Hlavní obsah

Běh kloubům pomáhá. Že škodí, je jen pověra

René KujanSport.cz
13. 1. 2016 7:35Aktualizováno 29. 10. 2020 14:14

Možná to ze svého okolí také znáte. Přesvědčení neběžci vás vidí vybíhat na váš pravidelný trénink a už mají po ruce pár dobrých rad: „Jen blbni, uvidíme, co tomu za pár let řeknou tvá kolena!“, „Proč se tak ničíš, vždyť se za chvíli ani nehneš?!“ nebo „Zlikviduješ si kyčle, kolena i kotníky!“. Jenže realita je naštěstí jinde. Lékařské výzkumy to potvrzují.

Foto: Profimedia.cz

Jestli ještě v důchodu budeme čiperní, či mátohy o holi, záleží také na našem přístupu. Foto: Profimedia.cz

Článek

Ve skutečnosti běh tkáň chrupavek posiluje. Pověra, že pohyb, jako je běh, ničí klouby, ale bohužel přetrvává i do dnešních dnů. Přitom byla empiricky vyvrácena už před mnoha lety. Zkrátka a dobře není pravda, že by běhání vedlo k opotřebení kloubů, artróze.

Dokládá to například výzkum vědců z amerických univerzit, kteří po dvě desetiletí (a to už je poměrně dlouhá doba na to, něco zjistit) zkoumali stav tisícovky běžců a neběžců. A výsledek? Neaktivní lidé trpí více než dvojnásobně častěji na artrózu než běžci!

Kdo nevěří, ať tam běží! Určitě máte i vy ve svém okolí někoho, kdo těm negativním „starým pravdám" odporuje. Jen se rozhlédněte! Kdybyste nemohli nikoho sehnat, jděte se kouknout třeba na Evžena Ge do pražského Trailpointu nebo se na závodech poptejte po Štefanovi Krčovi nebo rovnou Miloši Škorpilovi. Určitě tam někdo z nich bude.

Důvod, proč jsou chrupavky díky běhání naopak zdravější, je mechanicky poměrně jednoduchý. Při běhu, respektive při dopadu chodidla na podklad dochází v kotníku, koleni i kyčli ke stlačování chrupavčitých tkání a posléze k jejich rozpínání. Fungují vlastně jako takové malé písty. Díky tomu se do tkáně dostává více kyslíku a látková výměna může probíhat snadněji. Právě tento proces udrží chrupavku déle zdravější. Nepoužívaná chrupavka se naopak do věčných lovišť potácí o to nezvratněji. Lidské tělo zkrátka nebylo postaveno tak dokonale na to, aby nic nedělalo. Právě naopak. Takže vzhůru, vstříc dalším kilometrům!

UPOZORNĚNÍ: Lékařská studie samozřejmě nebrala v potaz jedince s genetickými poruchami či dalšími chorobami. Rovněž při velké nadváze může běh opravdu negativně ovlivnit klouby netrénovaného individua.

Reklama

Související témata:
Pověra
Tkáň