Trápení s bolavými koleny. Dbejte na prevenci

29. dubna 2015 14:51 - Praha
(Aktualizováno: 29. října 2020 10:57)

Bolestivost kolenních kloubů je u běžců poměrně častým problémem. Bolí při tvrdém dopadu, při běhu v terénu, bolest se může ozvat při sprintu i na trati s delší vzdáleností. U někoho se potíže vyskytují až později v následném klidu nebo při běžné chůzi, třeba po schodech. Co je hlavním důvodem potíží s bolavými koleny?

 

Profimedia.cz

Funkce kolenního kloubu je ovlivněna postavením celého těla. Především pak nohy, postavením pánve, ale i páteře. Tělo pracuje jako celek a i jako celek dobře funguje při pohybu (běhu), pokud je ve správné svalové rovnováze. K poruše svalové koordinace může dojít různými vlivy. Například přetížením určitých svalových skupin, jednostrannou zátěží nebo následkem úrazu.

V potaz bychom měli vzít i špatné pohybové návyky, nesprávně zafixované pohybové stereotypy, které už sami ani nevnímáme. Díky chronickým přetížením svalových skupin mohou vznikat úponové bolesti. Pouhý strečink již nestačí, ale je potřeba odstranit příčinu tohoto přetížení.

Rychlá pomoc před závodem – kineziotaping

Úponové bolesti

Obvykle příčina obtíží bývá jinde, protože se jedná o přenesenou bolest do konkrétního svalu, který se zde upíná. Například bolest na vnitřní straně pod kolenem může být způsobena špatným postavením pánve. Příčina může být i v blokádě páteře. Naopak bolest na vnější straně kolenního kloubu, v jeho spodní části, může být díky blokádě hlavičky kosti lýtkové. Potíže v oblasti čéšky předznamenávají problém ve čtyřhlavém svalu stehenním a pravděpodobně bude tento sval přetížený. Opět je nutné vyhledat příčinu, proč je tento sval v napětí.

Nepřítel běžců. Bolest bederní páteře

Patelo-femorální syndrom (PFS)

Jeden z nejčastějších problémů kolene, objevující se u sportovců i nesportovců, je tzv. patelo-femorální bolestivý syndrom. Čéška neboli patela má vlastně funkci kladky pro čtyřhlavý sval stehenní. Jak je výše uvedeno, je vložena do úponu svalu a zlepšuje jeho práci. Při zapojení stehenního svalu dochází ke stlačení čéšky do jamky, kterou vytváří kost stehenní a holenní.

Při větší zátěži, například chůze ze schodů nebo běh, dochází k velkým tlakům na čéšku a na chrupavku pod ní. Aby došlo k co nejlepšímu rozložení síly na kloub, musí být čéška dostatečně stabilizována a zacentrována v jamce pomocí správné funkce vnitřní a zevní části svalu stehenního. A právě tato souhra bývá často porušena. Následně dochází k bolestem a postupným degenerativním změnám chrupavky této části kloubu.

Skokanské koleno

Jak už název napovídá, tento problém postihuje především atlety, ale i jiné sportovní odvětví, při kterém je velmi přetížena patelární šlacha – úponová šlacha stehenního svalu. Dochází k následnému zánětu šlachy, někdy i k její ruptuře (přetržení).

Kyčelní kloub ‒ aby dlouho nesl naše kroky

Běžecké koleno

Tato nepříjemná záležitost postihuje především běžce dlouhých tratí, kdy po několikátém odběhnutém kilometru pocítí bolest na zevní straně stehna těsně nad kolenem. Příčinou mohou být však nadměrné dávky běhu, syndrom přetrénování, nedostatečný strečink dané skupiny svalů nebo i špatně zvolená běžecká obuv.

Jak sami vidíte, koleno je velmi složitá záležitost a vždy je potřeba odhalit příčinu potíží a následně pak řešit problém. Každá bolest má nějakou příčinu, která se pravděpodobně vyvíjela ještě před jejím vznikem. Dbejte na prevenci a zabráníte tím možným zdravotním následkům. Pokud již nastanou, raději se svěřte do rukou odborníka a řiďte se jeho radami. Mějte na paměti, že správná svalová koordinace zajistí pohyb bez potíží. Tedy pokud se nám budou velkým obloukem vyhýbat úrazy kolene.

Běh kloubům pomáhá. Že škodí, je jen pověra

Kateřina Vitáčková – fyzioterapeutka, osobní trenérka
Ve své soukromé praxi se zabývá diagnostikou a terapií funkčních poruch, cvičením za poúrazových stavů zaměřeným nejen na sportovce, ale i širokou veřejnost. Dále je poradcem v oblasti zdravé výživy a jejího vlivu na zvýšení sportovního výkonu. Pro své klienty vede lekce nordic walkingu. Ve volném čase se věnuje především běhu, lezení nebo vysokohorské turistice.
Kateřina Vitáčková, Sport.cz

Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Běhání nejen pro začátečníky

Běhání je celosvětový fenomén, avšak i tak bazická aktivita představuje řadu úskalí a rizik, zvlášť u začátečníků. Na Sport.cz najdete rady a tipy pro všechny běžce, včetně návodu jak s běháním začít, jak díky němu zhubnout, proč bystě měli dbát na rozcvičení nebo jestli je dobré běhat v těhotenství nebo s bolestí zad.

Kalendář akcí

Kdykoliv duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2022 únor 2022 březen 2022 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce