Hlavní obsah

Jerie: Problémy na Dakaru rostly jako sněhová koule

Ani na druhý pokus nedorazil Petr Jerie do cíle Rallye Dakar. Pilot buginy Honda byl diskvalifikován po osmé etapě slavné soutěže, cíle zvládnout cestu do senegalské metropole se ale nevzdává. Příště už chce ale startovat s vozem s pohonem všech čtyř kol. "Bugina je vůz pro závodníky, kteří umějí číst duny," přiznává Jerie v rozhovoru pro Právo.

Foto: Vierka Kaštanová

Peter Jerie

Článek
Fotogalerie

V úterý jste se vrátil z Mauritánie do Česka. Jak hodnotíte své druhé vystoupení na Rallye Dakar?Stejně jako před rokem jsme skončili předčasně. Když v pondělí ostatní soutěžící vyráželi na trať a já byl v bivaku, byl to smutný pohled. Zvláště, když během nedělního dne volna bylo naše auto opraveno a bylo v nejlepší kondici. Ničeho nelituji. Dokonce jsem dojel o dvě etapy dále než před rokem a získal jsem spoustu zkušeností.

Můžete objasnit, za jakých okolností jste byli diskvalifikováni?Po sedmé etapě jsme si mysleli, že už nebudeme pokračovat, neboť jsme vynechali kontrolní body jedna a dvě. Už jsem si balil věci. Najednou přiběhl vedoucí týmu s tím, že nás pořadatelé pustí do další etapu, neboť kontrolní body vynechala spousta aut. Převlékl jsem se do závodní kombinézy a vyrazili jsme, i když auto bylo ve zběsilém stavu. A to mluvím lichotivě.

Další etapu pět set šedesát osm kilometrů jsme zvládli, i když jsme byli na trati čtyřiadvacet hodin a byla to zabíračka. Čekal nás volný den, během něhož mělo být auto opraveno. Pět minut jsme po dojezdu do bivaku ale přišel zástupce pořadatele a oznámil nám, že jsme diskvalifikováni za neprojetí kontrolních bodů v předešlé etapě. Pravidla se holt vytvářejí a mění podle potřeby.

Co bylo na vašem druhém startu v Rallye Dakar nejhorší?Problémů bylo tolik, že ani nevím, kdy začaly. Nabalovaly se a rostly jako sněhová koule. První dvě etapy nám jen nefungoval interkom. V první etapě v Maroko jsme brzy píchli a museli se pak prodírat přes pomalejší auta. V prachu jsme přehlédlí díru a nalomili závěsné rameno předního kola. V další etapě jsme pak poškodili automatické dohušťování pneumatik. Museli jsme je pak podhustit a v dunách se opakovaně několik hodin vyhrabávat.

Do cíle jsme dojeli hodně pozdě, což je problém, neboť čím více vzadu startujete, trať je rozoranější a šance na úspěšné zvládnutí s dvoukolkou se snižuje. Na trati jsme trávili spoustu hodin a jednou jsme během dnů spali dvě hodiny. Často se stávalo, že v písku auto zapadlo. Jednu etapu nás do cíle dotáhl asistenční kamión a odletující kamení nám rozbilo přední sklo a světla. Měli jsme vyhořelé drátky vedoucí k řídící jednotce, poškozenou převovodovku, zlomený výfuk. Postupně přestala fungovat i navigace i světla. Proto jsme museli v sedmé etapě vynechat dva kontrolní body, nechtěli jsme auto nechat v dunách v Mauritánii.

Vrátíte se na start závodu znovu?Určitě. Jednou se do Dakaru musím dostat, nemohu nechat svůj plán nenaplněný. Když jsem se loučil s belgickým navigátorem, zeptal jsem se ho na případnou spolupráci v příštím ročníku. Ujistil mě, že není problém, ale jen s podmínkou startu s čtyřkolkou. Shodli jsme se, že bugina s pohonem dvou kol je pro profíky a ne pro amatéry. Dokud jedete rychle, jde to. V okamžiku, kdy potřebujete zastavit už se v písku nerozjedete ani z kopce. Jde o vůz pro závodníky, kteří umějí číst duny.

Reklama

Související témata: