Hlavní obsah

Asociace CESA chce 100 000 členů, hráče i organizátory esportů

Ostrava

Nová asociace elektronických sportů Czech Electronic Sport Association (CESA) chce sdružit hráče, týmy, organizátory, esportovní i sportovní asociace. Do dvou let chce mít 100 000 členů. Představitelé CESA to dnes řekli na tiskové konferenci v Ostravě.

Foto: Vladimír Pryček, ČTK

V Ostravě se představila nová asociace elektronických sportů Czech Electronic Sport Association (CESA). Chce sdružit hráče, týmy, organizátory, esportovní i sportovní asociace. Zleva jsou viceprezidenti CESA Alan Ilczyszyn a Jakub Čubík.

Článek

"Hráčská a fanouškovská komunita je hodně široká, hovoří se o čísle kolem 900 000. My naší aktivitou nevytváříme komunitu, ale pouze ji jdeme sdružovat, takže si myslím, že je to číslo, které je dosažitelné," řekl viceprezident CESA Alan Ilczyszyn.

Esporty podle zástupců CESA sleduje v Česku až 3,4 milionu diváků. "Věříme, že ukážeme i státní správě, veřejné správě a neodborné veřejnosti, že tady je velká komunita, která si zaslouží pozornost a která by měla být vnímána jako relevantní partner pro diskuzi o tom, že esport je sport," řekl Ilczyszyn.

Foto: Vladimír Pryček, ČTK

VŠB-Technická univerzita Ostrava představila novou asociaci elektronických sportů Czech Electronic Sport Association (CESA).

Prezident CESA a proděkan Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-Technické univerzity Ostrava Petr Šimoník řekl, že esporty kopírují řadu klasických sportů, třeba simulace fotbalových zápasů nebo motoristické sporty, ale zahrnují i různé střílečky, strategické nebo karetní hry. "Esport se stal fenoménem, protože spojuje sport, zábavu, lidé jsou obecně hraví," řekl Šimoník.

Cílem CESA je podle něj spojovat hráče a diváky, vytvářet platformy, kde bude osvěta i komentáře. CESA chce spolupracovat s asociacemi z jiných států i vznikající evropskou federací esportů. Pro zakladatele asociace je zásadní i spojení s akademickou sférou, což by mělo zahrnovat výuku, vývoj i výzkum.

"Začali jsme rozvíjet tematiku pro odbornou výuku. Zhruba rok a půl zpátky se vytvořila struktura studijního předmětu, který se zaměřuje na celkový přehled o esportech, ale například je tam i zajímavá linka na sledování podvádění v hrách," řekl Šimoník.

Foto: Vladimír Pryček, ČTK

Zleva rektor VŠB-Technické univerzity Ostrava Václav Snášel a proděkan zdejší fakulty elektrotechniky a informatiky Petr Šimoník představili v Ostravě novou asociaci elektronických sportů Czech Electronic Sport Association (CESA).

Ilczyszyn řekl, že CESA by chtěla dát záštitu komunitním centrům, kde se sdružují mladí esportovci. "Herní počítač stojí od 50 000, 60 000 korun výš. Profesionální vybavení není dostupné a komunitní centra vlastně otevírají cestu mladým esportovcům k profesionálnímu vybavení," uvedl.

Skutečnost je podle něj úplně jiná než mýtus, že esport jsou tlustí kluci, kteří jedí po nocích křupky a 20 hodin denně hrají. "Rodiče budou mít jistotu, že tam nejde o gambling v tom ošklivém slova smyslu, ale že je to metodicky vedeno, že je to kombinace hraní, fyzického pohybu a nějaké taktiky," řekl Ilczyszyn.

Šimoník řekl, že během koronavirové krize byly esport a hry v podstatě jediným aktivně provozovaným sportem. "My tomu dnes říkáme sport a hráčům cyber athlete, takže ti kybernetiční atleti byli sledovaní a zvedlo to zájem o sledování esportu," řekl Šimoník. Projeví se to podle něj i na prodeji herní techniky.

"Prolínání výzkumných aktivit, které se spojí s esportem, je pro nás velmi zajímavé. Hlavně si od toho slibujeme, že bychom mohli přitáhnout mladé k technickému vzdělávání," řekl rektor VŠB-TUO Václav Snášel.

Uvedl, že laboratoře esportu mají nejvýznamnější evropské univerzity, v Česku ji VŠB-TUO otevřela jako první. "Všichni cítí propojení toho, kdy rozdíl mezi umělou inteligencí a virtuálním světem a reálným světem se stále zmenšuje. Tyhle věci nás čím dál tím víc obklopují a musíme se na tu budoucnost nějak připravit," řekl Snášel.

Reklama

Související témata: