Rubriky:

Ostatní sporty

Paříž prý přišla o olympiádu i kvůli Samaranchovi a korupci

19. dubna 2006 17:49 - PAŘÍŽ

Paříž přišla při loňském hlasování Mezinárodního olympijského výboru o LOH 2012 i kvůli bývalému předsedovi MOV Juanu Antoniu Samaranchovi, který působil ve prospěch toho, aby pro Londýn hlasovaly země střední a východní Evropy, a také kvůli korupci. Uvádí se to v důvěrné zprávě, která byl vypracována pro francouzská oficiální místa a ze které cituje list Le Monde.

 

ČTK/Stanislav Peška

Paříž loni 6. července prohrála v Singapuru v rozhodujícím kole s Londýnem poměrem hlasů 50:54, i když předtím byla většinou považována za favorita.

Zpráva Armanda de Rendingera, který měl na starosti propagaci pařížské kandidatury v zahraničí, podle Le Monde označuje za příčinu porážky to, že pro Londýn hlasovala velká většina východoevropských a středoevropských zemí, mimo jiné v důsledku Samaranchova lobbování.

Dále také to, že v závěrečném kole hlasovalo pro Paříž jen šest ze čtrnácti členů výkonného výboru MOV, že pro Londýn hlasovali dva, nebo i tři ze čtyř italských členů MOV a že z 25 členů, jejichž preference nebyly předem jasné, se pro Paříž údajně rozhodlo jen šest.
Zpráva uvádí, že čtyři členové MOV, kteří "tisíckrát ujistili Paříž svou podporou", ji nakonec "zradili". Byl prý mezi nimi i bývalý ukrajinský tyčkař Sergej Bubka.

Blairovo jednáni v rozporu s etikou MOV

Podle zprávy se Paříž domnívá, že se nechalo koupit šest nejmenovaných členů MOV, kteří dali hlas Londýnu. List píše, že v olympijských kruzích se mluví o větším počtu. Skoro všichni prý v této souvislosti zmiňují členy MOV z bývalých komunistických zemí a dva až tři Asijce.

List dále cituje nejmenovaného člena MOV, který říká, že zatímco francouzský prezident Jacques Chirac strávil v Singapuru osm hodin většinou potřásáním rukama, britský premiér Tony Blair se zavřel v hotelu a během dvou dní tam přijal 40 členů MOV, přičemž "nikdo se nedoví, co se tam řeklo".

Blairovo lobbování bylo v rozporu s etikou MOV, ale jeho předseda Jacques Rogge nechal věci běžet, napsal Le Monde.

ČTK

Zrušit