Hlavní obsah

Běžci a pedikúra? Nejde jen o výsadu načinčaných paniček

Markéta LyachováSport.cz
30. 10. 2015 7:25

Ajéje, povzdychla jsem si mnohokrát. Ostrý nehtík na noze se mi nepříjemně zařezával do sousedního zrovna ve chvíli, kdy jsem se vydala „spolykat“ naplánovanou dávku kilometrů. Když poběžím dál, daleko to nebude, to mi bylo jasné. Když se vrátím a nehty správně ostříhám, nezbude mi na vytyčenou kilometráž čas. Lepší ale pokrátit kilometry než se s nepříjemným zářezem potýkat několik dní.

Foto: Milan Malíček, Právo

Pedikúra? Kdo opomene, může časem pykat, koukat a nemusí mu být do smíchu.Foto: Milan Malíček, Právo

Článek

Samozřejmě vím, že každý běžec musí svým nohám věnovat dostatečnou péči - především pak chodidlům a správně ostříhaným nehtům. Věřte, že pedikúra není jen výsadou načinčaných paniček. Běžcům a běžkyním se rozhodně vyplatí.

Postačí vám domácí péče. Nejprve nohám dopřejte lázeň s horkou vodou, která připraví pokožku na další ošetření. Koupel by měla trvat 10 - 15 minut. Zkuste si do vody kromě koupelové soli přidat také pár kapek citrónu, který pomáhá změkčovat kůži. Poté nohy důkladně osušte i mezi prsty, abychom snížili riziko vzniku plísní a začněte s obrušováním zrohovatělé kůže. Ideální je na to pemza, případně skleněný pilník, který má tu výhodu, že je jemnější a dá se snadno omývat.

Nejvíce pozornosti věnujte patám, které jsou nejvíce namáhány - při běhu i při chůzi a dochází tu k častému zrohovatění kůže. Během domácí pedikúry se raději vyvarujte používání "seřezávače", žiletky nebo břitvy. Nešetrným použitím těchto pomůcek si můžete spíše ublížit než pomoci. Po úpravě pemzou nebo pilníkem můžeme nohy "dobrousit" ještě peelingem. Bohatě vám k tomu postačí i ten tělový.

Co byste ještě měli vědět:
Koupel:
• Nikdy nohy nemyjte v lázni s teplotou nižší než 16 °C a vyšší než 35 až 40 °C. Nedělejte to ani těsně před běháním. Kůže pak změkne, stane se citlivou na tlak a tvoří se puchýře. Mytí není vhodné ani těsně před spaním, kdy koupel nohou povzbudí organismus.
Přísady do lázně:
• při unavených nohách: sůl
• při plísni a pocení: extrakt dubové kůry (maximálně dvakrát týdně)
• při prasklinách nohou: syrovátka a mléko
• při zanícených nohách: lázeň s černým čajem
Peeling:
Hrubá chodidla se zrohovatělou kůží lze změkčit peelingem. Smícháte čtyři polévkové lžíce mořské soli se dvěma lžícemi olivového oleje. Kůži zvlhčíte a peelingovou směs vmasírujeme krouživými pohyby a poté osprchujeme. Pak lze zrohovatělou kůži dobře odstranit, nejlépe pemzou.

A jdeme na nehty. Při pedikúře na ně rozhodně nesmíte zapomenout, jinak si zaděláváte na problémy. Ostrý nehet, který se zaklínil do sousedního, je jen malý „předkrm". Při dlouhých bězích by vám totiž mohly nehty zčernat nebo dokonce slézt.

Při stříhání je důležité použít kvalitní nůžky nebo kleštičky určené přímo na pedikúru. „Nehty se zásadně musejí zastřihávat rovně," upozorňuje pedikérka Petra Kasalová. „Jinak riskujete, že vám do kůžičky bolestivě zarostou." Nehet na malíčku se nestříhá, stačí vám na něj pilník. „I ostatní nehty po ostříhání zapilujte," radí ještě pedikérka.

Důležitá je také správná velikost bot. Pokud vás bota tlačí, nehty nemohou správně růst. „Mají tendenci zarůstat," popisuje Kaslová. „Na závěr svá chodidla potřete mastným krémem."

Reklama

Související témata: