Hlavní obsah

Děvčátka vyměnila panenky za buginy a prohánějí kluky

Praha

Kdysi býval autokros doménou chlapů. Tvrdé střety, v nichž poražený nejednou končí na střeše, prach anebo bláto v ústech, očích, i pod nehořlavým oblečením. Nic pro něžné pohlaví, které spíše tyhle válečníky obdivuje, než aby s nimi soupeřilo. Představit si za volantem buginy základní školou povinné děvčátko, vyžadovalo hodně bujnou fantazii.

Foto: Archiv Bretových

Bára Bretová s kamarádkami.

Článek

Tak tohle už pár let neplatí. Jen o posledním červencovém víkendu se jich na slavné trati Homolka v Poříčí nad Sázavou sešlo šest, v kategoriích od RB 160 přes 125, 250 až po Junior Buggy. A světe div se. Hanba klukům, kterým dívka vládne! Eliška Plná vyhrála kategorii RB 125! V Humpolci v polovině srpna by se jich na druhém podniku domácího mistrovství mělo sejít ještě víc.

Často je do malých bugin posadí rodiče, třeba závodníci, a nejen autokrosoví, nebo ti, kteří autokros milují. Jindy jsou vzorem starší sourozenci. Ale vždycky je za tím touha to zkusit a svézt se. Když vidíte v depu nejmenší buginu kategorie RB 160, říkáte si, jak je tatínek šikovný, že postavil dcerce kopii auta, v jakém sám závodí. A jestli je také funkční nebo šlapací...

Foto: Archiv Bretových

Eliška Plná útočí

Bára je nejmladší dívka za volantem

„Funkční. A jak! Na rovince není problém šedesátka," vypraví jeden z předních českých jezdců Jiří Bret, který závodí s velkými „plechovkami", letos vyměnil Fabii za VW Polo. Sedmiletá dcera Bára je nejmladší z dívek ve startovním poli, poprvé se svezla loni. „Nijak jsem ji nenutil. Viděla, že táta závodí, tak to chtěla zkusit. Začali jsme na méně náročných tratích, letos už si troufá i na ty těžší," dodal.

Foto: Archiv Bretových

Bára Bretová s kamarádkami.

Stošedesátky jsou nejmenší, nejen velikostí, ale hlavně silou motoru, který má okolo pěti koní. „Říkáme jim sekačky, protože mají podobnou výkonnost. Motory se losují na každém závodě, aby měli všichni stejné podmínky, nesmí se do nich sahat. Pronajímá je Autoklub ČR. Tyhle buginy nemají řazení, jen brzda - plyn," vysvětlil.

O kategorii výš jsou RB 125, ty už mají řazení a mají kolem 30 koní, jsou rychlejší. Samozřejmě o další třídu výš jsou RB 250, ty už mají kolem padesáti koní. V obou kategoriích se jedná o motory z motocyklů příslušné kubatury. Umí překonat i rychlost sta kilometrů v hodině. Starší děti pak přestupují od dvanácti let do kategorie Junior Buggy, v nichž už má motor obsah kolem 600 ccm a jedná se o čtyřkolky. Ani těch se děvčata nebojí.

Foto: Archiv Bretových

Bára Bretová

Eliška kluky hravě poráží

Momentálně nejlepší dívkou za volantem buginy je Eliška Plná. Poprvé ji tatínek Rostislav Plný, který absolvoval s tatrou týmu Buggyra i Dakar, posadil do buginy, když jí bylo dva a půl roku. Teď už chodí do čtvrté třídy a vládne kategorii RB 125. V Poříčí nedala klukům šanci. Rychlá, odvážná a na svůj věk velice technicky a takticky vyzrálá. Má cit pro okamžik, kdy sešlápnout pedál plynu k podlaze, a kdy naopak ubrat.

V roce 2018 jela poprvé seriál domácího mistrovství v kategorii RB 160 a skončila celkově třetí. Loni už startovala ve stopětadvacítkách a skončila pátá. Kralovala Slovenka Lea Horniaková, která už jezdí Junior Buggy. Z Eliščiny kategorie odešla o třídu výš i její největší kamarádka Amálie Žídková. A tak se rozhodla, že letos se v této kategorii ujme vlády nad kluky ona.

Foto: Archiv Bretových

Momentálně nejlepší z českých nadějí Eliška Plná

Když se v dětských kategoriích sejde všech deset dívek, tvoří prakticky čtvrtinu startovního pole malých bugin. To není v žádném jiném motoristickém sportu. Ve velkých Super Buggy, ani plechových autech či kategorii do 1600 ccm zatím v české roklině dívky ani ženy ještě nezávodí. Jejich čas jistě přijde. Vždyť na evropských tratích závodí s citroenem Němka Grit Hennersdorfová a chlapům dává zabrat. Českému autokrosu velké bojovnice už pomalu dorůstají...

Reklama