Rubriky:

Ladíme

Proč si vést tréninkový deník?

14. ledna 2019 12:07 - Praha

Pokud běháte jen tak a pro radost, možná jste na takovou ideu ještě nepřišli. S prvními myšlenkami na to, že byste chtěli s během naložit i jinak než jen jako s pouhou aktivitou na zaplašení chmurných představ, by měla přijít i myšlenka na tréninkový deník. Proč?

 

Profimedia.cz

Tréninkový deník (TD) je totiž skvělým nástrojem, který vám pomůže růst. Sledování výběhů vám dá do ruky mocnou zbraň, jak z nich vytěžit vše, co mohou nabídnout, a dramaticky zvýšit vaši motivaci. Deník zaznamenává jakákoli data v souvislosti s tréninkem, což zpravidla jsou nejen naběhané kilometry a jejich intenzita, ale i strava, závody, zranění a cokoli ostatního, co pro vás bude důležité.

TRÉNINK: Fartleková pyramida ‒ kdekoli a kdykoli

V první řadě je TD skvělý nástroj k plnění vašich sportovních cílů. Každý velký cíl (například zaběhnout maraton pod 3:30:00) má své malé dílčí cíle (například trénovat třikrát týdně), které už budete potřebovat plánovat, sledovat a zaznamenávat. Deník do vaší přípravy vnáší řád a pořádek, představuje vlastně takový plán, jízdní řád s konečnou stanicí jménem „Splnění cíle".

Příklad individuálního deníku Jardy Urbana v přípravě na 100km závod.

archiv J. Urbana

Deník vám pomůže vidět všechny dílčí úspěchy. Černé na bílém budete mít před očima to, jak se postupně zlepšujete, zrychlujete, vaše kondice roste. Zároveň vám TD ukáže, jaké tréninkové přístupy vám nejlépe fungují. Totéž může platit i o jídle, pokud si budete vést i záznamy o stravě. Mít přehled o svých zraněních je také užitečné. Může vám to ukázat, co případně děláte špatně. Pokud si budete v deníku vést třeba i položku použité tréninkové obuvi, můžete zjistit, že určité boty nedělají vašemu pohybovému aparátu vůbec dobře. Celkově vám záznamy mohou ukázat, jak se zraněním nebo nemocem efektivně vyhýbat.

S tvrdými daty před očima poroste raketovým tempem motivace. Je například konec září, chystáte se na svůj velký maraton a ze svého tréninkového deníku víte, že máte tento rok naběháno přes 4000 kilometrů? Pak můžete na start sebevědomě nastoupit téměř se 100% jistotou, že čas pod tři a půl hodiny zvládnete.

Pokud se rozhodnete, že si TD povedete, věnujte dostatečnou pozornost výběru vhodného zápisníku. Možná se bude hodit kapesní velikost, protože jej budete chtít mít všude s sebou. A určitě by měl mít odolnější desky, které se jen tak neroztrhají nebo neohnou.

Co všechno je potřeba monitorovat? Záleží na vašich stanovených cílech, prioritách, specificích a potřebách. K prosté kilometráži a průměrnému tempu u jednotlivých dat můžete přidat rozpracovaný plán tréninků, cíle, srdeční tep, tělesnou hmotnost, povětrnostní podmínky (teplota, vítr, déšť/sníh...), terén, na němž jste trénink odběhli, regeneraci, kompenzační cvičení, spánek (počet hodin, kvalita=jak se ráno cítíte), snědené jídlo a jeho množství a kvalita, nejrůznější zranění, bolesti a onemocnění, použité boty případně další části výbavy, záznamy o rozcvičení a výklusu...

Těch položek je skutečně hodně. Nenechte se jimi ale zastrašit nebo odradit. Jděte do toho rovnýma nohama a prostě jen nějak začněte. Váš první zápis například v pracovním diáři vyvedený jinou barvou může být stručný: 5 km, Ø 4:47 min/km. Za jednotlivé týdny a měsíce provádějte součty a uvažujte o tom, co by pro vás mohlo být ještě přínosné sledovat. S rostoucími zkušenostmi a fyzičkou přijdete na ty správné informace. Důležité je začít.

René Kujan, Sport.cz

Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2020 únor 2020 březen 2020 duben 2020 květen 2020 červen 2020 červenec 2020 srpen 2020 září 2020 říjen 2020 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce