Trénujte i ve vedrech! Pomůže vám to

24. července 2015 07:01 - Praha

Sice kolem sebe neustále slyšíme něco o zvýšené biologické zátěži a o tom, že bychom se měli vyvarovat tréninku v poledních vedrech. Obecně, napříč populací na tom jistě něco bude. Nicméně nejnovější poznatky ukazují, že sportovcům, běžcům může trénink za letních veder také významně prospět. Jak a čím?

 

Profimedia.cz

Jedna americká studie ukázala, že trénink za vysokých veder může jednak zocelit již tak chrabré muže i ženy, jednak zvýšit jejich maximální využitelné množství kyslíku (VO2 max.; maximální množství kyslíku, které dokáže tělo z nadechnutého objemu vzduchu využít). Testované osoby sice při pokusu jezdili na rotopedu, vědci ale přísahají, že výsledky výzkumu lze aplikovat také na běh.

Ti, co se denně věnovali tréninku při vysokých teplotách 100 minut, zvýšili své VO2 max. v chladnějších podmínkách o 5 %. Ze studie tak prý jednoznačně vyplývá, že intervalový, vytrvalostní či tempový trénink za veder občas neškodí. Navíc je nutné si uvědomit, že ani na závodech si člověk počasí vybírat nemůže a je dobré být připraven na vše. Své by k tomu mohli říci například závodníci z Miřejovického půlmaratónu.

Pot - smrdutý nepřítel, či běžcův kamarád?

Pot je vlastně taková tělesná klimatizace. Při intenzivním pohybu, navíc ve vedrech vzniká tepelná energie, které se tělo potřebuje zbavit, aby dokázalo zachovat stálou teplotu. Skrze póry vylučuje pot. Ten se na povrchu kůže odpařuje a ochlazuje tak cévy nacházející se blíže povrchu a krev v nich.

Věděli jste o potu, že:

• Nesportující člověk vypotí 0,1 - 0,4 litru za den? (Pozor, další vodu ztrácí člověk dechem, mluvením.)
• 99 % potu tvoří voda? Při běhu za letních veder můžeme ztratit až 2 litry vody za hodinu? (U špičkových sportovců může tato hodnota dosahovat až 4 litrů za hodinu.) Nezapomínejte tedy dostatečně pít!
• Člověk má až čtyři milióny potních žláz?
• Samotný pot nesmrdí? Zápach způsobují až bakterie, které jej rozkládají. (Proto prádlo z vlny merino dlouho zůstává zápachu prosté - vlna totiž není pro bakterie vhodné prostředí.)
• Trénovaný člověk se začíná potit dříve a jeho teplota tak narůstá nejen pomaleji, ale také později než u netrénovaného?
• Muži mají více potních žláz než ženy?

Až si tedy příště do drogerie půjdete koupit nový deodorant, který „zaručeně zastaví tvorbu potu", mějte tyto fakta na mysli. Možná bude lepší se někde cestou z tréninku vyválet v levandulích. Nebo alespoň v konopí na sousedovic zahrádce.

Každopádně ale: Dobrý běh!

René Kujan, Sport.cz

Trénujete za každého počasí ‒ i ve vedrech?


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2022 únor 2022 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce

Patička stránky: