Hlavní obsah

Revoluce ve formuli 1 startuje. Nové motory, nová čísla...stará nuda?

Praha

Už zítra vstoupí seriál formule 1 do nové éry. Měřené tréninky v australském Melbourne odstartují 65. ročník světového šampionátu, který přichází zřejmě s největším „balíkem" technických změn ve své historii. Mění se prakticky vše, co se změnit dá. Fanouškům se to nelíbí, jezdci jsou z toho rozpačití a mnohé týmy přirovnávají některé nesmyslné změny k byrokracii Evropské unie.

Foto: Hamad I Mohammed, Reuters

Kimi Räikkönen se svým ferrari při testech v Bahrajnu.

Článek

Desítky let platilo, že číslo 1 má na svém voze úřadující mistr světa, 2 jeho týmový kolega a další dvojice čísel dostávají týmy podle minulého pořadí v Poháru konstruktérů. Třiaosmdesátiletý šéf F1 Bernie Ecclestone přišel s nápadem, že jezdci si vyberou čísla podle svého přání a budou je užívat do konce kariéry. Jen šampión dostane jedničku a až trůn opustí, vybere si jiné číslo... A tak si například mistr světa Sebastian Vettel z Red Bullu vybral už dopředu číslo 5, na počest svého vzoru Nigela Mansella. To bude mít na voze, až neobhájí titul mistra světa.

Vrací se smolná 13

Už v pravěku formule 1 bylo z pověrčivosti vyřazeno číslo 13, protože prý nejčastěji bourali jezdci, kteří ho měli na autě. Tvrdí se, že toto číslo nosí smůlu a v motoristickém sportu je pověrčivost veliká. Letos se vrací a bude ho mít na svém lotusu Pastor Maldonado.

Na dvě šťastné sedmičky sází Valtteri Bottas z Williamsu. S jednou sedmičkou se spokojil Kimi Räikkönen z Ferrari. Nejvyšší číslo 99 má Adrian Sutil z týmu Sauber. To Nico Rosberg sází na číslo 6. „Můj otec Keke s ním vyhrál v roce 1982 titul mistra světa," vysvětlil německý pilot s finskou krví. O některá čísla bylo více zájemců. Poslední slovo tak měl „otec myšlenky" Ecclestone.

Po 25 letech přichází turboéra

Velkou změnou je snížení objemu motorů. Z atmosférických osmiválců o objemu 2,4 litru a 18 000 otáček za minutu na přeplňované šestiválce o objemu 1,6 litru s maximem 15 tisíc otáček, doplněné systémy na rekuperaci energií (ERS). Turbomotory se ve formuli 1 objevují poprvé od 80. let.

Jen objemem pohonné jednotky ale změny nekončí. Motor může mít od letoška jen jeden výfuk. Převodovka je osmistupňová a tým ji může vyměnit jen jednou za celou sezónu. Došlo také k řadě aerodynamických změn, jako je zužování zadních křídel nebo snížení výšky šasi, což má vliv na změnu „nosů" formulí 1.

„Těch změn je tolik, že v tom budou mít fanoušci zmatek. Nevím, jestli tohle je dobrá cesta. Trestat se má za každou prkotinu, některé technické změny si podle mne navzájem odporují. Formule bude asi pěkná nuda," posteskl si Fernando Alonso. Podle něj není nijak zvláštní motivací, že na konci sezóny dostane pohár jezdec, který v jejím průběhu získá nejvíc pole position. „To není motivace. O nejlepší postavení na startu bojuje logicky každý, protože chce mít co nejlepší pozici. Určitě o to nikdo nebude usilovat kvůli nějaké trofeji," dodal.

Red Bull v Austrálii není favorit

Z nových pravidel si některé týmy dělají i legraci. Například Lotus napsal na svých stránkách, že by měly být strženy body nejošklivějšímu autu. Na rozhodnutí, že v poslední GP sezóny se bude počet získaných bodů násobit dvěma, parodoval... „O titulu se rozhodne na základě hry kámen nůžky papír. Případně by se o něj mohli jezdci utkat v kleci." Legraci si v Lotusu udělali i z Lewise Hamiltona, jehož psí miláček – buldok se slavným rodokmenem – se jmenuje Roscoe. „Každý jezdec, jehož pes se jmenuje Roscoe, bude startovat z konce startovního roštu. Toto nařízení bude platit sudé dny po celou sezónu, s výjimkou měsíce dubna..."

Šprýmaře od Lotusu, jejichž sestavu opustil Kimi Räikkönen, ale začal smích přecházet už během předsezónních testů, v nichž se jim podobně jako stáji Red Bull vůbec nedařilo. Před úvodním podnikem sezóny se podle výkonů v testech v roli favoritů ocitli jezdci stáji Mercedes a Williams, asi nikdo ale nepochybuje, že nadcházející šampionát bude opět honem na Vettela a Red Bull. Až čas ale ukáže, zda revoluční změny budou pro formuli 1 přínosem.

Úvodní Velká cena Austrálie začíná tradičně v pátek měřenými tréninky, v sobotu je na programu kvalifikace. První závod letošní sezóny startuje v neděli v 7:00 SEČ a jeho průběh budete moci sledovat v podrobné on-line reportáži na Sport.cz. Přímý přenos vysílá TV Nova.

KonstruktéřiJezdciStartovní číslo
Red BullSebastian Vettel (Německo)1
Daniel Ricciardo (Austrálie)3
FerrariFernando Alonso (Španělsko)14
Kimi Räikkönen (Finsko)7
McLarenJenson Button (V. Británie)22
Kevin Magnussen (Dánsko)20
LotusRomain Grosjean (Francie)8
Pastor Maldonado (Venezuela)13
MercedesNico Rosberg (Německo)6
Lewis Hamilton (V. Británie)44
SauberEsteban Gutiérrez (Mexiko)21
Adrian Sutil (Německo)99
Force IndiaSergio Pérez (Mexiko)11
Nico Hülkenberg (Německo)27
WilliamsFelipe Massa (Brazílie)19
Valtteri Bottas (Finsko)77
Toro RossoJean-Éric Vergne (Francie)25
Daniil Kvjat (Rusko)26
CaterhamMarcus Ericsson (Švédsko)9
Kamui Kobajaši (Japonsko)10
MarussiaJules Bianchi (Francie)17
Max Chilton (V. Británie)4
Kalendář MS vozů formule 1 2014
14.-16. březnaVelká cena Austrálie (Melbourne)
28.-30. březnaVelká cena Malajsie (Sepang)
4.-6. dubnaVelká cena Bahrajnu (Sáchir)
18.-20. dubnaVelká cena Číny (Šanghaj)
9.-11. květnaVelká cena Španělska (Barcelona)
22.-25. květnaVelká cena Monaka (Monte Carlo)
6.-8. červnaVelká cena Kanady (Montreal)
20.-22. ČervnaVelká cena Rakouska (Spielberg)
4.-6. červenceVelká cena Británie (Silverstone)
18.-20. červenceVelká cena Německa (Hockenheim)
25.-27. červenceVelká cena Maďarska (Budapešť)
22.-24. srpnaVelká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
5.-7. záříVelká cena Itálie (Monza)
19.-21. záříVelká cena Singapuru (Singapur)
3.-5. říjnaVelká cena Japonska (Suzuka)
10.-12. říjnaVelká cena Ruska (Soči)
31. října - 2. listopaduVelká cena USA (Austin)
7.-9. listopaduVelká cena Brazílie (Sao Paulo)
21.-23. listopaduVelká cena Abú Zabí (Yas Marina)
Obhájí Sebastian Vettel titul mistra světa F1?
Ano
18,7 %
Ne
81,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8577 čtenářů.
Související témata: