Hlavní obsah

Show pro dvanáct milionů diváků! Pekelný žár ani kroupy zájemce neodradí

Gap

Slunce rozpaluje asfalt na kaši, vzduch se v teplotě přesahující na přímém slunci padesát stupňů tetelí. Ale fanoušky Tour de France ani rekordní vedra neodradí. Den za dnem se jich u trati nejslavnějšího cyklistického závodu planety schází několik set tisíc. V minulém roce Starou dámu, jak je nejstarší etapové klání nazýváno, jich bylo v součtu deset až dvanáct milionů. Letos možná číslo ještě poskočí.

Foto: skoda-auto.cz

Tour de France ročně sleduje přímo u trati deset až dvanáct milionů diváků.

Článek
Fotogalerie

Tour je nejsledovanější sportovní akcí planety. Dokonce podle reklamních expertů předčí i mistrovství světa ve fotbale a olympijské hry. Už v roce 1930 zakladatel závodu Henri Desgrange vymyslel reklamní karavanu, jejímž prostřednictvím dostali sponzoři prostor prezentovat se po celé trati.

Za bezmála osmdesát let organizátoři myšlenku notně vylepšili. Dnes je průjezd reklamní karavany obrovská show. Má přesně daný harmonogram. Diváci si na oficiálních stránkách mohou najít, v kolik hodin bude karavana projíždět místem, které hodlají navštívit. Většinou se tak děje dvě hodiny před příjezdem prvního cyklisty.

Průjezd celé karavany trvá čtyřicet minut až hodinu, záleží zda se jedná o rovinatou či horskou etapu. Z alegorických vozů, z nichž se mnohé musí mezi etapami transportovat na podvalnících, duní hudba, na kapotách či v různých postrojích křepčí spoře oděné tanečnice či tanečníci. A mezi diváky hází reklamní předměty. I proto se lidé u trati schází s takovým předstihem. Na příjezd karavany čekají za jakéhokoliv počasí ve stejných zástupech jako na průjezd pelotonu elitních cyklistů.

Jde o vítanou zábavu hlavně pro děti, které si sbíráním reklamních předmětů krátí dlouhou chvíli. Před příjezdem cyklistů pak porovnávají, jak byl kdo úspěšný. Hrdě se chlubí rodičům, potravinové dárečky pak poslouží jako vítané občerstvení pro dobu, než dorazí borci v sedlech bicyklů.

Pořadí vozů v karavaně je striktně dané. První pozice zabírá partner žluté dresu, následuje česká automobilka Škoda a dalších devětadvacet společností. V karavaně dlouhé jedenáct kilometrů je celkem 160 vozů, které obsluhuje šest set lidí. Mezi fanoušky u trati pak během jednadvaceti etap putuje patnáct milionů dárkových předmětů!

Škoda jako hlavní partner závodu připravuje na Tour 470 tisíc kšiltovek a 70 tisíc triček. „Potřebujeme opravdu motivované lidi, kteří jsou imunní vůči únavě, stresu a vždy mají na tváři úsměv," říká Michal Kysilka z podnikové komunikace společnosti Škoda Auto.

Každá z firem se o lidi, kteří obstarávají její vozy v reklamní karavaně, pečuje. Zajišťuje jídlo, ubytování a pochopitelně i finanční odměnu. Příprava dvou kamionů, které jsou hlavními vozy v koloně, a pěti podpůrných začíná už v listopadu, tedy osm měsíců před startem závodu. „Místní dovozce připraví určitý koncept, o němž následně diskutuje s centrálou společnosti," říká Kysilka.

Pomyslná vstupenka do karavany stojí v rozmezí 200 tisíc až jednoho milionu eur. Ale všichni rádi zaplatí. Návratnost investic je podle marketingových expertů kolosální.

Reklama

Související témata:
Karavana