Hlavní obsah

Dvě povinné zastávky v boxech. Pirelli v Kataru omezí délku stintů na 25 kol

2:20
2:20

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Jednou to letos už nevyšlo, v Kataru dostane systém povinných dvou zastávek druhou šanci. Pirelli se společně s vedením F1 a  Mezinárodní automobilové federace FIA rozhodlo výrazně omezit maximální délku stintů během celého víkendu a nepřímo tak nařídit minimálně dvě výměny pneumatik v hlavním závodě.

Foto: Jean Carniel, Reuters

Výměna pneumatik monopostu McLaren

Článek

Podobný model byl letos použit i v Monaku, kde pravidlo dvou povinných pit stopů vzniklo ve snaze oživit strategické možnosti závodu. Očekávaný efekt se však nedostavil. V Kataru by ale mohlo být vše jiné – okruh nabízí více příležitostí k předjíždění, a tak by nemělo docházet k taktice pomalého „brzdění vláčku“, zatímco druhý vůz týmu si buduje náskok pro bezpečný pit stop.

V Kataru bude možné na jedné sadě pneumatik ujet maximálně 25 kol, a to ve všech částech víkendu – během tréninků, sprintové kvalifikace, sprintu, klasické kvalifikace i samotného závodu. Velká cena je vypsána na 57 kol, takže minimální počet pit stopů je automaticky dva.

„Limit pro všechny sady pneumatik bude na trati v Lusail, která patří mezi nejnáročnější na opotřebení pneumatik, 25 kol. Do limitu se započítají i kola odjetá pod safety carem či virtuálním safety carem. Nezapočítají se pouze formační kolo a dojezdová kola po vyvěšení šachovnicové vlajky,“ uvedlo Pirelli v oficiálním prohlášení.

Omezení vychází z analýzy loňského závodu, v němž několik sad pneumatik podle Pirelli překročilo bezpečnou životnost. Nejvíce trpěly levé přední gumy.

Podobný krok byl použit i v roce 2023, tehdy však z jiných důvodů – výrazné opotřebení způsobovaly agresivní obrubníky, které pneumatiky poškozovaly. Tehdy byl limit nastaven na 18 kol a vedl minimálně ke třem povinným zastávkám. Po úpravě obrubníků by se tento problém už neměl opakovat.

Pro předposlední víkend sezony 28.–30. listopadu budou mít týmy k dispozici nejtvrdší směsi pneumatik: C1 (tvrdá), C2 (střední) a C3 (měkká). Protože jde o sprintový víkend, každý jezdec dostane 2 sady tvrdých, 4 střední a 6 měkkých.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.