Článek
Doohan byl ve složité situaci od začátku sezony a zdálo se, že je jen otázkou času, kdy jeho místo převezme rezervní a testovací pilot Colapinto, jehož do této funkce podepsal výkonný poradce Flavio Briatore.
V prvních šesti závodech sezony a dvou sprintech nedokázal Doohan ani jedinkrát bodovat, dvakrát závod nedokončil a ošklivě boural při tréninku v Japonsku. Už před poslední Velkou cenou Miami sílily zvěsti o tom, že Australanovy dny ve stáji se blíží ke konci.
Jako hlavní jezdec formule 1 odjezdil Doohan sedm závodů. Debutoval v loňské Velké ceně Abú Zabí a letos navázal šesti úvodními závody šampionátu. Několikrát ukázal potenciál a rychlost, například, když se v Miami dokázal kvalifikovat lépe než týmový kolega Pierre Gasly.
V úterý večer stáj oznámila změnu ve vedení. Skončil šéf týmu Oliver Oakes a jeho místo převzal Briatore, ale zároveň si ponechal všechny funkce výkonného poradce. Jedním z důvodů Oakesova konce měla být právě neshoda na výměně Doohana za Colapinta nebo minimálně její načasování.
„Vyhodnotili jsme úvodní závody sezony a došli k rozhodnutí, že po dalších pět závodů doplníme Pierra Gaslyho v jezdecké sestavě Francem Colapintem,“ uvedl Briatore.
„Startovní pole je letos velmi vyrovnané a s konkurenceschopným vozem, na němž tým zapracoval během uplynulých 12 měsíců, jsme se ocitli v pozici, v níž potřebujeme obměnit piloty za volantem. Víme také, jak důležitý bude vstup do další sezony, a proto chceme posoudit, co pro stáj bude nejlepší s ohledem na maximalizaci ambicí pro příští rok.“
„Jacka nadále podporujeme a oceňujeme, jak profesionálně přistoupil v této sezoně k pozici hlavního jezdce formule 1. Následujících pět závodů nám dovolí vyzkoušet něco odlišného a po nich vyhodnotíme, co dál,“ dodal Briatore.
Doohan tak bude minimálně pro dalších pět závodů rezervním pilotem. Přestože neskrýval zklamání nad rozhodnutím stáje, ocenil, že dostal možnost závodit v královně motorsportu, a slíbil, že bude dál pokračovat v tvrdé práci.
„Jsem šťastný, že jsem si splnil celoživotní sen být profesionálním jezdcem formule 1. Navždy budu týmu Alpine vděčný za pomoc v jeho uskutečnění. Samozřejmě je to pro mě teď složité, protože jsem profesionální jezdec a chci závodit,“ uvedl 22letý Australan.
„Přesto oceňuji důvěru týmu. Máme dlouhodobé cíle a já budu pokračovat v maximálním úsilí, abychom je naplnili. Budu dál tvrdě pracovat, se zájmem sledovat následujících pět závodů a dál mířit za svými osobními cíli.“
O debutu Colapinta v Imole už se mluvilo během minulého týdne, kdy zástupce jednoho z jeho sponzorů ve zpravodajském pořadu vyslovil, že Colapinto bude debutovat právě v prvním letošním závodě v Itálii. Později se dušoval, že šlo jen o zbožné přání, a ne potvrzenou informaci. Teď se však zdá, že to přeci jen mohlo být trochu jinak.
Colapinta čeká už druhý debut v F1 na italské půdě. Poprvé loni vystřídal v monopostu Williamsu Logana Sargeanta v Monze a odjezdil následujících devět Velkých cen. Ze začátku se mu dařilo a dokázal i bodovat, ale následovaly nehody. Celkově získal pět bodů.
„Chci poděkovat stáji za příležitost odjezdit následujících pět závodů. S týmem budu tvrdě makat, abych byl připraven na první Velkou cenu v Imole a jí začínající sérii tří závodů za tři týdny. Jistě bude intenzivní a velkou výzvou. Vydám ze sebe všechno, abych zajel co nejlepší výsledky po boku Pierra,“ sliboval Colapinto.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.