Hlavní obsah

Od soumraku do úsvitu! Jak mistr světa potírá bolístky nové rakety?

Titul mistra světa slavil v barvách mladoboleslavského týmu Škoda Motorsport. Za volantem továrního vozu Jan Kopecký vyhrál i titul mistra Evropy či bezpočet domácích soutěží. Ač aktuálně bojuje o vítězství ve vlastní formaci, pořád je součástí stáje s okřídleným šípem ve znaku. A nově představená Škoda Fabia RS Rally2 nese jeho výrazný rukopis z pozice testovacího jezdce.

Nově představená Škoda Fabia RS Rally2Video: ŠKODA MEDIA SERVICES

 
Článek
Fotogalerie

„Baví mě, že se mohu podílet na vývoji týmu. Je to důvod, proč mě těší být součástí týmu, byť už Škoda Motorsport nejezdí závody. Je to tvrdá práce. Někdy se neshodneme. Ale vždy se vše směřuje tak, aby šel vývoj dopředu. A upřímně se nemohu dočkat, až se auto ukáže na trati při soutěži," říkal Jan Kopecký při světové premiéře nového vozu z mladoboleslavských továrních dílen.

Mladoboleslavská formace najala čtyři piloty, kteří postupně v minulých dvanácti měsících ladili vůz na šotolině, sněhu, ledu, asfaltu... „Na vývoji minulého vozu se nás podílelo určitě více," vypravuje Jan Kopecký, že čtyři piloti nejsou nijak závratné číslo.

„Já jezdil především asfalt, který je mi nejbližší. Ale svezl jsem se i na šotolině. A dokonce na sněhu. V březnu jsme byli na jihu Čech a místo krásného počasí napadlo půl metru sněhu, takže to bylo zajímavé," popisuje s úsměvem nečekanou situaci.

V mladoboleslavském týmu patří ke stálicím. Podílel se už na vývoji vozu Škoda Fabia S2000, následně na přípravě Fabie R5 a posléze na nynější Fabii R5 Evo.

„Když vezmu historii od dvoulitru tak nejhorší prototyp byl právě dvoulitr, protože tým neměl tolik zkušeností," přemítá Kopecký. „Tehdy jsme vstupovali do testování po éře Fabie WRC, ale to bylo totálně odlišné auto než dvoulitr. Poslední prototoyp, Fabia RS, fungoval nejlépe," porovnává Kopecký.

Jak testy probíhaly? „Není důležité najezdit miliardu kilometrů bezúčelně. Všechny testy, pokud to šlo, jsme se snažili vůz zdokonalovat. Nájezd kilometrů se nemění, to je podobné. Hlavně se nesmí potírat bolístky a skrývat problémy. Ty se musí řešit," vysvětluje Kopecký a popisuje, že na vývoji se bez přehánění dřelo od úsvitu do soumraku.

„Když inženýři řeknou a je otevřená trať, tak se jezdí. Klidně od osmi ráno do šesti do večera. Využívá se každá minuta. Neexistuje, že ve čtyři má jezdec padla a čas pro test zůstane nevyužitý," přibližuje náročnost příprav Kopecký.

„Nechci srovnávat, jestli je auto rychlejší. To ukáží až samotné závody. Testovací trať zná člověk po pár průjezdech z hlavy, takže nemá smysl řešit časy. Ale nasazení všech bylo enormní. Výsledkem je šíleně stabilní auto. Má delší rozvor, je širší, tudíž stabilita v rychlých zatáčkách je vyšší. Nemá vůbec žádný problém s nedotáčivostí. A motor funguje skvěle v nízkých otáčkách," vychvaluje Kopecký vůz, který je zatím k vidění jen v oficiálních zelenočerných barvách s označením zelená mamba.

Jan Kopecký se Škodou Fabia na Rallye Šumava.

„Designově se mi auto líbí moc. Ale pro jezdce je zásadní, aby bylo rychlé, spolehlivé a poslouchalo mě, jak chci. A jsem přesvědčený, že přesně takový vůz Škoda Motorsport nachystal," pronesl Kopecký, který momentálně v českém šampionátu bojuje o titul v kokpitu stroje Fabie R5 Evo. Zda v budoucnosti přesedne do nejnovější Škody Fabie RS Rally2 nechce řešit. „Jednak je otázkou, kdy bude auto k dispozici. A pak jde samozřejmě o finance, které bychom museli sehnat."

Reklama

Sdílejte článek
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •