Hlavní obsah

Dál sním o pódiu. Ještě je brzy boj zabalit, naznačuje Prokop, že elitu opouštět nehodlá

Radek MalinaSport.czPrávo

Už roky je jediným českým zástupcem mezi elitou automobilových soutěží. Martin Prokop s Fordem Fiesta WRC vybojoval v letošním mistrovství světa vynikající deváté místo. Nebýt však posledních vydařených představení ve Španělsku a Walesu, zřejmě by scénu opustil. „Ničí mě neúcta organizátorů k soukromým týmům," vysvětluje člen Jipocar Racing týmu.

Foto: Andrea Micková

Martin Prokop s Fordem Fiesta WRC na trati Britské rallye 2014.

Článek
Fotogalerie

Vybojoval jste devátou příčku stejně jako v loňském roce. Šlo po nástupu dalšího továrního týmu dosáhnout na ještě lepší umístění?

Bylo to vážně vydřené maximum. Před sezónou jsem nevěřil, že bych mohl být tak vysoko. Po letních soutěžích jsem si říkal, že boj o devátou pozici nemám ve své moci. Ale nakonec to vyšlo. Vybojovat letos deváté místo bylo náročnější než kdykoliv v minulosti.

Před sezónou jste mluvil o přání naplnit sen v podobě umístění na stupních vítězů. Je při zvyšující se konkurenci něco takového reálné?

Upřímně, dokud jedou oba elitní piloti týmu Volkswagen Ogier a Latvala, není šance se pódiu přiblížit. Abych dosáhl pozice mezi třemi nejlepšími, musí nastat ideální konstelace, což znamená jejich vyřazení. Nejsmutnější a nejradostnější současně přitom je fakt, že se pořád zlepšuji. Jsem stále rychlejší. Nikdy jsem nebyl špičce blíže, než v závěru letošního roku.

Co je tedy třeba kromě oné ideální konstelace?

Všichni se řídí mistrem světa Sébastienem Ogierem. Pokud on zrychlí kupříkladu o desetinu na kilometr, já musím zrychlit ještě více, abych se přiblížil špičce. V posledních dvou soutěžích šampionátu se mi to dařilo. I proto si říkám, že je škoda ve snaze o naplnění snu v podobě pódia nepokračovat. Dál mám stupně vítězů v hlavě. Ještě je brzy to zabalit.

A jak velká je naděje k jeho naplnění?

V nadcházejícím roce budou k dispozici nová auta. Volkswagen asi představí vůz už v Monte Carlu, ostatní v průběhu roku. Ford, s nímž spolupracuji, zřejmě v květnu. Mám slíbeno, že budu jediný jezdec, který dostane okamžitě stejný materiál jako tovární piloti. A to je moje další motivace. Klíčem k úspěchu by měl totiž být nový motor, kde máme největší ztrátu. Podvozkově je Fiesta skvělá. Pokud při rychlostních zkouškách nejde o maximální výkon, ale technický styl jízdy, jsme schopní se na čele udržet.

Bylo pro vás útěchou, že jste byl nejlepším soukromým pilotem v šampionátu?

Na poslední rychlostní zkoušce roku jsem porazil jezdce továrního týmu, který je na vzestupu. Smutný výraz Novozélanďana Paddona a jeho gratulace mi dodala energii do dalších bojů. Ale celkově jsem zhrzený, ba přímo znechucený z chování organizátorů.

Hýčkají si tovární týmy a na soukromé i přes milionové investice hledí jako nepotřebné?

Pořadatelům je úplně jedno, zda jsou soukromé týmy na startu či nikoliv. Je frustrující vidět, že absolutně nemají zájem, aby šampionát vzkvétal. Přitom v každém závodě všichni bez rozdílu, ať už sedíme v továrním stroji nebo soukromém, nasazujeme život. Předvádíme maximální výkon, každým startem přinášíme balík peněz. Ale uznání neexistuje. I proto moje myšlenky směřovaly k WRC2, kde mají soupeři stejné podmínky a všichni bez rozdílu mohou bojovat o vítězství.

Nešlo by o dost drastický ústup z cesty, kterou jste dlouho šel?

Pochopitelně jde o krok dolů. Závodil bych v šampionátu WRC2, přičemž bych sezónu okořenil několika starty mezi nejlepšími. Jako mladého kluka, který do šampionátu před lety vstupoval, mě nikdy nenapadlo, že někdo může takovým způsobem hatit sportovní myšlení jiných. Mezi elitou absolutně chybí možnost prezentace. Naše vystupování v šampionátu bylo dobré, ale nedostal jsem šanci dostat produkt k široké veřejnosti, protože promotéři a organizátoři šampionátu jsou neschopní. Federace pod vedením Jeana Todta absolutně nemá představu o podobě mistrovství, neexistuje jediný svěží nápad. Jen pro představu, už dva roky existuje myšlenka vyhlášení šampionátu pro soukromé týmy, což by mistrovství okořenilo. Jenže vedení FIA je neuvěřitelně liknavé, neschopné se danou otázkou zabývat. Ale po posledních závodech jsem nerozhodný, cítím motivaci a touhu ještě se o svoje místo mezi elitou poprat.

Kdy tedy padne definitivní rozhodnutí?

Nemám stanovený žádný konkrétní termín. Během nadcházejících dvou měsíců všechno s celým týmem důkladně zvážíme a uvidíme.

Máte zajištěný rozpočet na nadcházející ročník šampionátu?

Neznámých je strašně moc, protože prostor mezi sezónami je krátký. Budget tudíž zajištěný není a k jeho naplnění by došlo v průběhu sezóny.

Co vás čeká do doby, než 22. ledna v Monte Carlu odstartuje nový ročník šampionátu?

Vyrážíme do Karibiku na svatbu kamarádky mojí přítelkyně. Kromě obřadu budeme týden prakticky trávit jenom na kurtu, protože nevěsta je tenistka. Po návratu mám v plánu absolvovat čtyřiadvacetihodinový závod v Dubaji, protože okruhy mi v letošním roce moc pomohly ke zlepšení výkonnosti. A určitě se budu věnovat hodně fyzické kondici.

Reklama

Související témata: