Hlavní obsah

Mistři světa kritizují odložení startu ve Spa. Když není vidět, dá se zpomalit, tvrdí Verstappen

Důležité rozhodnutí, které vyvolalo silné reakce. Ředitel závodů F1 Rui Marques rozhodl, že start Velké ceny Belgie bude o 80 minut odložen kvůli mokré trati a očekávaného silného deště. To někteří piloti přivítali a jiní naopak zavrhli. Podle mistrů světa Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona byla trať ve stavu vhodném k závodění už dřív.

Foto: Geert Vanden Wijngaert, ČTK/AP

Piloti McLarenu jedou ve Spa kvůli špatné viditelnosti za safety carem

Článek

Závod na okruhu Spa-Francorchamps měl začít v 15:00, monoposty sice za safety carem vyjely na trať, ale po necelém kole byla vyvěšena červená vlajka a start byl odložen. Několik jezdců si do vysílaček stěžovalo na mizernou viditelnost a ředitelství velké ceny z důvodu obavy o jejich bezpečnost reagovalo pozdržením startu.

Vláček monopostů vedený bezpečnostním vozidlem vyjel zpět na trať v 16:20. Mezi tím traťoví maršálové pilně pracovali na odklízení vody z trati, a protože déšť ustal, a dokonce chvílemi vysvitlo slunce, trať se pod koly formulí začala rychle vysoušet. Letmý start závodu nastal v pátém kole.

Podle sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona se ale na okruhu dalo závodit už mnohem dříve. Čtyřicetiletý pilot Ferrari zastává názor, že ředitelství reagovalo na situaci z předchozí Velké ceny Británie, kde kvůli silnému dešti naboural Isack Hadjar zezadu Andreu Kimiho Antonelliho a oba v závodě skončili.

„Byla to podle mě přehnaná reakce po minulém závodě. Dnes podle mě zase bylo vedení závodu moc opatrné. Už nějakou dobu jsem hlásil, že trať je dobrá a rozhodně jsme mohli startovat z pozic a ne letmo. Já jsem měl vůz nastavený na mokro, takže čekání mě připravilo o výhodu,“ hodnotil Hamilton.

Brit měnil pohonnou jednotku a nastavení vozu po neúspěšné kvalifikaci. Měl startovat z boxové uličky, ale díky letmému startu vyjel z 18. pozice. Rychle začal stoupat pořadím a závod dokončil na 7. místě.

Foto: Geert Vanden Wijngaert, ČTK/AP

Hamilton na přechodných pneumatikách stoupal pořadím. Poradil si i s Hülkenbergem

„Myslím si, že vedení čekalo kvůli jistotě, že se nic nestane. Udělali dobře. Jasně, že jsme tím přišli o závod v extrémním mokru, který bych si užil, ale skrz vodu, která se zde zvedá od kol je opravdu strašně špatně vidět,“ uznal Hamilton.

Ještě radikálnější názor zastává úřadující mistr světa Max Verstappen. Podle něj se mělo začít v plánovaném čase. „Ani v tu dobu nepršelo. Jen mezi první a pátou zatáčkou byla na trati voda. Kdybychom ale projeli dvě nebo tři kola za safety carem, hodně by se to vyčistilo. Zbytek trati byl v dobrém stavu. Kdyby někdo špatně viděl, vždycky může zvednout nohu z plynu,“ hodnotil pilot Red Bullu.

„Je to škoda. Chápu, že jsou opatrní kvůli minulému závodu, ale nedávalo to smysl. To už je lepší říct, že počkáme, až bude úplně sucho a začneme všichni na suchých pneumatikách. Tohle pro mě není závodění v mokru,“ stěžoval si Verstappen, jenž po triumfu v sobotním sprintu dojel až čtvrtý.

Stejně jako Hamilton, i on se s týmem připravoval na závod v mokru a vzhledem k nastavení vozu neměl v suchých podmínkách jeho monopost dostatečnou rychlost na dlouhých rovinkách.

Naopak za rozhodnutí vedení závodu se postavil pilot Williamsu Carlos Sainz. Španěl stejně jako Hamilton po nevydařené kvalifikaci měnil nastavení vozu a měl startovat z boxů. Jemu ale závod nesedl a skončil osmnáctý.

„Na běžné trati bych souhlasil, že se dalo začít o pět nebo deset minut dřív. Ale tady ve Spa je lepší mít jistotu než později litovat,“ narážel Sainz na dvě úmrtí v posledních šesti letech. Kolize ve Spa nepřežili jezdci nižších formulových sérií Anthoine Hubert a Dilano van 't Hoff.

„Odjeli jsme celý závod, takže si nemyslím, že šlo o špatné rozhodnutí. Bylo sice opatrné, ale respektuji za něj ředitele Marquese, protože už po incidentech v Silverstone nám oznámil, že tady bude opatrnější a přesně to udělal,“ uzavřel Sainz.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.