Hlavní obsah

Obrat o 180 stupňů. Týmy F1 si oddechly, FIA změnu pravidel odložila

PRAHA

Náhlá úprava technických regulí ve formuli 1, kterou před víkendovou Velkou cenou Španělska vyhlásila Mezinárodní automobilová federace (FIA), nakonec neplatí. FIA se rozhodla zásah do pravidel ještě přehodnotit a stáje mohou v Barceloně využívat výfukové plyny pro zvýšení přítlaku na zadní nápravu bez omezení.

Foto: Thomas Peter, Reuters

Pohled na záď monopostu McLaren MP4-26.

Článek

Rozhodnutí FIA omezit s okamžitou platností využití výfukových plynů v součinnosti se zadním difuzorem, které proniklo na veřejnost v úterý, způsobilo v paddocku patřičný rozruch. Elitní týmy – a s velkým náskokem zejména Red Bull - totiž chytrým mapováním motorů údajně dokázaly hnát na zadní difuzor stoprocentní objem výfukových plynů i v momentě, kdy auto nebylo pod plynem, což mělo významný vliv na přítlak zadní nápravy. Záměrem FIA bylo, aby plynový pedál sloužil jen ke zvýšení kroutícího momentu a neovlivňoval aerodynamiku vozu.

Nečekané rozhodnutí však vyvolalo silnou odezvu ze strany stájí formule 1, které se oprávněně obávaly problémů s ohledem na nedostatek času při úpravě nastavení monopostů. Přestože šéfové některých týmů – například Christian Horner z Red Bullu či Ross Brawn z Mercedesu – neměli jednoznačný názor, jak úprava regulí ovlivní poměry na startovním roštu, FIA nakonec ustoupila od okamžité platnosti úpravy. Britský Autosport v této souvislosti cituje zdroj z FIA, podle nějž se vynořilo mnoho „nepředvídaných a nezamýšlených důsledků, na které musela brát federace ohled“.

Omezení využití výfukových plynů v momentě, kdy auto není pod plynem, nicméně zůstává dál jedním z hlavních témat FIA vůči formuli 1. A lze očekávat, že k úpravě pravidel dojde. Ovšem tak, aby týmy měly dostatek času se změnám přizpůsobit.

Související témata: