Hlavní obsah

Tomáš Enge získal jedenáctý Zlatý volant

PRAHA

Slavný Žofín patřil v úterý večer při vyhlášení 34. ročníku ankety Zlatý Volant především dvěma jezdcům, kteří patří už dnes k legendám českého automobilového sportu, a oba se jmenují Enge.

Foto: Petr Horník, Právo

Tomáš Enge (vpravo) a Břetislav Enge

Článek

Ten mladší, čtyřiatřicetiletý Tomáš, už je slavnější, dokonce jezdil i formuli 1, a získal už jedenáctý Zlatý volant pro nejlepšího českého okruhového jezdce. Ten starší, šedesátník Břetislav, je mistrem Evropy z roku 1981, Zlaté volanty má ve sbírce tři a převzetím Ceny Zdeňka Vojtěcha vstoupil do pomyslné Síně slávy českého automobilového sportu.

„Je to pro nás nádherný večer, setkat se na jednom pódiu při takové příležitosti,“ přiznal Břetislav Enge a v jeho hlase bylo cítit dojetí. Nepochybně i proto, že trofej, kterou převzal, nese jméno jeho tragicky zesnulého velkého kamaráda, s nímž prožil spoustu nádherných chvil. Včetně týmového titulu mistrů Evropy se škodovkou, kterým Češi před třiceti roky šokovali celou automobilovou Evropu.

Bylo vidět, že je pyšný i na to „jablko“, které se od stromu ani nehnulo... „Tomáš je vyježděný, což ukázala i minulá sezóna. Neudělal žádnou chybu. Myslím si, že je Zlatý volant ve správných rukou. A to říkám jako závodník, ne jako otec,“ zdůraznil Enge starší.

Neúčast v Le Mans mrzí 

Syn Tomáš Enge byl překvapený: „Za loňský rok jsem Zlatý volant opravdu nečekal. Sezóna nebyla špatná, ale přeci jenom... Skvělých výsledků dosáhli Honza Charouz a Filip Salaquarda. Pepík Král skvěle začal a po té hrozné havárii se dokázal vrátit v ještě lepší.“

„Začal jsem druhou desítku, ale já nejsem takový sběratel trofejí. Cítím, že už se na mne tlačí mladí dravci, kteří budou brzy lepší než já. Nebo už dokonce jsou,“ pravil vážně jezdec, který svůj první Zlatý volant získal v roce 1998 a od té doby jej pouze v roce 2008 půjčil Davidu Vršeckému, protože v roce 2002 se Zlaté volanty nevyhlašovaly. „Závodění mám v krvi po tátovi. Neumím si bez něj život představit, i když už jezdím skoro dvacet let,“ dodal.

Letos už absolvoval dvě čtyřiadvacetihodinovky. Čekají ho další vytrvalostní závody, ale hlavně s vozem Aston Martin seriál mistrovství světa v kategorii GT1. „Škoda, že nepojedeme čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, jsme až čtvrtí náhradníci,“ hlesl smutně.

Břetislav Enge získal svůj první Zlatý volant v roce 1982 a poslední o jedenáct let později. Tomáše jako malého na závody nebral. „Jezdili jsme po Evropě. V Brně byl později, to mu bylo nějakých deset let. K závodění jsem ho přivedl, ale moc jsem mu do toho nemluvil, protože jsem formule nejezdil, na to měl experty. Spíš jsem mu dával taktické rady. Ale to po třech letech vlastně skončilo, protože měl naježděno víc, než já za deset let,“ říkal Enge starší.

Jezdec do vrchu Otakar Krámskýfoto: Právo/Petr Horník

Ledový král Šváb a veterán Krámský
Žofín v úterý voněl benzínem. K vidění tu byly současné hvězdy a hvězdičky českého automobilového i motocyklového sportu i legendy, které závodily dlouho před tím, než ti současní závodníci a závodnice spatřili světlo světa.Třeba takový Antonín Šváb. V roce 1970 získal titul mistra světa na ledové ploché dráze. Tehdy cosi neskutečného, vždyť porazil plejádu ruských bohatýrů, ale i další vynikající Evropany. Jeho motocykl patřil v malém žofínském motosalónu k nejobdivovanějším.Zlatý volant pro nejlepšího automobilového závodníka do vrchu získal jedenapadesátiletý Otakar Krámský. V historii ankety druhý nejstarší laureát, jen autokrosař Jaroslav Hošek byl ještě o sedm let starší... Zlatých volantů mají oba stejně - 5.Mediálním partnerem příjemného večera byl opět deník Právo. Ti, kdo chtějí vidět, co se na Žofíně všechno událo, se mohou podívat v pondělí 21. 2. ve 22.00 h. na ČT4 na hodinový záznam, případně pak v časných ranních hodinách 24. 2. a 25.2.
Výsledky ankety Zlatý volant 2010
RALLYE A MARATÓNY
1. Jan KOPECKÝ279
2. Martin PROKOP184
3. Pavel VALOUŠEK158
OKRUHY
1. Tomáš ENGE249
2. Josef KRÁL169
3. Jan CHAROUZ123
VRCHY
1. Otakar KRÁMSKÝ152
2. Dan MICHL130
3. Milan SVOBODA118
AUTOKROS A RALLYEKROS
1. Ondřej MUSIL152
2. Petr BARTOŠ145
3. Petr TUREK133
MOTOKÁRY
1. Patrik HÁJEK152
2. Zdeněk GRÓMAN60
3. Adam KOUT55
SPOLUJEZDEC ROKU
Petr STARÝ (jezdec J. Kopecký)
CENA JIŘÍHO SEDLÁŘE
Jan ČERNÝ (rallye)
CENA ELIŠKY JUNKOVÉ
Gabriela JÍLKOVÁ (motokáry)
CENA ZDEŇKA VOJTĚCHA
Břetislav ENGE (okruhy)
SPEED AWARD
J. CHAROUZ (Le Mans 220,408 km/h)
ZLATÁ ŘÍDÍTKA
1. Karel ABRAHAM190
2. Libor PODMOL166
3. Aleš DRYML62
CENA FRANTIŠKA ŠŤASTNÉHO
Antonín ŠVÁB (plochá dráha)

Reklama