Rubriky:

Radíme

Jak začít běhat? Rady pro nováčky a váhající střelce

4. ledna 2016 07:02 - Praha
(Aktualizováno: 29. října 2020 12:23)

Přemýšlíte o běhání a jste zahlceni informacemi - co, kdy, kde, proč a jak? Zkuste sedm základních tipů, se kterými se rozběhnete. Ty vám ukáží jednoduchou cestu, dále už bude vše jen na vás. Běhání není věda. Nejdůležitější je se rozhodnout a vyběhnout. Pokud tohle zvládnete, máte z poloviny vyhráno, už totiž nemluvíte, že budete běhat, ale běháte. Gratulujeme, tak snadné to je.

 

asics.com

Při běhání se musíte zejména cítit pohodlně jak psychicky, tak fyzicky. Je dobré se tedy vyvarovat základních chyb, které se často mohou zdát banální.

Správný výběr bot

Běháte po nohách, na kterých jsou z 99 procent běžecké boty. Někdo dává přednost bosému běhání, ale to není patrně váš případ při současném počasí. Obuv je klíčem k pohodlí a prevenci úrazů. Ve specializovaných prodejnách vám poradí. Základní pravidlo - musíte se cítit pohodlně, vy budete běhat, ne prodavač.

Jak si správně vybrat běžecké boty?

Co na sebe

V létě zvolte krátké tričko a kraťasy, což ale nyní neplatí. Pokud se ochladí, dejte přednost delšímu rukávu i nohavicím. Pokud hrozí déšť, fouká, není od věci mít na sobě sportovní bundu. Se snižující se teplotou vám pomohou tepláky, silnější elasťáky a na vrchní část dvě vrstvy trika například. Při běhání se zahřejete, pokud se oblečte více, budete chtít část oděvu odhodit, na to nezapomínejte.

Zahřátí a zpět do klidu

Pomalé rozehřátí, rozhýbání před vyběhnutím vám pomůže. Tělo začne zvyšovat tepovou frekvenci, stres se minimalizuje, ten opadne po vyběhnutí. Nemáte kondici? Zkuste svižnější chůzi, poté přejděte do běhu. Celé toto můžete střídat. Když se budete blížit ke konci tréninkové dávky, zpomalte a posledních pět minut jen choďte, vaše tělo se zklidní a vrátí do klidového režimu.

Jak běhat v zimě? Základní pravidla a rady

Správné držení horní část těla

Nesprávné držení trupu může vést k bolesti v pažích, ramenou, krku a zad. Snažte se, aby vaše ruce byly na úrovni pasu, paže by měly být v úhlu 90 stupňů s lokty u těla. Snažte se nepřecházet osu těla. Tělo udržujte vzpřímené a mírně nakloněné vpřed.

Neřešte tempo

Začátečník se snadno nechá strhnout a dokáže být jako utržený ze řetězu. Jenže tohle je cesta k rychlému konci. Nohy, plíce, tělo odpadnou. Pokud tělo není zvyklé, musí si postupně zvykat na zátěž, rychlost, námahu. Na kole jste se také nějaký čas učili. Lepší je začít pomaleji a zrychlit, než rychleji a po třetině tréninku hledat lavičku a popadat dech. A to v lepším případě. Pokud přeženete start, na který není tělo zvyklé, může dojít ke zranění, například si něco natáhnete, tím můžete přijít o pár tréninku.

Moderní běhání s aplikacemi je pro úplné začátečníky i pokročilé běžce

Netrhejte rekordy příliš brzo

Začínající běžec bývá po prvním týdnu horlivý a nadšený, ale chce to krotit emoce a nepřidávat si a zkoušet, kam až tělo může zajít. Nenavyšujte týdenní kilometry o více než deset procent. Ušetříte si bolest a možnou frustraci. Cíle dosáhnete, ale dejte tomu čas. Používejte zdravý rozum, když si nejste jistí, zeptejte se zkušenějších. Pokud přece jen chcete dát tělu více zabrat, přidejte třeba plavání a kolo.

Nadechněte se nosem i ústy

Někteří běžci předpokládají, že by měli dýchat pouze nosem. Vy se nadechněte nosem i ústy, abyste dosáhli stavu, že máte dostatek kyslíku ve svalech. Pro začínající běžce může být srovnání dechu trochu problém, protože nejsou zvyklí na fyzickou zátěž. Také je možné, že vás bude píchat v boku. Pokud se tak stane, zpomalte, zhluboka se nadechněte a prudce vydechněte. Dobrý běh!

Jak dýchat při běhání? Chce to čas a trochu cviku

lik, Sport.cz

Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2021 únor 2021 březen 2021 duben 2021 květen 2021 červen 2021 červenec 2021 srpen 2021 září 2021 říjen 2021 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce