Nechtěl jezdit na konci startovního pole, navíc ve voze slavné značky. To by mohlo poznamenat jeho kariéru. Rozhodl se pro skromnější start. Do světa nejrychlejších vozů se charismatický Brazilec podíval poprvé v roce 1984, kdy usedl za volant vozu Toleman.

Třikrát mistrem světa

O rok později ale přešel k Lotusu, kde se naplno ukázalo, jak vynikajícím závodníkem Senna byl. Ve druhé sezóně vyhrál hned dvě GP. Ještě další dva roky byl v angažmá britské stáje, na titul mistra světa ale nedosáhl. Jeho čas přišel v roce 1988, kdy přestoupil do McLarenu. Jeho vztah s týmovým kolegou Alainem Prostem však nebyl idylický a časté spory vyvrcholily několika dramatickými incidenty při závodech. Sennovi se ale díky osmi vítězstvím povedlo celý šampionát vyhrát a poprvé získat pohár pro mistra světa.

Boj mezi oběma jezdci pokračoval i následující sezóny, ani jeden nedaroval tomu druhému nic zadarmo. Dravý Brazilec si však svůj druhý titul v roce 1990 už nenechal nikým vzít. O rok později zvedl již potřetí nad hlavu trofej pro mistra světa. Následující dva ročníky nebyly kvůli problémům s motorem podle Sennových představ, dokonce uvažoval o dočasném odchodu z formule. Své plány ale nakonec změnil a usedl do kokpitu vozu Williams.

Tragický víkend v Imole

Jednomu z nejtragičtějších víkendů  v historii formule 1 předcházela již při pátečních trénincích na Velkou cenu San Marina havárie tehdy mladičkého Rubense Barrichela. Brazilec vyvázl jako zázrakem jen s pohmožděným ramenem. Následující dny už další jezdci takové štěstí neměli. V sobotu narazil Rakušan Ronald Ratzenberger s neovladatelným vozem do zdi a na místě zemřel. Všichni byli tragickou událostí otřeseni.

Ještě v neděli před závodem se Senna s dalšími jezdci dohodl, že na další Grand Prix uspořádají schůzku, která by vedla k dosažení větší bezpečnosti jezdců. Ve dvě hodiny odpoledne se v Imole rozsvítila zelená světla a závod začal.

Během prvního kola ale došlo ke kolizi dvou vozů a na trať vyjel safety car. Po deseti minutách byla GP San Marina restartována. Senna jel na prvním místě. V sedmém kole v zatáčce Tamburello ale jako by zapomněl zatočit, ve vysoké rychlosti vyletěl z trati a narazil do betonové zdi.

Za minutu a čtvrt byl u bezvládného jezdce lékař. O kousek dál přistála helikoptéra. Senna byl vyproštěn z trosek a převezen do boloňské nemocnice. Během letu došlo k srdečnímu selhání, činnost srdce se doktorům povedla obnovit. Při hospitalizaci na jednotce intenzivní péče došlo k dalšímu selhání, i tentokrát byli lékaři úspěšní. Informace o jeho stavu ale nedávaly velké naděje.

Pilot formule 1 upadl hned po nárazu do kómatu, během zástavy došlo k nenávratnému poškození mozku, měl několikanásobnou frakturu lebky a prasklou spánkovou tepnu. Již po převozu do nemocnice byl klinicky mrtev a udržován při životě pomocí přístrojů. Před sedmou hodinou večerní oznámila ošetřující lékařka Maria Fiandri smutnou zprávu - Ayrton Senna zemřel... Ještě v podvečer byla v Sao Paulu za Sennu sloužena smuteční mše pod širým nebem.

Stal se legendou

Některé těžko vysvětlitelné okolnosti, například proč tak skvělý pilot v poměrně široké zatáčce nehnul volantem, vyvolaly mnoho dohadů. Soud proto nařídil pitvu a důkladnou prohlídku zbytku vozu. Po jejím skončení státní zástupce potvrdil, že příčinou smrti byla četná poranění hlavy, způsobená uraženým závěsem pravého předního kola, který prorazil hledí přilby a nad pravým obočím vnikl do mozku. Tomu předcházela porucha řízení.

Rakev se Sennovým tělem byla přepravena do Brazílie. Dne 5. května se uskutečnil pohřeb, kterého se zúčastnilo přes jeden a půl miliónu lidí. Dodnes je tento fenomenální pilot ikonou pro mladé závodníky a legendou, na níž jezdci ani příznivci formule 1 nikdy nezapomněli. I když se v Imole v posledních letech závody F1 nejezdí, fanoušci nosí na místo, kde narazil do zdi, čerstvé květiny a z protější strany dráhy se na ně dívá Sennova socha v životní velikosti...

Veronika Feltová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Vzestupy a pády