Rubriky:

FIFA 10

Online funkce FIFA: Jak to začalo

3. října 2009 17:07

FIFA 09 znamenala masivní průlom ve využívání onlinových funkcí v sérii FIFA. Dneska nám online manažer Christophe Labrune poví něco o historii, v pondělí se svěří, co celý vývojářský tým přichystal pro čerstvě vydaný simulátor fotbalu FIFA 10.

 

FIFA 10 Team

„Online hraní. Ve srovnání s FIFA 08 se zvýšilo trojnásobně a každý den od uvedení hry trh se odehrál více než 1 milión zápasů. Hranici 2 miliónů zápasů za den jsme pak prolomili v březnu. Vraťme se teď kousek dozadu a podívejme, kde to vše začalo...

FIFA na konzole a onlinové funkce – začátky

Jako producent PC verze a online funkcí jsem přišel do týmu FIFA v roce 2004. V té době se dalo hrát online jen na PC a jedním z prvních úkolů bylo vydat se ve stopách raného onlinového úspěchu konzolových her, jako byl Madden (Simulace amerického fotbalu od EA – poznámka FIFA Týmu). Interně jsme se chtěli zaměřit na herní systém zápasů a Trenérský režim, ovšem zcela bez vědomí toho, co očekávat od onlinu na jiné platformě, než bylo PC. Úkol zjistit to připadl mně!

Do verze pro PS2 jsme implementovali herní režim 1 na 1 a soustředili se na to, aby herní zážitek z něj byl trvalý a zábavný. V průběhu testování a ladění jsme si začali uvědomovat, jak obrovský onlinový potenciál série FIFA má.

[Vedlejší příběh č. 1 – Na veletrhu E3 v roce 2003 jsme v průběhu tiskové konference Sony demonstrovali velmi raný onlinový kód pro PS2 online na velké obrazovce… Pokud byste tehdy dali gól, nějakou akcí iniciovali prostřihovou scénu, nebo provedli obranný zákrok, hra by na 100 % spadla. Ty dvě minuty hraní online, kdy já jsem byl ve Vancouveru a produktový manažer osobně na konferenci, byly zatím těmi nejnapínavějšími v mém životě. Skončilo to tak, že jsem se dostal ke střele, ale ne natolik, abych spustil naskriptovanou scénu a dopadlo to dobře!!!]

Po vydání FIFA 2004 byl počáteční postup pomalý a využití onlinových funkcí se koncentrovalo většinou na region Severní Ameriky. V následujícím roce vyšla FIFA 2005 s podporou onlinu i pro Xbox a každý den ho využívalo čím dál tím více lidí. Poučeni z předchozí verze jsme udělali hru celkově stabilnější, vylepšili jsme vyhledávání rovnocenných soupeřů a detekci cheatů a odstranili problémy s připojením. Hraní online se postupně rozšířilo i po Evropě a tento trend v následujících letech rostl.

Příchod Týmové hry online

Přesuňme se teď v čase dopředu až k FIFA 08 a příchodu aktualizace 5v5.

Tra-dá! Sen se stal skutečností… nyní se dá hrát v rámci týmu, online a proti jinému týmu, složenému z lidských hráčů. Skutečnost, že tato možnost byla přidána prostřednictvím aktualizace, se stala jasným znamením toho, že se časy mění a online funkčnost se stane výsostně důležitou. Vytvořit aktualizaci bylo poměrně náročné, protože jednak vzniká po datu ukončení vývoje projektu (u členů vývojářského týmu například dochází k přechodu ze stavu „šíleně unavený“ na „téměř zombie“) a také se spotřebovávají zdroje, určené pro další pokračování titulu. Nicméně režim 5v5 online bylo považován za natolik zásadní přídavek, že jsme nechtěli čekat na jeho uvedení až do příštího roku.

Byl nakonec tak úspěšný, že FIFA 09 se logicky vydala k další metě, tj. zápasu 10v10. Každého hráče v poli ovládá někdo jiný kdekoli na zeměkouli. Páni!

Nejprve jsme ale museli rozjet ovládáni všech hráčů v poli kýmkoli kdekoli… na poschodí, kde sídlí náš tým. Použitá technologie byla takovým skokem oproti tomu, co jsme dělali dosud, že se do konečné podoby materializovala až ve velmi pozdní fázi a velmi bolestně. Strávili jsme dlouhé hodiny sháněním lidí na zápasové akce a při Rychlých zápasech jsme na sebe řvali přes přepážky v kanceláři. Zpočátku velká dřina (strašně to padalo!) se se zlepšující stabilitou pomalu měnila ve skvělou zábavu pro všechny zúčastněné. Nakonec jsme se všichni radovali ze vstřelených gólů a smáli se špatně načasovaným zákrokům při bránění: „Hej, ty jsi mě sundal! Hrajeme za stejný mančaft!“

Nyní, když 10v10 začal naplňovat v sobě skrytý příslib, museli jsme pro něj zajistit podporu v podobě kvalitní plynulosti na obrazovce. Rychlá Týmová hra online byla jedna věc, ovšem Kluby, to už byla jiná káva. Abyste mohli hrát jako tým, musíte hrát s kamarády nebo alespoň se skupinou lidí, sdílejících podobnou herní vizi. A Kluby, to byl způsob, jako dát tyto stejně smýšlející lidi dohromady na větší počet zápasů.

Naneštěstí se čas pro vývoj FIFA 09 rychle krátil a na implementaci režimu Kluby v rozsahu, jaký jsme původně zamýšleli, nám nezbylo dost času. A jak jste nám opakovaně říkali vy, fanoušci, bylo to vidět. Kluby se hrály těžko, muselo se dlouho a trpělivě čekat v místnostech a většinou to skončilo tak, že v rozumném časovém intervalu nepodařilo najít soupeře.

Sami jsme to viděli poté, co jsme si po vydání FIFA 09 udělali náš vlastní vývojářský Klub. Chyběla tam okamžitá odezva jako při hraní v „reálném“ světě. Z toho, že jsme tento prvek hry nedokázali dotáhnout do konce, jsme byli dost frustrovaní, ale odpřísáhli jsme si, že ho ve FIFA 10 vylepšíme. Samotný systém hraní 10v10 byl hotov, byl zábavný a lidem se jasně líbil! Museli jsme se jen poprat s plynulostí se vstupováním a odcházením z Týmové hry. Nesměli jsme také opomenout zbytek onlinových funkcí na základě připomínek od vás, fanoušků, které jste nám nechávali na diskuzních fórech. A tak jsme začali pracovat na FIFA 10 Online.

[Vedlejší příběh č. 2 – Dobrá tedy, jsme producent… ale jakým jsem typem onlinového hráče? Během angažmá u Infogrames jsem začal na FPSkách typu terorista vs. zásahovka. Přesně tak, hraní v pracovní době! Trochu později, už jako tester u EA, jsem se dostal k RTSkám elfové vs. skřeti vs. lidé. Ano, stále hraní v pracovní době!  Nakonec jsem na chvíli skončil u tahové francouzské MMO. Hádejte, kde jsem ji hrál…]

A jakým jsem typem onlinového hráče FIFA? Musím přiznat, že v 1v1 moc dobrý nejsem, nejraději hraji za můj domácí tým FC Méty proti jiným 2 až 3 hvězičkovým týmům. Mnohem lépe mi to jde v 10v10, protože se spíše držím na své pozici, vynikám disciplinovaností a soustředím se na kvalitu své hry.“

Děkujeme Christophovi za cenné vzpomínky. V pondělí se podíváme na to, co můžete očekávat od online funkcí ve FIFA 10.

FIFA 10 je již v prodeji. Nejlepší fotbalový simulátor je dostupný na PC, PLAYSTATION®3, Xbox 360™, Nintendo Wii™, PlayStation®2, Nintendo DS™, PSP® (PlayStation®Portable) a mobilních telefonech. Originální verze pro PC, PS3 a X360 obsahuje český dabing v podání Jaromíra Bosáka a Petra Svěceného!

Zrušit


Časová osa: FIFA 10

Filtr článků - FIFA 10