Rubriky:

Rallye

Prokop na Dakaru klesl na 14. místo, Loprais byl v pondělní etapě třetí

13. ledna 2020 12:28 - Vadí ad-Dauásir

Automobilový jezdec Martin Prokop zajel v osmé etapě na Rallye Dakar po technických problémech s fordem až dvaadvacátý čas a v průběžném pořadí klesl na 14. místo. Před českého reprezentanta se dostal dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso, v čele je i nadále jeho španělský krajan Carlos Sainz.

 

Bernat Armangue, ČTK/AP

V kategorii kamionů se dařilo Aleši Lopraisovi, který dnes dojel třetí a poprvé se letos v Saúdské Arábii dostal na pomyslné stupně vítězů. V celkovém hodnocení je i nadále čtvrtý, na třetího Bělorusa Sergeje Vjazoviče však Loprais ztrácí stále téměř hodinu. Vede Andrej Karginov z Ruska.

"Jsme v sevření Rusů a Bělorusů, dva kamazy jsou před námi, jeden za námi, k tomu Vjazovič s Mazem, takže dvě továrny. Dnes jsme to ale zvládli perfektně. Jsme schopni jim v dunách reálně stačit. Jinde to díky výkonu motoru a týmové strategii nejde," řekl Loprais na facebooku. "Děláme, co můžeme. Už je to Dakar se svým všudy. Mám mozoly z volantu a tak to má být. Dnes jsme dojeli s utrženým tlumičem, takový má být pravý Dakar," doplnil pilot Instaforex Loprais Praga týmu.

https://www.facebook.com/MartinProkopOfficial/videos/588112762027269/

Prokop si dlouho vedl dobře, v průběhu etapy se držel na hranici elitní desítky, nakonec se ale výrazně propadl. "Těžko se mi k tomu něco říká. Byla to naše asi nejlepší erzeta, drželi jsme dobré tempo a zazávodili jsme si s ostatními auty. Ale na kilometru 400, asi po nejdelší rovině, jakou jsem kdy jel, která měla 31 kilometrů na plný plyn, tak se nám rozbila plynová klapka a auto přestalo jet," řekl Prokop na facebooku.

Posádka týmu MP Sports opravou ztratila více než 20 minut. "Ještě jsme řešili kalibraci s týmem, takže jsme museli vytahovat zapečetěné telefony a trvalo to nějaký čas. Není nám přáno. I když jsme bojovali a cítili, že máme šanci poprat se o desítku, tak nás to zase srazilo dolů. Už nevím, co víc mám udělat," přiznal Prokop, jenž byl loni na Dakaru šestý.

Cihla na pedál! Ať je druhá půlka Dakaru těžší než první, přeje si Macík

Náskok lídra se tenčí

Ztráceli ale i další favorité. Lídr Sainz byl v pondělí až patnáctý a jeho náskok na Násira Attíju z Kataru, který dojel jedenáctý, se snížil na 6:40 minut. Z premiérového etapového vítězství na Dakaru se radoval Francouz Mathieu Serradori a průběžně je sedmý.

Již potřetí za sebou dojel v etapě na 25. místě Miroslav Zapletal, který se posunul na 18. pozici. "Opět to nebylo úplně čisté. Měli jsme defekt a jednou jsme zastavili, abychom zkontrolovali auto. Byly slyšet prapodivné zvuky. A v dunách jsme jeli radši opatrněji," řekl Zapletal. S mechaniky bude řešit, zda opět nevyměnit převodovku. "Na kvaltech jedna dva tři je pomalejší, což není do dun ideální," vysvětlil.

V závodě nakonec pokračuje i Boris Vaculík, jenž se do cíle nedělní etapy dostal s poškozeným motorem jen s pomocí soupeřů. I díky mechanikům Prokopova týmu stihl dnes odstartovat a dojet do cíle, dodatečně však dostal penalizaci 50 hodin za výměnu motoru, za neprojeté kontrolní body a nepovolený servis v neutralizační zóně 4. etapy.

Tragédie na Dakaru. Po pádu zemřel portugalský motocyklista, pondělní etapa zrušena

Díky, krajane! Šoltys vyhrabal Macíka

Stejně jako Prokop klesl v průběžném pořadí o jedno místo i Martin Macík mezi kamiony. Posádka týmu Big Shock Racing dnes zapadla na duně.

Kamion týmu Buggyra Racing s posádkou Martin Šoltys, David Schovánek a Tomáš Šikola.

Racing Buggyra, ČTK

„V jedné z větších dun jsme se vyhýbali bugině, špatně jsem si najel a zůstali jsme viset na břichu. Moje chyba. Šli jsme kopat, připravili jsme si lano. A tímto děkujeme Martinovi Šoltysovi, který nás vytáhl. Pokoušel se nám pomáhat i Martin van den Brink, kterému také patří respekt. Je vidět, že fair play mezi kamiony stále funguje. My jsme pomáhali včera a dnes se nám to vrátilo. To potěšilo," oceňuje Macík pomoc českého konkurenta z týmu Buggyra Racing.

„Ztratili jsme minimum času. To je přeci samozřejmost. Já bych byl na jeho místě taky rád, kdyby mi pomohl," říká galantně Šoltys.

„Pak už jsme zase ostatní doháněli a ke konci etapy se nám opět odseparoval vzorek a museli jsme měnit pneumatiku," dodává navigátor František Tomášek.

„Za poslední etapy už máme prohazování gum perfektně nacvičené, takže jsme ji dneska zvládli asi za 8 minut a jelo se dál. Máme před sebou ještě čtyři etapy, jedna z nich bude maratonská. Není všem dnům konec. Bojujeme až do cílové pásky," doplňuje David Švanda.

Macháček havaroval

Velké problémy měl Josef Macháček s buggynou, který havaroval a nakonec jej do cíle dotáhli s více než šestihodinovou ztrátou. "Jejich buggyna bohužel zůstala po nehodě na boku a nikdo jim nepomohl. Chlapi ji nakonec dokázali postavit zpět na kola, ale ztratili hrozně moc času. Za tmy poté museli dojíždět do bivaku," uvedl Jan Kalivoda, manažer týmu Buggyra Racing. Za neprojetí několika kontrolních bodů dostane Macháček penalizaci, v závodě však může pokračovat.

„Včera jsme se rozhodli v rámci testování nasadit jiné ráfky a pneumatiky, které nelezly tolik, jako ty předchozí. Vyvrcholilo to na jedné duně tím, že došlo k překlopení buginy. Nic dramatického, ale zůstali jsme na boku. Bylo to hodně špatné místo a ani jsem nedoufal, že by nám tam někdo pomohl. Pak nám nezbývalo nic jiného, než dát buginu na kola vlastníma rukama. Když se to povedlo, tak jsme se rozhodli, že pojedeme co možná nejjednoduší cestou do cíle, abychom vše stihli a mohli pokračovat v soutěži," líčí dlouhé pondělí Macháček.

Dnešní etapu, která měla start i cíl ve Vadí ad-Dauásiru a závodníci v ní absolvovali 474 měřených kilometrů, neabsolvovali po nedělním úmrtí Portugalce Paula Goncalvese motocyklisté ani čtyřkolkáři.

Problémy s helmou i písečný potápěč. Nejtěžší úkol na Dakaru teprve přijde

Rallye Dakar - 8. etapa: Vadí ad-Dauásir - Vadí ad-Dauásir (713 km celkově/474 km rychlostní zkouška):
Automobily:
1. Serradori, Lurquin (Fr., Belg./Century buggy) 3:48:23
2. Alonso, Coma (Šp./Toyota) -4:04
3. Terranova, Graue (Arg./Mini) -6:19
...22. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -31:12
25. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -40:50
28. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford) -52:13
39. Vaculík, Plechatý (ČR/Ford) -1:15:42.
Průběžné pořadí:
1. Sainz, Cruz (Šp./Mini) 31:56:52
2. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -6:40
3. Peterhansel, Fiuza (Fr., Portug./Mini) -13:09
...14. Prokop -3:23:44
18. Zapletal -5:29:52
38. Ouředníček -10:59:08
59. Vaculík -76:01:19.
Kamiony:
1. Karginov (Rus./Kamaz) 4:24:58
2. Šibalov (Rus./Kamaz) -5:54
3. Loprais (ČR/Praga) -9:06
...8. Šoltys (ČR/Tatra) -20:47
11. Macík (ČR/Iveco) -25:37
Průběžné pořadí:
1. Karginov 34:31:43
2. Šibalov -27:06
3. Vjazovič (Běl./Maz) -1:05:17
4. Loprais -2:04:27
...6. Macík -2:44:49
9. Šoltys -4:35:25.
SSV (buggy):
1. Varela, Gugelmin (Braz./Can-Am) 4:50:48
...32. Macháček, Tošenovský (ČR/Can-Am) -6:00:30.
Průběžné pořadí:
1. Currie, Berriman (USA/Can-Am) 39:47:37
...28. Macháček -17:07:23.

Dakar 2020: Jaká je délka trasy a etap a jak historicky váleli Češi?

dos, ČTK, Sport.cz

Časová osa: Rallye Dakar 2020

Filtr článků - Rallye