Hlavní obsah

Deloitte: Tržby evropských fotbalových lig stouply o dvě procenta

Praha

Tržby v evropských fotbalových soutěžích v sezoně 2018/19 meziročně vzrostly o dvě procenta na 28,9 miliardy eur (asi 770 miliard korun). Zhruba pětina patřila anglické Premier League. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Deloitte, kterou má ČTK k dispozici. Současná krize kvůli koronaviru podle ní ještě více rozevře nůžky mezi bohatými a chudšími ligami, když v těch bohatších tvoří většinu příjmů vysílací práva.

Foto: David Klein, Reuters

Záložník anglické fotbalové reprezentace a Tottenhamu Dele Alli.

Článek

Za Premier League s výnosy 5,9 miliardy eur (157 miliard korun) následovaly španělská La Liga (90 miliard korun), německá bundesliga (89 miliard korun), italská Serie A (67 miliard korun) a francouzská Ligue 1 (51 miliard korun).

Podle analýzy Deloitte bude bundesliga v současné sezoně těžit z toho, že se po koronavirové pauze začala znovu hrát nejdříve, už v polovině května. Španělská nejvyšší soutěž znovu začne dnes, restart Premier League je naplánovaný na 17. června. Podle odhadů sportovních analytiků Deloitte se kvůli přerušení v tomto ročníku sníží příjmy v nejvyšší anglické soutěži asi o 1,1 miliardy eur (29 miliard korun).

Za takzvanou "velkou pětkou" následovaly v minulé sezoně s velkým odstupem ruská Premier Liga a turecká Süper Lig (obě po 20 miliardách korun).

Podle experta Deloitte na sportovní byznys Filipa Mikela byl hlavním tahounem růstu výnosů narůstající podíl vysílacích práv na celkových příjmech jednotlivých soutěží. Jelikož v bohatších ligách tvoří tyto zdroje většinu celkových příjmů, není pro ně tak citelné, že se soutěže aktuálně hrají s velmi omezeným počtem diváků.

"Týmy ze soutěží v menších státech, kde naopak více než polovinu výnosů tvoří příspěvky sponzorů a majitelů jednotlivých klubů, pocítí dopady této krize citelněji. Například v české lize příjmy z vysílacích práv tvoří méně než desetinu celkových výnosů a sponzorské příspěvky tvoří více než 58 procent," uvedl Mikel.

Vzhledem k tomu, že se také česká nejvyšší soutěž dohrává téměř bez diváků, nemohou si podle něj kluby pomoci ani příjmy ze vstupného nebo prodeje suvenýrů a občerstvení, které v domácí lize tvoří přes 30 procent výnosů.

"České kluby musejí investovat do komfortu diváků na zápasech. Kluby se musí snažit přilákat cílovou skupinu, se kterou si dokážou navázat dlouhodobý vztah a přivádět fanoušky na stadion opakovaně," doplnil Mikel. Největší šancí pro českou ligu, jak proniknout do žebříčku 16 nejvýnosnějších soutěží v Evropě, je podle něj hlavně výraznější úspěch týmů v evropských pohárech.

Reklama

Související témata: