Hlavní obsah

Taxisův příkop podstoupil úpravy, aby byl bezpečnější

19. 8. 2021 13:19

Nejtěžší překážka dostihu Velká pardubická prošla plánovanými úpravami, především zmírněním doskokové hrany, aby byla bezpečnější. Modernizace má zachovat náročnost slavného Taxisova příkopu. Podoba je výsledkem jednání expertní skupiny a diskusí s odborníky, účastníky dostihů i s Českou asociací steeplechase.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Žokej Lukáš Matuský v sedle Hegnuse na Taxisově příkopu. Archivní fotoFoto: Vlastimil Vacek, Právo

Článek

"Taxisův příkop změnil svou vizuální podobu, na jeho obtížnosti se ale takřka nic nemění," řekl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller v tiskové zprávě. "Úpravami bychom měli zajistit vyšší bezpečnost pro účastníky dostihů a eliminovat riziko fatálních pádů koní. Dostihy prochází stejně jako jiné sporty neustálým vývojem, povinností pořadatele je na tyto změny reagovat. Bezpečnost koní a jezdců je pro nás jasnou prioritou," dodal.

Ke změnám na Taxisově příkopu došlo po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa. Proto vznikla expertní čtrnáctičlenná skupina, v který byli mimo jiné osminásobný vítěz dostihu Josef Váňa, který je v současnosti trenérem a předsedou České asociace steeplechase (ČASCH), a žokejové Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Pád na Taxisově příkopu. Archivní fotoFoto: Vlastimil Vacek, Právo

Při úpravách byla zachována šířka příkopu pět metrů, ale úhel jeho klesání je oproti původnímu stavu mírnější, aby se eliminovala doskoková hrana příkopu. Podloží z jemného písku si vyžádalo zpevnění podkladu prosívkou, na kterou byla položena zhutněná vrstva zeminy. Ta není oseta, aby kontrast mezi příkopem a pokračující travnatou dostihovou dráhou byl stále viditelný. Před dostihem se ještě tato hranice opticky zvýrazní vysypaným pásem pilin.

Nejhlubší místo příkopu je u hrany živého plotu, který je sestříhán tak, aby byl na své zadní stěně vysoký 145 centimetrů. Šířka živého plotu zůstala 150 centimetrů, a tak se délka celého skoku 6,5 metru nezměnila.

S úpravou Taxisova příkopu ale nesouhlasili všichni. Proti se vyslovili někteří bývalí šampioni, třeba čtyřnásobný vítěz Václav Chaloupka, i trenéři. "Jsme přesvědčeni, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení, ke ztrátě věhlasu, který nejlépe a oprávněně vystihoval známý slogan - nejtěžší dostih na evropském kontinentu," uvedli v dubnovém prohlášení.

Poslední velké úpravy Taxisova příkopu a dalších skoků ve Velké pardubické byly provedeny v roce 1994, kdy byl odvodněn a částečně zasypán. Zásahy se odrazily na klesajícím počtu fatálních pádů. Dostihový spolek chce v trendu zvyšování bezpečnosti a modernizaci dostihového dráhy pokračovat.

Poprvé si koně vyzkouší novou podobu Taxisova příkopu letos při 131. ročníku Velké pardubické, která je v plánu 10. října. Vítězství bude obhajovat Hegnus.

Reklama

Související témata:
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •