Článek
Před příchodem nové éry formule 1 s odlišnými pravidly pro monoposty i pohonné jednotky zatím nikdo netuší, který výrobce bude mít výhodu. Testování ještě nezačalo a v továrnách se pracuje naplno, protože i drobné detaily mohou na startu nové éry sehrát klíčovou roli.
V paddocku se ale stále častěji spekuluje, že nejsilnější motor by mohl znovu pocházet právě od Mercedesu. To by byla skvělá zpráva pro čtveřici týmů, které mají jeho pohonné jednotky odebírat v roce 2026: Mercedes, McLaren, Williams a Alpine. V letošní sezoně byly rovněž čtyři. Místo Alpinu jezdil s mercedesem Aston Martin, který ale přechází k Hondě.
Šéf Mercedesu Toto Wolff nedávno potvrdil, že by rád počet zákaznických týmů snížil. „Aktuálně to vypadá tak, že v příštím cyklu budeme dodávat maximálně dvěma nebo třem týmům. Když zvážíme všechna pro a proti, čtyři zákazníci už do budoucna nedávají smysl,“ uvedl Wolff.
Podrobněji důvody vysvětlil ředitel motorové divize Mercedesu Hywel Thomas. Podle něj má větší počet zákazníků své výhody. Přináší víc dat, najetých kilometrů i finanční jistotu. Zároveň ale výrazně komplikuje výrobní proces.
„Musíme vyrábět obrovské množství hardwaru a klíčová rozhodnutí dělat mnohem dřív. Když zásobujete tolik týmů, musíte vývoj motoru uzavřít dříve, aby všechny jednotky byly včas hotové. S menším počtem zákazníků bychom mohli vyvíjet déle a agresivněji, což může být v nové éře zásadní výhoda,“ vysvětlil Thomas.
To je jasné varování pro současné zákaznické stáje Mercedesu. Pokud se potvrdí, že německý výrobce skutečně připravuje nejlepší pohonné jednotky, nikdo se jich nebude chtít vzdát. Přesto se může stát, že některý z trojice McLaren, Williams nebo Alpine bude muset v blízké budoucnosti hledat jiného dodavatele.









