Hlavní obsah

Alonso vyhrál po Singapuru i Velkou cenu Japonska

Velkou cenu Japonska vozů formule 1 vyhrál Fernando Alonso s Renaultem. Po vítězství v Singapuru tak slaví druhý triumf v řadě. Druhý skončil Robert Kubica v BMW před Kimim Räikkönenem s ferrari. Pilot McLarenu Lewis Hamilton nebodoval, přesto dál zůstává v čele průběžného pořadí šampionátu. Hamilton se už za týden v Číně může stát mistrem světa.

Článek

Vedoucí muž mistrovství světa a vítěz kvalifikace Lewis Hamilton z McLarenu dojel ve Fudži na nebodovaném 12. místě, jeho pronásledovatel Felipe Massa z Ferrari získal na trati jediný bod, po dodatečném trestu pro Sebastiena Bourdaise spadl ale Brazilci do klína další bod díky posunu na sedmé místo. Oba rivaly dělí dva závody před koncem seriálu pět bodů, Hamilton se ale už za týden v Číně může stát mistrem světa.

"Nemyslím, že se toho příliš změnilo. Ztratil jsem dva body, což jsou podle mne minimální škody," řekl Hamilton. V neděli jeho plán zvýraznit náskok v čele šampionátu vzal za své krátce po startu. "Udělal jsem tam chybu a musel jsem za ní zaplatit. Co k tomu říct, byl to špatný den," konstatoval neúspěšný obhájce loňského vítězství.

Brit měl totiž z pole position horší start než jeho rival z první řady Räikkönen a ve snaze předjet jej v první zatáčce vytlačil finského jezdce z trati. Sám také neudržel ideální stopu a oba se propadli. Ve druhém okruhu pak nevyšel Hamiltonovi v boji o páté místo ani pokus o předjetí druhého pilota Ferrari Massy, po vzájemném kontaktu ve výjezdu ze šikany dostal hodiny a propadl se až na úplný chvost startovního pole.

Bourdais byl po závodě dodatečně penalizován

Navíc dostal za počínání v první zatáčce trest průjezdu uličkou v boxech, stejně ale ocenili komisaři i Massův manévr, takže i druhý kandidát na titul mistra světa vypadl z bodovaných pozic. Vrátil se na ně až dvě kola před koncem předjetím Marka Webbera.

Zhruba dvě hodiny po závodě se pak Massa posunul ještě o jednu pozici, protože původně šestý Bourdais byl penalizován 25 sekundami za vzájemnou kolizi v 51. kole. Pro francouzského pilota to znamenalo pád na nebodované desáté místo. "Vrazil do mě při výjezdu z boxů. S Hamiltonem to byl normální závodní incident, se dvěma koly v trávě jsem nemohl auto zastavit. Dneska bylo všechno špatně. Bodově jsme mohli dopadnout lépe, ale zase se nedá úplně říct, že to byla (z pohledu stavu MS) katastrofa," uvedl Massa.

Z hektického začátku opět vytěžil dvojnásobný mistr světa Alonso, který z potíží soupeřů profitoval i v Singapuru, kde mu po startu z 15. místa nahrál výjezd zpomalovacího vozu. Tentokrát po startu ze čtvrté pozice hned jezdil druhý za Kubicou, ale v době prvních zastávek v boxech se před něj dostal a pak už nezadržitelně mířil za 21. vítězstvím v kariéře.

Do čela Poháru konstuktérů se dostalo ferrari

"Po absolutně nečekaném vítězství v Singapuru přišel tady další překvapivý triumf. Zase jsme neměli nic a máme všechno. Je to neuvěřitelné, nedokážu to pochopit," žasl šťastný Alonso. "A to našemu autu zdejší trať moc nesedí. Teď pro nás není ani ve zbývajících dvou závodech nic nemožné," řekl Alonso.

Kubica v závěru odolal útoku Räikkönena, který skončil Finovým "výletem" mimo trať. Polský jezdec se druhým místem dostal do hry o titul, protože na první místo ztrácí dvanáct bodů. "Tohle umístění je proto možná i lepší než mé vítězství v Kanadě," konstatoval Kubica, který se ke stříbru prodral ze šesté startovní pozice. Měl přitom problémy s pneumatikami a přetáčivostí vozu, na které si opakovaně stěžoval přes vysílačku. Útoku na titul se teď rozhodně nebrání. "Možné je všechno. Poslední dva závody to ukázaly," dodal.

Úřadující mistr světa Räikkönen už nemá ani teoretické šance na obhajobu, ale bodoval poprvé po čtyřech závodech a výrazně pomohl italské stáji v Poháru konstruktérů. Konkurenční McLaren se totiž musel smířit s debaklem, protože vedle Hamiltona nebodoval ani Heikki Kovalainen, který už v 17. kole odstoupil ze třetí pozice kvůli poruše motoru. Ferrari teď vede soutěž o sedm bodů.

VC Japonska:
1. Alonso (Šp./Renault) 1:30:21,842 (prům. rychlost: 202,788 km/h), 2. Kubica (Pol./BMW) -5,283, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -6,400, 4. Piquet (Braz./Renault) -20,570, 5. Trulli (It./Toyota) -23,767, 6. Vettel (Něm./Toro Rosso) +39,207, 7. Massa(Braz./Ferrari) -46,158, 8. Webber (Austr./Red Bull) -50,811, 9. Heidfeld (Něm./BMW) -54,120, 10. Bourdais (Fr./Toro Rosso) -59,085.
Pořadí MS (po 16 z 18 závodů): 1. Hamilton (Brit./McLaren) 84, 2. Massa 79, 3. Kubica 72, 4. Räikkönen 63, 5. Heidfeld 56, 6. Kovalainen (Fin./McLaren) 51, 7. Alonso 48, 8. Trulli a Vettel oba 30, 10. Webber (Austr./Red Bull) 21.
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 142, 2. McLaren-Mercedes 135, 3. BMW-Sauber 128, 4. Renault 66, 5. Toyota 50, 6. Toro Rosso 34, 7. Red Bull 29, 8. Williams 26, 9. Honda 14.

Reklama