Rubriky:

Rallye

Čtyřnásobný mistr světa v českém týmu? Nebyla to utopie, ale trumfem pro velké bitvy je Nor

3. února 2017 14:02 - Praha

Čtyřnásobný mistr světa v českých službách?! Nešlo o sci-fi, ale seriózní dohodu. Nechybělo mnoho a český automobilový závodník Martin Prokop se svým týmem Jipocar měl pod křídly Francouze Sébastiena Ogiera. „Vše bylo dojednané. Zhatil to jediný člověk, na nějž není spoleh," říká v rozhovoru pro Sport.cz čtyřiatřicetiletý pilot a odkrývá plány do budoucnosti.

 

Andrea Micková

Stojí vaše kariéra na křižovatce? Stane se z vás manažer vlastního týmu pro mistrovství světa WRC, jehož závodní náplní bude Dakar?

Hodně se to ve mně bije. Určitě chci startovat na příštím Dakaru, ale auto musím posunout. Chci být lepší, v první desítce. Musím něco obětovat. Takže už v automobilovém mistrovství nebudu jezdit závody, které se mi nelíbí. Vyberu si podniky, které mám rád, a zbytek financxí půjde do vývoje pro Dakar. Dříve jsem závody jezdil, protože byly v kalendáři šampionátu. Třeba Francii jsem nenáviděl. Ale když byla v mistrovství, neměl jsem výběr.

Vzdáváte se tedy snu o stupních vítězů v mistrovství světa?

Ne! Ale letos pro ně určitě neudělám vše. Nechci se však stáhnout do ústraní, protože během roku má WRC stálou a vysokou pozornost. Navíc ani Autoklub neber Dakar jako vysoké sportovní zápolení, což je škoda.

Jak ale naložíte s týmem Jipocar, který jste vybudoval?

Vynechali jsme Rallye Monte Carlo, ale ve Švédsku chybět nebudeme. V našem týmu bude pilotovat první auto Nor Mads Östberg. Oslovil nás, protože chtěl vůz připravený k boji o vítězství. M-Sport zastupující Ford takový vůz má, což jsme viděli v Monte Carlu, ale provoz nové Fiesty WRC svěřil pouze nám. Byli jsme v kontaktu s více jezdci, ale absolvovat celý šampionát je pochopitelně otázka budgetu.

Naplní se tedy plán útoku na medailové pozice prostřednictvím soka ve vašem autě?

Bylo by fantastické, kdyby český soukromý tým vybojoval pódium. Já mám v hlavě za volantem na trati pořád spoustu závazků. Nedokážu auto poslat v kritických chvílích, jak je třeba. Mads takové starosti neřeší a v hlavě má jen hon za výsledky.

Ovlivňuje vás při závodění vědomí, kolik stojí provoz týmu?

Vím přesně, kolik stojí která součástka. Znám rozpočet WRC na kilometr. Jde o strašné částky. A nedokážu to vytěsnit.

Před sezónou jste vyjednával o pronájmu vozů s týmem Volkswagen, který čtyřikrát v řadě ovládl mistrovství jednotlivců i značek. Jak daleko jste se dostali? Byl jste v kontaktu i s úřadujícím čtyřnásobným šampiónem Ogierem?

Vše bylo domluvené. Na projektu se měl podílet Red Bull, který je partnerem Sébastiena. Auta by byla u nás v Jihlavě, měli bychom tři a zajišťovali servis. Vedení automobilky vědělo, že budget bude odpovídat českým podmínkám. Ogier souhlasil i s tím, že vynecháme Monte Carlo. Prý by měl alespoň o čtrnáct dnů více času na rodinu. Jenže těsně před podpisem kontraktu se do všeho vložil jeden pravidelný účastník mistrovství. Nasliboval Volkswagenu peníze z Kataru. Vše se zaseklo. Ogier ukázal velkorysost a dvakrát prodloužil termín uzavření kontraktu. Když už neměl kam ustupovat, podepsal Fordu. A já vlastně taky.

Volkswagen nakonec ostrouhal. Mrzí vás hodně, že projekt nevyšel?

Byla to krásná představa. Pola WRC v Jihlavě, Sébastien Ogier v autě servisovaném naším týmem. I lidé ve Volkswagenu měli radost, že jejich auto neskončí jen v muzeu... Ale je to realita. Máme Fiestu WRC, v průběhu sezóny možná získáme druhou. Když vše vyjde ideálně, stihnu květnový závod v Portugalsku či červnový na Sardinii, což je pro mě srdeční záležitost. Určitě nehodlám tým opustit jako jezdec. Kluci to dělají pro mě a já nechci, aby k autu chodili jako do práce. Nechci ze závodění udělat pouhý byznys.

Máte už jasno, jak rozdělíte mechaniky, až budete mít dva vozy?

Madsovi jsem slíbil, že dostane nejlepší péči. Máme kde brát. Mads má šanci na obrovské výsledky. Rychlostí je jinde než já. Chci, aby byl v pohodě.

Radek Malina, Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye