Článek
Start 4. července v nizozemském Utrechtu, cíl o 23 dní později tradičně na pařížském bulváru Champs-Élysées. A v itineráři klasicky zakomponované rovinaté etapy, horské brutality i časovkářské souboje s chronometrem. Co překvapilo, bylo proporcionální zastoupení jednotlivých částí a těžké horské etapy, které mohou pořádně zamíchat pořadím, nedlouho před dojezdem do Paříže.
„Nemůžeme nechat závod ustrnout," komentoval rozložení etap ředitel závodu Christian Prudhomme.
Od roku 1947 v rozpisu etap figurují časovky, ještě nikdy ale neměli závodníci naplánováno tak málo kilometrů proti časomíře. Příští rok bude individuální souboj s chronometrem, který jezdci absolvují hned v první den Tour, měřit jen necelých čtrnáct kilometrů. V devátém dílu je pak na programu týmová časovka na 28 km.
Alpe-d'Huez a hurá do Paříže
Proti tomu v itineráři vyčnívá hned osm horských etap, přičemž poslední s výjezdem jednadvaceti serpentinami do známého střediska Alpe-d'Huez je na programu až 25. července, tedy předposlední den Tour. Dvě závěrečné horské etapy měří jen 138 a 110 km, o to intenzivnější boje by ale na silnici měly probíhat.
Rovinatý úvod závodu zavede peloton z Nizozemska do Bretaně a závodníci cestou okusí několik úseků vyhlášených jarních klasik včetně 13 km kostek z proslulého závodu Paříž - Roubaix. „Nemyslete si, že to bude nuda. Tahle Tour se může lámat kdekoliv," slibuje Prudhomme. A pak přijde čas vrchařů v Pyrenejích a Alpách.
Úpravou prošel rovněž bodovací systém prvních patnácti závodníků v cíli rovinatých etap (50, 30, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2). Vítěz dostane nově o dvacet bodů víc než druhý jezdec v pořadí, dřív byl rozdíl destibodový.
Dohromady cyklisté při příštím ročníku Tour ujedou 3344 kilometrů, během více než tří týdnů budou mít jen dva dny volna a dvakrát se také podívají na zem z výšky při leteckých přesunech.
Etapy 102. ročníku Tour de France | |
---|---|
4.7.2015 | Utrecht – Utrecht (13,7 km, časovka jednotlivců) |
5.7.2015 | Utrecht – Détroit de Zélande (166 km) |
6.7.2015 | Anvers – Huy (154 km) |
7.7.2015 | Seraing – Cambrai (221 km) |
8.7.2015 | Arras – Amiens (189 km) |
9.7.2015 | Abbeville – Le Havre (191 km) |
10.7.2015 | Livarot – Fougères (190 km) |
11.7.2015 | Rennes – Mûr-de-Bretagne (179 km) |
12.7.2015 | Vannes – Plumelec (28 km, týmová časovka) |
13.7.2015 | Pau, volný den |
14.7.2015 | Tarbes – La Pierre-Saint-Martin (167 km) |
15.7.2015 | Pau – Cauterets (188 km) |
16.7.2015 | Lannemazan – Plateau de Beille (195 km) |
17.7.2015 | Muret – Rodez (200 km) |
18.7.2015 | Rodez – Mende (178 km) |
19.7.2015 | Mende – Valence (182 km) |
20.7.2015 | Bourg-de-Péage – Gap (201 km) |
21.7.2015 | Gap, volný den |
22.7.2015 | Digne-les-Bains – Pra-Loup (161 km) |
23.7.2015 | Gap – Saint-Jean-de-Maurienne (185 km) |
24.7.2015 | Saint-Jean-de-Maurienne – La Toussuire (138 km) |
25.7.2015 | Modane – Alpe-d’Huez (110 km) |
26.7.2015 | Sèvres – Paříž (107 km) |