Hlavní obsah

Mistrovství světa v rallye kraluje Loeb už sedm let

V Karlstadu ve čtvrtek odstartuje Švédská rallye, úvodní díl 39. mistrovství světa v automobilových soutěžích. Seriálu dominuje nepřetržitě již sedmým rokem Francouz Sébastien Loeb.

Foto: Alastair Grant, ČTK/AP

Sebastin Loeb s vozem Citroen WRC.

Článek

Brzy sedmatřicetiletý pilot jezdící na citroënu byl i v uplynulé sezóně bezkonkurenčně nejlepší. Rekordní sedmý titul světového šampióna si zajistil již tři závody před koncem MS - symbolicky ve Francouzské rallye v rodném Alsasku - a znovu tak potvrdil pozici nejúspěšnějšího rallyeového jezdce historie. Celkově vyhrál osm z loňských třinácti závodů.

Nejstarším šampionátem v rallye je mistrovství Evropy jezdců, které se poprvé konalo v roce 1953. Světové mistrovství v rallye pořádá FIA od roku 1973, v prvních šesti letech byly ale vypsány jen soutěže značek. Tomuto období kralovala Lancia. S celkovými deseti primáty je tato italská automobilka v čele historického pořadí konstruktérů, poslední pohár ukořistila v roce 1992.

Také díky Loebovým jezdeckým kvalitám se loni posunul na druhé místo Citroën, který svých šest titulů nastřádal během posledních osmi let. Třetí příčku drží s pěti triumfy Peugeot. Po třech vítězstvích mají na kontě Fiat, Toyota, Subaru a Ford.

První MS, kdy byl dekorován i individuální vítěz, se uskutečnilo roku 1979. Vyhráli Švédové Björn Waldegaard a Hans Thorszelius s Fordem Escort. Tři roky nato bojovala o prvenství v seriálu i nejrychlejší žena. Francouzka Michele Moutonová na Audi Quattro sice zvítězila v Portugalsku, Řecku a Brazílii, výpadky v jiných soutěžích ji ale odsunuly na druhé místo.

V roce 1986 dosáhl prvního ze svých čtyř titulů Fin Juha Kankkunen, přičemž ke slávě ho dovezly vozy tří značek: Peugeot, Lancia a Toyota. Deset let nato usedl na trůn jeho krajan Tommi Mäkinen. Za volantem vozu Mitsubishi Lancer vládl šampionátu až do roku 1999, vyrovnal počet Kankkunenových titulů a zdálo se, že na jeho vítěznou šňůru dlouho nikdo nenaváže.

Jenže právě v roce 1999 začal první zkušenosti na světových tratích sbírat pětadvacetiletý Loeb. Nejprve své schopnosti testoval se slabší "dvoukolkou", v další sezóně se dvakrát představil i s vozem WRC. Velkého úspěchu dosáhl v roce 2001, když se se citroënem Saxo S1600 stal historicky prvním vítězem šampionátu jezdců do 28 let.

Hořké pocity

Pro sezónu 2002 dostal k dispozici xsaru elitní kategorie WRC. Hned na úvodní Rallye Monte Carlo se bil o výhru s mnohem zkušenějším Mäkinenem, nakonec ho o celkový triumf připravila až kontroverzní dodatečná penalizace. Hořké pocity měl Loeb i na konci dalšího ročníku MS, neboť mu v konečném účtování chyběl na zlatého Pettera Solberga jediný bod.

Od té doby se ale precizní Francouz nenechal v hodnocení jezdců nikým přeskočit a díky pěti mistrovským titulům v řadě předstihl v historické tabulce Kankkunena i Mäkinena. Prvenství pak obhájil i v dalších dvou letech. Celkově Loeb dosáhl už na 62. vítězství v šampionátu a kraluje také tabulkám vyhraných rychlostních zkoušek.

Reklama

Související témata: