Hlavní obsah

Dědek Macháček se vrací na Dakar za volantem buginy

Praha

Po dvouleté odmlce se do startovní listiny proslulé Rallye Dakar opět vrátí jméno Josefa Macháčka. Pětinásobný vítěz v kategorii čtyřkolek, který patří k soutěžnímu inventáři, dotáhl do úspěšného konce své úsilí přestoupit o kategorii výš a 5. ledna vyrazí z argentinského Rosaria na pouť v délce přes 8500 km za volantem buginy.

Foto: Sport.cz

Buggy MD Optimus, s níž Josef Macháček absolvuje Rallye Dakar.

Článek

Macháček byl naposledy na startu Dakaru v roce 2012, po první etapě byl ale i přes protesty vyloučen, protože jeho stroj údajně nevyhovoval technickým regulím. Posléze oznámil plán přestoupit do kategorie automobilů a po dvouletém úsilí svůj cíl konečně naplnil. Na začátku ledna vyrazí ostřílený matador do slavného dobrodružného podniku spolu s navigátorem Vlastimilem Tošenovským v buggy MD Optimus ve žlutých barvách sedlčanského týmu KM Racing.

Macháček se zprvu snažil postavit vlastní buginu, nakonec ale vsadil na osvědčeného francouzského výrobce, s jehož modelem si například při letošním Dakaru dojel Pascal Thomasse pro deváté místo v kategorii automobilů. Český závodník si ale při premiéře vysoké cíle nedává.

„V první řadě si Dakar jedeme užít a chceme ho dokončit. Jen tak získáme maximum zkušeností, od kterých se odpíchneme dále k nějakému dalšímu stádiu. Jsem si vědom, že k našemu startu se bude upínat dost pozornosti, ale stojím nohama pevně na zemi. Máme však k dispozici skutečně profesionální techniku, vůz mi ohromně padl do ruky, zatímco k jiným obdobným výrobkům jsem měl výhrady. Je poznat, že jej vymýšleli a stavěli lidé s dlouholetými zkušenostmi s Dakarem," pochvaluje si šestapadesátiletý veterán čtyřlitrový speciál s výkonem 300 koní.

Spolupráce s navigátorem není problém

Kromě ovládání stroje musí Macháček přivykat i dosud nezvyklé spolupráci s navigátorem, problém v tom ale po řadě testů nevidí. Naopak. „Je to pro mě nová situace, ale veskrze racionální. Speciál tohoto ražení už vyžaduje maximální koncentraci na jízdu bez nutnosti odbíhat očima k navigačním přístrojům. Vždyť to, co jezdec ztratí na trati navigační chybou, prakticky nelze závodnickým úsilím dohnat. Vlastík Tošenovský je do soutěže nadšený, při testech si na sebe dobře zvykáme, v kabině jde o vzájemnou důvěru jednoho v druhého. A v neposlední řadě váží šedesát kilo, což je pro celkovou hmotnost posádky v takto lehkém a rychlém autě velmi důležité," poznamenala čtyřkolkářská legenda.

Dakarskou rallye čeká v lednu 35. ročník a v pořadí šestý, který se pojede na území Jižní Ameriky. Tentokrát trasa povede z argentinského Rosaria do chilského Valparaísa a navíc se účastníci podívají na skok do Bolívie, která v itineráři vystřídala Peru. Start je naplánován na 5. ledna, na cílovou rampu úspěšní závodníci a posádky vyjedou 18. ledna po třinácti etapách a více než 8500 kilometrech.

Sedlčanský KM Racing na nadcházející ročník Dakaru vypravuje vedle Macháčkovy buginy také dvojici kamiónů Liaz pilotovaných Jaroslavem Valtrem a Vlastimilem Vildmanem. Vozidla se na dobrodružnou pouť vydávají ze středních Čech již dnes a 20. listopadu je po prvních technických přejímkách ve francouzském přístavu Le Havre čeká cesta lodí do Jižní Ameriky.

Reklama