Rubriky:

Ladíme

Běh kloubům pomáhá. Že škodí, je jen pověra

13. ledna 2016 07:35 - Praha
(Aktualizováno: 29. října 2020 14:14)

Možná to ze svého okolí také znáte. Přesvědčení neběžci vás vidí vybíhat na váš pravidelný trénink a už mají po ruce pár dobrých rad: „Jen blbni, uvidíme, co tomu za pár let řeknou tvá kolena!“, „Proč se tak ničíš, vždyť se za chvíli ani nehneš?!“ nebo „Zlikviduješ si kyčle, kolena i kotníky!“. Jenže realita je naštěstí jinde. Lékařské výzkumy to potvrzují.

 

Profimedia.cz

Ve skutečnosti běh tkáň chrupavek posiluje. Pověra, že pohyb, jako je běh, ničí klouby, ale bohužel přetrvává i do dnešních dnů. Přitom byla empiricky vyvrácena už před mnoha lety. Zkrátka a dobře není pravda, že by běhání vedlo k opotřebení kloubů, artróze.

Kolena máme proto, abychom je používali! Další studie vyvrací zažitý mýtus

Dokládá to například výzkum vědců z amerických univerzit, kteří po dvě desetiletí (a to už je poměrně dlouhá doba na to, něco zjistit) zkoumali stav tisícovky běžců a neběžců. A výsledek? Neaktivní lidé trpí více než dvojnásobně častěji na artrózu než běžci!

Kdo nevěří, ať tam běží! Určitě máte i vy ve svém okolí někoho, kdo těm negativním „starým pravdám" odporuje. Jen se rozhlédněte! Kdybyste nemohli nikoho sehnat, jděte se kouknout třeba na Evžena Ge do pražského Trailpointu nebo se na závodech poptejte po Štefanovi Krčovi nebo rovnou Miloši Škorpilovi. Určitě tam někdo z nich bude.

Jak začít běhat: Rozcvičení

Důvod, proč jsou chrupavky díky běhání naopak zdravější, je mechanicky poměrně jednoduchý. Při běhu, respektive při dopadu chodidla na podklad dochází v kotníku, koleni i kyčli ke stlačování chrupavčitých tkání a posléze k jejich rozpínání. Fungují vlastně jako takové malé písty. Díky tomu se do tkáně dostává více kyslíku a látková výměna může probíhat snadněji. Právě tento proces udrží chrupavku déle zdravější. Nepoužívaná chrupavka se naopak do věčných lovišť potácí o to nezvratněji. Lidské tělo zkrátka nebylo postaveno tak dokonale na to, aby nic nedělalo. Právě naopak. Takže vzhůru, vstříc dalším kilometrům!

UPOZORNĚNÍ:
Lékařská studie samozřejmě nebrala v potaz jedince s genetickými poruchami či dalšími chorobami. Rovněž při velké nadváze může běh opravdu negativně ovlivnit klouby netrénovaného individua.

Kotníky – nejčastější kámen úrazu

René Kujan, Sport.cz

Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2021 únor 2021 březen 2021 duben 2021 květen 2021 červen 2021 červenec 2021 srpen 2021 září 2021 říjen 2021 listopad 2021 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce