Článek
V oné sedmičlenné skupině jsou Ondřej Šebek (předseda Národní sportovní agentury), Martin Kuba (hejtman Jihočeského kraje), Roman Kreuziger (bývalý závodník a sportovní ředitel), Robert Kolář (místopředseda cyklistického svazu), Přemysl Novák (pořadatel české verze L’Etape), Antonín Klecanda (pražský radní pro sport) a František Reismüller (ředitel agentury CzechTourism).
„Já jsem s tím ‚votravoval‘ premiéra už rok a půl. Měli bychom přestat říkat, že jsme malá země, měli bychom mít odvahu a ambici dělat velké věci,“ řekl Martin Kuba (ODS).
I z toho, že je ve skupině, je zřejmé, jak by trasa na českém území mohla vypadat. Start je samozřejmě v plánu v Praze, nejlépe s kulisami Hradčan, pak by se peloton vydal na jih.
„Pořadatelé by chtěli kombinovat rovinaté úseky s kopcovitými, které doplní atraktivní dronové záběry,“ popisuje Kuba. Teoreticky by tedy z Prahy šlo jet třeba přes Karlštejn směrem na jih, zakomponovat do etap Hlubokou, Český Krumlov a pak si střihnout nějaké atraktivní stoupání na Šumavě… „Organizátoři jsou si vědomi atraktivity Prahy, ale zároveň jsou si vědomi síly Tour de France,“ ví šéf NSA Ondřej Šebek, který absolvoval únorové jednání.
Ten říká, že reálně Česko usiluje o rok 2029, 2030 či 2031, nicméně už teď se objevila konkurence v podobě Slovinců. Ti by chtěli Grand Départ na svém území v podobném období jako poctu pro hvězdného Tadeje Pogačara. Pro Česko zase může hrát, že hlavním partnerem Tour je od roku 2004 Škoda Auto, k tomu je blízko německý i polský trh. „Dlouhodobá spolupráce hraje roli. Budeme v této záležitosti aktivní a budeme ji podporovat. Jsme v srdci Evropy, jsme cyklistický národ a v pátek vidíte, jak každé druhé auto má nosiče kol,“ míní Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto.
Grand Départ v zahraničí přichází obvykle jednou za dva roky, ovšem může být i častěji, a tak Češi a Slovinci nemusí být přímými konkurenty. „Že to jednou vyjde, má velkou šanci, klidně 90 procent. Že to vyjde hned v roce 2029, vidím tak 50 na 50,“ míní Přemysl Novák, jeden z členů skupiny.
Není pochyb, že start Tour je finančně náročný. Mluví se o stovkách milionů (až 800), na kterých by ale měl participovat stát, municipality i soukromý sektor. „Jsme skeptici a hádáme se, kolik to stojí, ale nevidíme benefity. Je to reklama pro celou zemi a třeba při nedávném mistrovství světa žen stouply tržby v našem kraji o 15 procent,“ říká jihočeský hejtman Kuba. Přesné náklady musí zjistit právě ona pracovní skupina.

Do pracovní skupiny, která usiluje o start Tour de France v ČR, patří i cyklista Roman KreuzigerVideo: Roman Kreuziger
Přemysl Novák, jenž je šéfem české „obdoby“ Tour L’Etape (jede se v sobotu), se roky o Grand Départ zajímá. Loni mohl nakouknout do kuchyně italského regionu Emilia Romagna, kde se závod v úvodu odehrával. „Region to přišlo na pět milionů eur, ale jen na přímých výdajích nechala Tour v regionu 124 milionů eur.“
České snahy by neměly zhatit ani podzimní volby, po kterých se může změnit vláda i třeba šéf NSA. Pozitivně Tour podle hejtmana Kuby vnímá i Karel Havlíček, místopředseda hnutí ANO.

Start Tour de France, ilustrační foto