Hlavní obsah

Strachoval se o život posádky, uvažoval o odstoupení. Sedmá příčka je zázrak, tvrdí Loprais

Praha

Bojoval více s technickým problémem, než s tratí. Aleš Loprais při jedenáctém startu na nejnáročnější dálkové soutěži světa vybojoval za volantem kamiónu Tatra na Rallye Dakar 2017 sedmou příčku, přestože se pral s nefunkčním řízením. „V určité fázi závodu jsem uvažoval o odstoupení. Nad kilometrovými stržemi je třeba mít při řízení čistou hlavu, což s nefunkčním řízením moc nejde," posteskl si sedmatřicetiletý borec, podle výsledku nejlepší český účastník uplynulého ročníku.

Foto: Buggyra media

Aleš Loprais s kamiónem Tatra na trati druhé etapy Rallye Dakar.

Článek

Jak s odstupem hodnotíte účinkování na Rallye Dakar 2017, kde jste vybojoval sedmou příčku?

Jeden z nejtěžších ročníků, který jsem zažil. Ani ne tak z hlediska fyzického, ale psychického. Technická závada, jež nás pronásledovala několik etap, byla velmi nebezpečná. Sebrala hodně psychických sil. Byl jsem vážně vyčerpaný. S ohledem na okolnosti jsme z letošního ročníku vykřesali maximum. Nejel jsem pro sedmou příčku, ale hlavní je, že jsme dokončili soutěž ve zdraví. Šestkrát se nám zaseklo řízení, což je fatální. Konečný výsledek je malý zázrak.

Jste otrávený z fungování auta?

To ne. Stálo mě to spoustu psychických sil v daný moment. Byl bych raději, kdyby nefungovaly brzdy, než když nefunguje řízení. S tím nelze nic dělat. Fakt, že jsme se s tím vypořádali, beru jako velký úspěch. V jedné etapě se nám řízení zaseklo třikrát, celkem šestkrát z jedenácti etap. Když se problém opakoval v průběhu jednoho dne, přemýšlel jsem o odstoupení. Dvakrát se řízení zaseklo ve velmi nebezpečném místě, kdy by kamión musel někdo hodně dlouho hledat v hlubokých kaňonech.

Bylo hodně náročné bojovat s deštěm a jeho následky?

To mi nevadilo. Šlo vyloženě o auto. Když funguje, nezáleží na povrchu. Zažil jsem na Dakaru ledacos. Některé etapy byly překvapivě těžké, už ta první naznačila, že nepůjde o lehký ročník. O počasí v Bolívii jsme věděli dopředu, to je pro všechny stejné. Rozhodují technické problémy, a jak se s nimi kdo vypořádá.

Štvalo vás hodně, že se neodjela trasa podle původního plánu a více než tisíc kilometrů bylo zrušeno?

Mrzelo mě to. Ale na kdyby se při Dakaru nehraje. Všichni měli stejně dlouhou trať. Ale mělo být více závodních kilometrů. Měli bychom větší šanci uspět. V druhé polovině závodu jsme poskočili o sedm míst. Kdybychom měli více kilometrů, kdo ví, jak by to dopadlo.

Startoval jste v týmu Tatra Buggyra Racing. Bude spolupráce pokračovat?

Ještě se vše bude řešit. Musíme vyhodnotit určité věci, je to i otázka partnerů. A hlavně záležitost financí, které jsou v motorsportu klíčové. Určitě to není tak, že bych byl otrávený z fungování hesla. Co člověka nezabije, to ho posílí. Pro letošní ročník to zcela zapadá. Mohlo to být lepší, ale také výrazně horší. Mohli jsme se rozbít, bylo k tomu blízko.

David Vršecký, šéfkonstruktér Tatra Buggyra Racing
„Rok se připravujeme na Dakar a úsilí mnoha lidí pak zhatí servo pumpy, které mají vydržet čtvrtinu závodu. Vydržely pár kilometrů. Šlo totiž o pumpy z jiné dodávky. Ale nasadili jsme loňské, které jsme měli ještě v Česku ve skladech a nechali jsme si je letecky dopravit do dějiště závodu. Pak už vše fungovalo."

Reklama

Související témata: