Hlavní obsah

Fotbal chce zastavit pád. Sází na akademie

Karel FeltPrávo

České reprezentace v kolektivních sportech vyklízejí pozice. Viditelné je to také v případě fotbalu. Problém začíná už u mládeže, chybí propracovaný systém výchovy.

Foto: Petr Horník, Právo

Provoz v pořadí už osmé fotbalové akademie zahájil jejich výkonný ředitel a patron Karel Poborský koncem září v Pardubicích.

Článek

Fotbalová asociace ČR proto vytvořila systém krajských žákovských akademií. „Začal se tím řešit především problém, kterým je v mnoha klubech velký rozdíl mezi přípravou i zabezpečením žáků a dorostenců. Ti jsou na tom líp, zejména v menších klubech už v nich totiž vidí potenciální zdroj financí," říká Michal Prokeš, který má na FAČR akademie na starosti.

Když systém před dvěma roky startovali Pavel Vrba s Dušanem Fitzelem, kluby se obávaly, že půjde vlastně o likvidaci jejich práce s mládeží, že o talenty přijdou. „Nejde o konkurenci asociace a klubů, protože absolventi krajských akademií se v patnácti letech vrátí do klubů. Třeba v Plzni už to funguje tak, že Viktoria má většinu žáků právě v akademii. Nepřetahujeme kluky z klubů, kde práce s mladými už léta funguje, hledáme jinde," dodává Prokeš.

Už v osmdesátých letech v tehdejším Československu fungoval systém sportovních škol, středisek mládeže a vrcholových středisek. Zatímco v zahraničí z tohoto systému mnohé převzali a zdokonalili, u nás byl zrušen. Nyní ho nově zavádíme a jezdíme se učit do ciziny.

První ovoce by měly krajské akademie nést v mládežnických reprezentacích tak za čtyři roky, letos z nich vyjdou první patnáctiletí absolventi. Zatím tedy leží dál tíha na klubech a jejich práci s mládeží. V posledních letech především na Spartě, jejíž skvělý ročník 1992 (Krejčí, Kadeřábek, Brabec, Skalák) se už prosazuje i v reprezentačním áčku.

Jako malý zázrak pak působí výsledky příbramské akademie. Ta funguje zcela mimo systém FAČR, v nelehkých podmínkách, a především za vlastní peníze, a přesto dokáže vychovávat hráče, o nichž se v poslední době hodně mluví.

Reklama