Hlavní obsah

Honda se naplno vrací do formule 1 po osmatřiceti letech

PRAHA

Honda se do formule 1 vrací po téměř čtyřech desetiletích. Tato skutečnost se může zdát vzhledem k tradici proslulé japonské značky překvapivá, ale všechny aktivity Hondy v F1 po roce 1968 se odehrávaly v režii jiných týmů. Naposledy to byla stáj BAR, kterou Honda od 1. ledna 2006 převzala.

Foto: sportnetwork.net

Honda formule 1 z roku 1964 - model RA 271.

Článek

Nový model Honda RA 106 s pohonnou jednotkou RA 806E V8 s vznikl ve spolupráci mateřské základy v japonském Tochigi a britského vývojového střediska Bracknell. Honda pokračuje v tradici, karosérie monopostu pro sezónu 2006 je opět bílá. Stejně jako v roce 1964, kdy značka  vtrhla na závodní okruhy s modelem RA 271. Tehdy design vozu doplňoval pouze japonský státní znak - rudé vycházející slunce - na přídi vozu. Ten provázelo jen černé startovní číslo vpředu a na bocích monopostu. V současnosti se to červenými a také černými nápisy sponzorů na bílé karosérii jen hemží.

Honda debutovala ve formuli 1 na okruhu Nürburgring. Tehdy se podle regulí používaly motory objemu do 1,5 litru. Někdejší šéf Mercedesu Alfred Neubauer ji nazval formulí cyklistickou. Vozy měly charakteristický doutníkový tvar, pneumatiky byly mnohem užší než dnes. Od roku 1966 se v F1 začaly používat třílitrové pohonné jednotky, které se prosadily už natrvalo.

První vítězství

První Hondu v F1, model RA 271, pilotoval v roce 1964 mladý Američan Ronnie Bucknum. Debut se odehrál na původním Nürburgringu při Grand Prix Německa. Na 22 km dlouhém okruhu se Bucknum dlouho držel kolem desátého místa. Závod však nedokončil. Mimořádně náročná trať plná zatáček a stoupání dala nováčkovi pořádně zabrat. Nevydrželo zavěšení kol. Honda však v F1 slavila vítězství ještě v téže sezóně. Trvalo to pouhých 11 závodů. Po Velké ceně Mexika se s techniky Hondy radoval Ritchie Ginther, další Američan. Jeho mladší krajan Ronnie Bucknum přidal tehdy v Mexiku hodnotné páté místo. V neobyčejně tvrdé konkurenci F1 se Honda definitivně prosadila.

Specialista na motory

V moderní historii formule 1 proslula Honda především jako výrobce nejšpičkovějších pohonných agregátů. Motory Honda používaly například monoposty Tyrell, Williams a McLaren. Proslavily je mistři světa Keke Rosberg, Alain Prost a také legendární Ayrton Senna. V roce 1987 s vozem McLaren-Honda MP 4/4 získal svůj první titul mistra světa. Tento model překonal ve formuli 1 všechny dosavadní rekordy. Senna s Prostem vyhráli 15 z celkových 16-ti Velkých cen sezóny. Mnohokrát stáli na stupních vítězů vedle sebe jako vítěz a první z poražených. Během jediného roku společně získali na závodních okruzích neuvěřitelných 199 bodů. Senna porazil svého stájového kolegu až v závěru napínavé sezóny.

Současný vstup Hondy do mistrovství světa 2006 v mnohém připomíná její úvodní snažení v šampionátu roku 1964. Dvojice pilotů Jason Button - Rubens Barrichello bude stejně jako Ginther s Bucknumem bojovat při Velkých cenách F1 o premiérové vítězství nového týmu. Podařit se to může už 12. března v Bahrajnu.

Reklama

Související témata:
  Vítěz: L. Norris (McLaren) Velká cena Číny - kvalifikace na sprint Vítěz: L. Norris (McLaren) konec
20240419T09 : 30:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
  Velká cena Číny - sprint zítra 05 : 00
20240420T05 : 00:00+0200
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
  Velká cena Číny - kvalifikace zítra 09 : 00
20240420T09 : 00:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace