Hlavní obsah

Chaotický sprint v Miami vyhrál Norris před Piastrim

Aktualizováno

Všechno špatně, tak by se jednoduše dal popsat sprint v Miami z pohledu nováčka Andrey Kimiho Antonelliho. Ten startoval z prvního místa, ale hned v první zatáčce se propadl na čtvrtou příčku. Většinu závodu vedl Oscar Piastri, ale nakonec se před něj dostal jeho týmový kolega Lando Norris.

Foto: Ricardo Arduengo, Reuters

Lando Norris, vítěz sprintového závodu v Miami

Článek

Hodinu před startem sprintu začalo pršet a začátek závodu byl kvůli nebezpečným podmínkám o půl hodiny zpožděný. Z 18 kol jeli navíc piloti první dvě ve vláčku za safety car.

Na to doplatil Charles Leclerc z Ferrari. Už při přesunu na startovní rošt se vyboural. Na mokré trati dostal smyk a naboural pravým bokem do zdi. Poškození jeho monopostu bylo tak vážné, že do sprintu Monačan nenastoupil a jeho šesté místo z kvalifikace tak zůstalo na gridu opuštěné.

Po čekání na start začal sprint zostra. Souboj v první zatáčce mezi Antonellim a Piastrim vyhnal Itala mimo trať a ten se propadl až na čtvrté místo za Piastriho, Norrise a Verstappena. „Vytlačil mě,“ stěžoval si Antonelli do vysílačky. Celou situaci vyšetřovali traťoví inspektoři, ale rozhodli se nezasahovat.

Když dostal Antonelli ke konci závodu od svých mechaniků informaci, že Piastri nebude trestán, protože se jednalo o běžný souboj v první zatáčce, odvětil stručně slovy: „To je dobré vědět.“

I přes tento incident doufal Antonelli v možnost vrátit se na přední příčky, ale jeho snahu mu definitivně zhatila zastávka v boxech. Od jedenáctého kola z osmnácti začali piloti postupně měnit pneumatiky z přechodných směsí na ty do suchého prostředí. Právě o to se snažil i Antonelli, ale k výměně ve 13. kole nedošlo.

Ve stejnou dobu totiž stavěl i Max Verstappen, jehož mechanici Red Bullu vyslali přímo do cesty Antonellimu, a způsobili tak kolizi obou vozů společně s desetisekundovou penalizací pro Nizozemce.

Pro Antonelliho to ale znamenalo problém, protože nedokázal dojet ke svému týmu, projel celou boxovou uličkou a zastávku s výměnou pneumatik tak absolvoval až v příštím kole.

„Nevím, co mám říct,“ smutně hlásil nováček do vysílačky.

„Není to tvoje chyba, je to jen minizávod. Není to důležité,“ utěšovali ho jeho mechanik Peter Bonnington a šéf stáje Toto Wolff.

Z tohoto incidentu vytěžili nejvíc piloti McLarenu, především Lando Norris. Ten měnil pneumatiky jako poslední a díky tomu se dostal před všechny soupeře.

„Zdá se, že mám v Miami štěstí. Tyhle závody jsou složité, buď vyměníte pneumatiky brzo, nebo počkáte a doufáte v safety car. Mně to dnes vyšlo, z vítězství mám radost a doufám, že navážu i v kvalifikaci a hlavním závodě. Ostatní jsou rychlí, ale můj plán je druhé vítězství v Miami v řadě,“ řekl Norris, který v Miami loni poprvé triumfoval ve Velké ceně formule 1.

Závod přinesl i kolize, po kterých piloti nedojeli do cíle. Nejdřív zavadil v šikaně zadním kolem o zeď Carlos Sainz a tři kola před koncem trefil zezadu aston martin Fernanda Alonsa Liam Lawson. Alonso skončil ve zdi a Lawson bude vyšetřován po závodě. Na trať vyjel safety car a zpečetil pořadí závodníků.

Povedenou strategii překvapivě předvedlo Ferrari. Italská stáj svého jediného jezdce ve sprintu, Lewise Hamiltona, povolala na pit stop jako jednoho z prvních. Riziko se vyplatilo, Brit se posunul na čtvrté místo, a ještě na trati překonal Maxe Verstappena, aby dojel třetí.

„Jsem opravdu šťastný. Zažívám složitý rok, ale teď v Miami zapršelo a mně to strašně pomohlo. Na přechodných gumách jsem se trápil, ale to asi všichni. Zariskovali jsme, rychle je vyměnili a vyplatilo se,“ radoval se Hamilton, jemuž se letos ve sprintech daří. Jediný předchozí v Šanghaji vyhrál, a i v Miami se dostal na pódium.

Po sprintu bylo před sportovní komisaře předvoláno několik pilotů, kterým hrozí penalizace. První potvrzený trest přišel za nebezpečné vypuštění Olivera Bearmana do cesty Nica Hülkenberga. Bearman vyfasoval pětisekundovou penalizaci, která ho odsunula z osmého na čtrnácté místo.

Stejný trest dostali i Liam Lawson za způsobení kolize s Fernandem Alonsem a Alex Albon za nedodržení maximální rychlosti pod safety carem.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Upravené pořadí ve sprintu a v šampionátu po dodatečných penalizacích.

Velká cena Miami, závod mistrovství světa vozů formule 1 – sprint:
1. Norris (Brit./McLaren) 36:37,647
2. Piastri (Austr./McLaren) -0,672
3. Hamilton (Brit./Ferrari) -1,073
4. Russell (Brit./Mercedes) -3,127
5. Stroll (Kan./Aston Martin) -3,412
6. Cunoda (Jap./Red Bull) -5,153
7. Antonelli (It./Mercedes) -5,635
8. Gasly (Fr./Alpine) -5,973
9. Hülkenberg (Něm./Sauber) -6,153
10. Hadjar (Fr./Racing Bulls) -7,502
11. Albon (Thaj./Williams) -7,522
12. Ocon (Fr./Haas) -8,998
13. Lawson (N. Zél./Racing Bulls) -9,024
14. Bearman (Brit./Haas) -9,218
15. Bortoleto (Bra./Sauber) -9,675
16. Doohan (Austr./Alpine) -9,909
17. Verstappen (Niz./Red Bull) -12,059
18. Sainz (Šp./Williams) DNF
19. Alonso (Šp./Aston Martin) DNF
20. Leclerc (Mon./Ferrari) DNS
Průběžné pořadí MS (po 5 z 24 závodů):
1. Piastri 106
2. Norris 97
3. Verstappen 87
4. Russell 78
5. Leclerc 47
6. Antonelli 40
7. Hamilton 37
8. Albon 20
9. Ocon 14
10. Stroll 14
11. Cunoda 8
12. Gasly 7
13. Hülkenberg 6
14. Bearman 6
15. Hadjar 5
16. Sainz 5
Pohár konstruktérů:
1. McLaren 203
2. Mercedes 118
3. Red Bull 92
4. Ferrari 84
5. Williams 25
6. Haas 20
7. Aston Martin 14
8. Racing Bulls 8
9. Alpine 7
10. Sauber 6