Hlavní obsah

V Emirátech se učím jihoamerické duny, prozradil pilot tatry Loprais

Frenštát pod Radhoštěm

Na přípravu Tatry, přezdívané Královna 69, má její pilot Aleš Loprais (32) už jen měsíc. Z něho chce maximálně využít doslova každou hodinu. „Děláme maximum pro to, abychom se připravili na Dakar 2014 co nejlépe a mohli bojovat o přední umístění,“ zdůraznil s tím, že po náročné soutěži v Rusku se ještě on ani mechanici nezastavili a do nalodění závodních i doprovodných aut ani nezastaví.

Foto: Lopraisteam

Aleš Loprais při testech v Senici

Článek

Dopřáli jste si po Silk Way Rally odpočinek?

Vůbec ne! Na to nebyl čas ani pomyšlení. Měnili jsme hodně věcí na autě. Prioritu mělo vylepšení chlazení a nastavení podvozku. Postupovali jsme na základě poznatků. Upravili jsme také tlumení a stabilizaci auta. Následovaly testy na Slovensku, kde jsme si ověřili správnost těchto změn. Po návratu jsme znovu vychytávali mouchy a prováděli další úpravy, které si pojedeme ověřit ve druhé půlce října do Polska. Stihnout chceme ještě jedny testy v Maďarsku, kde se zaměříme na konečnou stabilizaci vozidla.

Kdy naloďujete konvoj závodních a doprovodných vozů?

Strašně rychle se to blíží. V Le Havru budeme nakládat už 22. listopadu, to znamená, že z Frenštátu vyjedeme nejpozději 20. listopadu. Uvidíme je až na v Buenos Aires.

A pak konečně přijde klid...

Kdepak, protože pak nastává fáze naší osobní přípravy, balení, vyřizování dalších administrativních záležitostí a získávání nejčerstvějších informací z míst, kudy se pojede. Kromě toho ještě vyrazíme do Emirátů.

Vyrazíte na dovolenou?

Na tu opravdu není čas. Byl jsem se tam prakticky na otočku podívat, kde by se daly dobře natrénovat vysoké duny. Půjčíme si tam džípy a budeme se učit najíždět a sjíždět co nejvyšší a nejkrkolomnější duny v poušti poblíž saúdskoarabských hranic. V osobním autě je to podobné, jen v náklaďáku musíte být rozvážnější, protože je výrazně těžší. Půjde nám o souhru, abychom se pak obřích dun v Jižní Americe nelekli. Bude to dobré i kvůli zvykání na velká vedra. Není totiž na škodu si to zavčas připomenout. Trénovat budeme samozřejmě i fyzičku.

Letos vás na Dakaru zaskočila porucha elektroniky a baterie. Dá se něčemu takovému předejít?

Dakar vám vždycky připraví něco, co vůbec nepředpokládáte, že by se mohlo stát. Máme úplně jiný systém, takže... Na soutěži v Rusku jsme získali nesmírně cenné zkušenosti, které se nedají získat ani na nejnáročnějších testech. Pevně věřím, že nás nic nepředvídaného nepotká, což ale na Dakaru opravdu nelze odhadnout.

Povezete oproti minulému ročníku nějaké náhradní díly navíc?

Povezeme, ale vždycky vás zradí to, co nemáte, protože vás ani ve snu nenapadlo, že by zrovna tenhle díl mohl odejít... To, co máte s sebou, neklekne. Část náhradních dílů nám poveze naše druhé závodní auto, které pojede v barvách Pragy a Budvaru, ale pivo nepoveze. Místo toho tam bude třeba turbo.

Kdo tvoří posádku druhé závodní tatry?

Jan Tománek, Michael Honda a Tomáš Kašpárek. Jedou s tatrou, která už Dakar zná. Oni jsou pohodáři, střídají se za volantem, jejich cílem je dojet a v případě potřeby nám poskytnout co nejrychlejší a nejlepší servis.

Vaše posádka se nemění?

Není důvod. Navigátorem je Serge Bruynkens, mechanikem Radim Pustějovský, do posádky patří i maskot Krteček.

Jak se osvědčil nový motor, připravený v dílnách MKR Technology v Roudnici nad Labem?

Máme ho pronajatý a není to levná záležitost. Je ale velice výkonný, když jede, tak je skvělý. Říkám o něm, že to je motorová pila.

S jakým cílem na Dakar pojedete?

Odvést maximální výkon a budu věřit, že to Královna vydrží. Má na to, já jí věřím.

Předpokládáte silnější konkurenci než byla letos v lednu?

Jednoznačným favoritem je tovární tým Kamaz. Viděl jsem je v Rusku a mají pět vynikajících pilotů, o autech ani nemluvě. Podle mne jsou nejsilnější v historii. Samozřejmě o špičku bude bojovat De Roy a také špičkové vozy MAN. My si to se všemi chceme rozdat na férovku, proto na Dakar jedeme.

V čem bude jiná trať ročníku 2014?

Pořadatelé vždycky slibují, že nový ročník bude těžší, než ten skončený. A plní to. Tentokrát se nestartuje v Peru, což mě mrzí, protože tam byly obtížné dunové pasáže hned na začátku. Tentokrát se startuje v Rosariu. První etapy budou především dlouhé a rychlé. Bude to hodně o přesnosti, bude se jezdit ve smyku. Je tam plno nebezpečných, úzkých míst bez únikových zón. Těžké duny přijdou později. Pro všechny to ale bude stejné. Projedeme Argentinu, motorkáři se podívají i do Bolívie, my pojedeme přes hory do Chile, kde je i cíl.

Reklama

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články