Hlavní obsah

Trenér radí: Běh na páse

René KujanSport.cz
16. 2. 2018 8:28

Běhání na páse může být za určitých okolností dobrou alternativou. Jste po delší tréninkové pauze? Vracíte se po zranění nebo vám nevyhovuje dýchat při námaze mrazivý vzduch? Máte respirační potíže v důsledku smogové poklice nad městem? Pak by pás mohl být řešením i pro vás. Běh na něm má svá specifika, s nimiž nás obeznámí povolaný odborník.

Běhání na pásuVideo: Sport.cz

 
Článek

„Mezi nesporné výhody patří to, že je člověk v komfortním prostředí a nepodléhá tak vlivům například počasí," říká trenér Martin Šetelík. Kromě stálého prostředí vám stroje v posilovně (pokud si ovšem nepořídíte svůj vlastní na doma) nabízejí i komfort občerstvení neustále po ruce, případně možnost odejít do teplé sprchy kdykoli se vám zamane.

Běžecký pás má výhodu také v tom, že vám neustále drží stanovenou rychlost. Vy tak můžete trénovat velice přesně, aniž byste museli neustále kontrolovat hodinky na zápěstí. Přístroje dnes vesměs umí měřit i tepovou frekvenci a některé z nich hlídat také její nastavené spodní a horní hranice, případně podle toho upravovat rychlost pásu.

„Doporučoval bych nastavit na páse určitý sklon. Běh na něm bez jakéhokoli náklonu není tréninkově výhodný a ani tolik neodpovídá charakteristice samotného běhu," doplňuje Šetelík. Za vhodné minimum považuje 1-2% náklon. Sklon pásu a jeho rychlost udává výslednou energetickou zátěž tréninku. Samotný trénink vám pak pás může hlídat na minimální úrovni, kupříkladu dle nastaveného času, nebo vám mnohé z nich dokáží nasimulovat zajímavý intervalový trénink či trénink v kopcích.

PŘÍKLAD INTERVALOVÉHO TRÉNINKU
5-10 minut rozcvičení (viz video)
intervaly 30-45 vteřin na 90 % výkonu
prokládáme 2 min volným klusem/chůzí
opakujeme po dobu 20-50 minut
5-10 minut zakončení výklusem/chůzí
trénink zařazujeme 1-2 týdně v závislosti na intenzitě přípravy

Jako rozcvička na začátek je vhodná třeba i pouhá chůze proložená výpady a zanožováním. Při samotném tréninku nesmíme zapomínat ani na práci rukou, které mohou ‒ hlavně pak v reálném terénu ‒ dopřednému pohybu výrazně napomáhat. Na spalování tuků a zároveň zlepšování rychlosti je ideální intervalový trénink.

Připraveno ve spolupráci s Aquapalace.cz.

Reklama

  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     

MS ve fotbale 2022 v Kataru

Mistrovství světa ve fotbale 2022 letos probíhá v netradičním termínu od 20. listopadu do 18. prosince v Kataru. Program MS ve fotbale čítá 64 zápasů, které se odehrají na osmi stadionech. Šampionátu se účastní 32 týmů, které jsou rozděleny do osmi skupin. Kde můžete sledovat zápasy MS v televizi?