Hlavní obsah

Jak prohnat kamazy? Musíte mít Karla v kondici i Kocoura

Rijád

Cíl je ještě daleko, ale vývoj je pro sedlčanskou stáj velmi nadějný. Ve 4. etapě Dakaru pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou získali výborné 4. místo a v celkovém pořadí kategorie kamionů tak postoupili na cennou druhou pozici. „V dunách jsme jeli opatrněji. Bál jsem se poté, co šly včera tři kamiony na budku. Tam by se dalo ještě zrychlit. Ale zbytek etapy úplně v cajku,“ usmívá se Macík.

Martin Macík během 3. etapy Rallye Dakar

 
Článek

Organizátoři ve středu pro dakarské závodníky připravili nejdelší etapu z celého ročníku. Při přesunu do Rijádu museli absolvovat 813 km, rychlostní zkouška měřila 337 km.

První čtyři kamiony přitom v cíli dělilo jen 22 sekund. Po sérii vyrovnaných výkonů tak závodníci soukromého sedlčanského týmu Big Shock! Racing dokazují, že zvládnou statečně konkurovat i zdánlivě neporazitelným kamazům a mazům.

Tři kumpáni si přitom závod užívají a v kabině kamionu Karla je často veselo. Jak je možné, že favority prohánějí?

Buggyra ve 3. etapě Rallye DakarVideo: Buggyra media

„Já myslím, že je třeba spousta věcí dohromady. Musíš mít skvělou techniku, dobrou strategii a hlavně šikovné lidi. A ty se v našem případě povedlo dát dohromady," avizuje Martin Macík.

„Troufám si říci, že máme jeden z nejschopnějších mechanických týmů, z Františka se stal opravdu dobrý navigátor, každý z kluků ví, co je jeho úkol," cení si pilot.

Zkušenosti a systém pomáhají

„Současně je třeba, aby někdo vše efektivně řídil, to dělá dobře táta. Martin Pabiška je zkušený týmový manažer, který dokáže pomoci. Ve všem máme systém. A pomáhají nám zkušenosti. S nimi víš, co máš dělat v závodě, ale jsou nepostradatelné i pro vývoj techniky," uvědomuje si Macík.

Přesto na Dakaru do hry vstupuje ještě jeden zásadní faktor, který není možné ovlivnit. Náhoda. Protože na trati dlouhé přes 7000 kilometrů zkrátka dochází k událostem, se kterými ani po 19 dakarských startech nikdo nepočítal.

Motocyklisté Martin Michek a Milan Engel na trati 3. etapy Rallye DakarVideo: ORION - Moto Racing Group

„Samozřejmě, na Dakaru je vždycky potřeba i dávka štěstí. Vidíte, že nepředvídatelné události tu provázejí každého. Otázkou je jen, kolik se toho stane a jak si s tím dokážeš poradit," říká šéf týmu, Martin Macík starší.

„Technika zatím drží neskutečně. Myslím, že za roky, co jezdím na Dakar, můžu porovnávat, a letos je auto připraveno fakt skvěle. Teď se projevuje, že Kocour, tedy Martin Macík starší, se svým týmem udělali na konstrukci Karla maximum toho, co se v aktuálních podmínkách dá realizovat," doplňuje Martin Pabiška.

Přesto všichni členové týmu zůstávají nohama na zemi. I díky dosavadním zkušenostem dobře vědí, že Dakar teprve začíná a vše se může zásadně změnit na pár kilometrech, během jediné etapy.

Reklama