Hlavní obsah

Krize dopadá i na český sport, olympionici přišli o Adidas

PRAHA

První dopady ekonomické krize už začíná pociťovat i český sport. Rozpočty klubů i sportovních svazů zatím většinou chrání dlouhodobé smlouvy, ale s jejich prodlužováním už mohou být problémy, stejně jako se sháněním nových sponzorů. Jako jeden z prvních se o tom přesvědčil Český olympijský výbor, který přišel o exkluzivního dodavatele oblečení a obuvi, když společnost Adidas neobnovila spolupráci pro nový olympijský cyklus.

Článek

ČTK tuto informaci potvrdil místopředseda ČOV Jiří Zedníček. Firma s třemi charakteristickými pruhy přitom české olympioniky oblékala posledních šestnáct let a na každý čtyřletý cyklus poskytovala zboží v hodnotě dvacet miliónů korun. Zedníček vyjádřil přesvědčení, že se dodavatele sportovního vybavení podaří brzy nahradit. Nikdo jiný z desítky partnerů se podle něj nechystá olympioniky opustit.

Podle informací ČTK však například Škoda Auto svou účast hodně zvažuje. Mluvčí automobilky Jaroslav Černý na dotaz ČTK řekl jen, že firma zůstane u velkých projektů, jakými jsou mistrovství světa v ledním hokeji a Tour de France. "Ale budeme posuzovat náklady s nimi spojené," dodal Černý.

Plzeňský Prazdroj naopak zájem má, ale rozhodně prý neuvažuje o nějakém vylepšení podmínek. Na prahu nového čtyřletého cyklu zatím vyčkávají i další olympijští sponzoři. Žádná ze šesti firem (ČEZ, RWE, Zentiva, Unipetrol, Skanska a Česká pojišťovna), které pod křídla ČOV přivedla agentura Česká sportovní, zatím smlouvu na nový cyklus nepodepsala. ČTK to řekl mluvčí agentury Karel Tejkal. "Jednání jsou kvůli ekonomické krizi samozřejmě složitější," řekl mluvčí.

Fotbal se prý krize obávat nemusí

V prosinci končí smlouva s Adidasem i atletickému svazu a jednání o jejím prodloužení zatím nepřinesla žádný výsledek. Vedení svazu už také oslovilo jiné potenciální dodavatele. "Nemám obavu, že bychom neměli smlouvu na oblečení reprezentace. Ale firmy jsou v dnešní době konzervativnější," řekl ČTK šéf svazové marketingové firmy Libor Varhaník.

Fotbalový svaz se podle jeho místopředsedy Jaroslava Vacka zatím přímého dopadu finanční krize obávat nemusí. "Vzhledem k tomu, že máme nově podepsané dvouleté smlouvy se silnými mezinárodními společnostmi, nemělo by to financování svazu přímo zasáhnout," míní funkcionář ČMFS, jehož hlavními partnery jsou Gambrinus, T-Mobile, Česká spořitelna, Hyundai a Puma.

I Vacek však připouští, že recese fotbal poznamená. "Zvláště na klubové úrovni to může být citelné, propojení se sponzory může být složitější, nemluvě o dopadu, který může mít krize v západoevropských klubech na obchod s fotbalisty," připomněl Vacek, že důležitou součástí rozpočtů českých klubů jsou přestupy do zahraničí,

Michal Viktorin, obchodní ředitel Sparty, která hospodaří v Česku s největším rozpočtem, však tvrdí, že se krize Letenských zatím přímo nedotkla. "Příjmy klubu ze sponzoringu stále rostou a od nového roku by se řady našich partnerů měly rozrůst o další zajímavá jména. Ale uvědomujeme si, že někteří z našich sponzorů působí v odvětvích, která jsou finanční krizí zasažena," řekl Viktorin. V tisku se již objevily spekulace o tom, že AXA, jejíž jméno nese stadión, nemá zájem o pokračování spolupráce.

Snížení rozpočtů v Jablonci a Teplicích

Problémy sklářského průmyslu už dříve pocítil fotbalový klub v Jablonci, firmy Swarovski a Jablonex Group začaly víc šetřit a šéf klubu Miroslav Pelta nedávno přiznal, že v rozpočtu tak ubylo dvacet miliónů korun.

S klesajícím odbytem autoskel bojuje i firma AGC, která financuje teplický fotbal. I Na Stínadlech tak počítají s poklesem sponzorských příjmů. "Ale umíme se s tím vyrovnat. Jsme firma jako každá jiná, musíme se zamyslet nad výší nákladů a případně je snížit," řekl ČTK ředitel teplického klubu František Hrdlička. Podle něj si hráči budou muset zvykat na méně peněz, především pokud nebudou podávat solidní výkony.

Marketingový partner hokejové extraligy, společnost BPA, která ročně poskytuje klubům 90 miliónů korun, se opozdila s říjnovými platbami. I když se podle ředitelky BPA Jany Obermajerové nejednalo o nic dramatického, nedá se vyloučit, že problémy budou i v budoucnosti.

Příjmy ze sponzoringu činí 80 procent rozpočtu

Přitom příjmy od sponzorů tvoří v českých klubech přibližně 80 procent rozpočtu. Kluby i hokejový svaz, jehož hlavními partnery jsou O2, Česká pojišťovna a Budvar, se již začínají připravovat na novou situaci. "Platy v nejvyšší soutěži jsou dlouhodobě přemrštěné a neodpovídají ekonomické situaci v zemi," řekl předseda hokejového svazu Tomáš Král.

K velkým změnám asi dojde až po skončení této sezóny. Například Sparta či Zlín ale už začaly šetřit nyní a snížily počty zaměstnanců. Lze také očekávat, že se kluby budou zbavovat hráčů s vysokými platy. Slavia je například podle všeho ochotna vzdát se služeb obránce Jana Nováka, v Plzni, kde měli problémy se zpožděnými výplatami už uvolnili útočníka Vampolu do Ruska, Sparta poslala Tomáše Dubu do Finska.

S novou situací se setkávají i zástupci největší české agentury zastupující sportovce - Sport Investu. "Peníze na sponzoring a marketing se škrtají jako první, když firmy chtějí šetřit," řekl ČTK ředitel marketingu David Trávníček. Krize se prý výrazněji projeví až v příštím roce. "Musíme rozložit riziko příjmů. A možnou obranou před rušením sponzorských smluv je jejich pojištění, což také často děláme," dodal Trávníček.

Sponzora ztratila i Sáblíková

Hůře se prý budou sponzoři shánět hlavně pro sportovce, kteří jsou teprve na začátku kariéry. Ale o sponzora na poslední chvíli přišel například i krasobruslařský mistr Evropy Tomáš Verner, který měl slíbené americké auto, ale dohoda ztroskotala těsně před podpisem.

Jednoho ze sponzorů ztratila i nejlepší česká sportovkyně loňského roku Martina Sáblíková. "Na druhou stranu se nám ale podařilo prodloužit její smlouvu s Metrostavem, přestože developeři na tom nejsou momentálně moc dobře," řekl Trávníček.

Pro Sáblíkovou se dokonce objevil nový sponzor - Všeobecná zdravotní pojišťovna. Rychlobruslařka by se stejně jako Verner měla stát v příštím roce "tváří VZP", což ČTK potvrdila mluvčí pojišťovny Anna Veverková. "VZP se nesoustřeďuje jen na péči o nemocné, ale také na prevenci, jejíž součástí je zdravý životní styl a tito sportovci by mohli být příkladem," vysvětlila mluvčí marketingový tah, který by podle zákulisních informací mohl Sáblíkové přinést milión korun ročně.

Krize může mít dopad i na rozpočty velkých sportovních akcí, které se v České republice chystají. Atletická Zlatá tretra v Ostravě i nový halový atletický mítink v únoru v pražské O2 Areně jsou však podle Tejkala zabezpečeny. "Na Zlatou tretru jsou uzavřeny dlouhodobé smlouvy a halová atletika je nový a zajímavý projekt," prohlásil mluvčí pořádající agentury. "Nemáme finanční potíže, naopak chystáme oznámení účasti dalších hvězd, s nimiž už jsou podepsané smlouvy," dodal Tejkal.

Reklama