Článek
V úterý jste se vrátil z Mauritánie do Česka. Jak hodnotíte své druhé vystoupení na Rallye Dakar?Stejně jako před rokem jsme skončili předčasně. Když v pondělí ostatní soutěžící vyráželi na trať a já byl v bivaku, byl to smutný pohled. Zvláště, když během nedělního dne volna bylo naše auto opraveno a bylo v nejlepší kondici. Ničeho nelituji. Dokonce jsem dojel o dvě etapy dále než před rokem a získal jsem spoustu zkušeností.
Můžete objasnit, za jakých okolností jste byli diskvalifikováni?Po sedmé etapě jsme si mysleli, že už nebudeme pokračovat, neboť jsme vynechali kontrolní body jedna a dvě. Už jsem si balil věci. Najednou přiběhl vedoucí týmu s tím, že nás pořadatelé pustí do další etapu, neboť kontrolní body vynechala spousta aut. Převlékl jsem se do závodní kombinézy a vyrazili jsme, i když auto bylo ve zběsilém stavu. A to mluvím lichotivě.
Další etapu pět set šedesát osm kilometrů jsme zvládli, i když jsme byli na trati čtyřiadvacet hodin a byla to zabíračka. Čekal nás volný den, během něhož mělo být auto opraveno. Pět minut jsme po dojezdu do bivaku ale přišel zástupce pořadatele a oznámil nám, že jsme diskvalifikováni za neprojetí kontrolních bodů v předešlé etapě. Pravidla se holt vytvářejí a mění podle potřeby.
Co bylo na vašem druhém startu v Rallye Dakar nejhorší?Problémů bylo tolik, že ani nevím, kdy začaly. Nabalovaly se a rostly jako sněhová koule. První dvě etapy nám jen nefungoval interkom. V první etapě v Maroko jsme brzy píchli a museli se pak prodírat přes pomalejší auta. V prachu jsme přehlédlí díru a nalomili závěsné rameno předního kola. V další etapě jsme pak poškodili automatické dohušťování pneumatik. Museli jsme je pak podhustit a v dunách se opakovaně několik hodin vyhrabávat.
Do cíle jsme dojeli hodně pozdě, což je problém, neboť čím více vzadu startujete, trať je rozoranější a šance na úspěšné zvládnutí s dvoukolkou se snižuje. Na trati jsme trávili spoustu hodin a jednou jsme během dnů spali dvě hodiny. Často se stávalo, že v písku auto zapadlo. Jednu etapu nás do cíle dotáhl asistenční kamión a odletující kamení nám rozbilo přední sklo a světla. Měli jsme vyhořelé drátky vedoucí k řídící jednotce, poškozenou převovodovku, zlomený výfuk. Postupně přestala fungovat i navigace i světla. Proto jsme museli v sedmé etapě vynechat dva kontrolní body, nechtěli jsme auto nechat v dunách v Mauritánii.
Vrátíte se na start závodu znovu?Určitě. Jednou se do Dakaru musím dostat, nemohu nechat svůj plán nenaplněný. Když jsem se loučil s belgickým navigátorem, zeptal jsem se ho na případnou spolupráci v příštím ročníku. Ujistil mě, že není problém, ale jen s podmínkou startu s čtyřkolkou. Shodli jsme se, že bugina s pohonem dvou kol je pro profíky a ne pro amatéry. Dokud jedete rychle, jde to. V okamžiku, kdy potřebujete zastavit už se v písku nerozjedete ani z kopce. Jde o vůz pro závodníky, kteří umějí číst duny.